Fakta
Informasjon er oppdatert av Nord universitet
.
Om studiet
Digitalisering i helsesektoren fører til større og mindre endringer i arbeidsrutiner og samhandling både internt, mellom enheter og mellom tjenesteytere og tjenestemottakere. Emnet gir kunnskap til å forstå, planlegge, lede og evaluere endringsprosesser i ulike deler av sektoren.
Det undervises i helsesektorens ledelse og styringskontekst, samt relevante rammeverk som lover og retningslinjer for endringsledelse. Prosessledelse og innovasjon er aspekter som faller inn under endringsledelse i en digital kontekst, og blir derfor grundig omhandlet.
Studenten skal etter gjennomført studie i emnet ha utviklet kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse til å forstå, planlegge, lede og evaluere en avgrenset endringsprosess i en styrkebasert og digital kontekst i helsesektoren.
Studiet består av 10 studiepoeng og kan tas som et eget studie, eller som valgemne i følgende studieprogram:
Undervisningsopplegg
Heldigitalt emne via zoom klasserom på læringsplattformen canvas
• 3 felles digitale dagsamlinger
• 3 tilrettelagte studiedager med lærerkontakt
Opptaksinformasjon
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten:
• har avansert kunnskap om ulike teorier innen endringsledelse i en digital kontekst i helsesektoren.
• har spesialisert innsikt i styrkebasert prosessledelse innovativ digital kontekst.
• har inngående kunnskap om relevante metoder og modeller for endringsledelse i en digital kontekst i helsesektoren.
• kan anvende teoretisk kunnskap om innovative prosesser innenfor fagområdet.
Ferdigheter
Kandidaten:
• kan bruke relevante metoder i praktisk og teoretisk endring og innovasjon gjennom å utarbeide en styrkeprosessplan for en prosess i en digital kontekst.
• skal kunne planlegge og beskrive gjennomføring og evaluering av en avgrenset endringsprosess under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.
Generell kompetanse
Kandidaten:
• kan kommunisere om relevante fokusområder, analyser og konklusjoner, både med ansatte i helsesektoren, så vel som til befolkningen/interessenter i samfunnet.
• kan bidra til innovasjon innen endring og prosessledelse i en digital kontekst.