Fakta
Informasjon er oppdatert av Nord universitet
.
![Lærestedets logo Lærestedets logo](https://s3.utdanning.no/hkdir-data-utdanning-no-prod/s3fs-public/styles/organisasjon_tilbud/public/logo/norduniversitet.jpg?VersionId=1&itok=_UrIwkol)
![Lærestedets logo Lærestedets logo](https://s3.utdanning.no/hkdir-data-utdanning-no-prod/s3fs-public/styles/organisasjon_logo_mobil/public/logo/norduniversitet.jpg?VersionId=1&itok=T-CKA4zU)
Om studiet
Denne e-helseutdanningen skal gi kandidaten inngående kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse innen tema som er relevante ved implementering og bruk av e-helseløsninger både på individ- og organisasjonsnivå. Kandidaten skal etter endt utdanning ha kompetanse i kritisk vurdering av e-helseløsninger prosjektarbeid for implementering og innovasjonskompetanse for nye digitale løsninger i sektoren.
Disse hovedområdene blir berørt i løpet av de tre emnene:
- Juridiske, organisatoriske og etiske rammebetingelser, informasjonssikkerhet og digital pasientsikkerhet
- Brukergruppers /organisasjoners behov for E-helseløsninger
- Digitale dokumentasjons-, og samhandlingsløsninger med standardisering og terminologier
- Digitale dokumentasjons-, og samhandlingsløsninger, digital avstandsoppfølging
- Relasjonen mellom mennesker og teknologi
- Rolleforståelse, digital fagutvikling og innovasjon
- Teknologivurdering som teori og metode
- Prosjektarbeid og organisasjonsteori relatert til implementeringsprosesser innen e-helse
Undervisningsopplegg
Studiet er heldigitalt med avtalte felles digitale samlingsdager i semesteret. Det legges opp til prosessorienterte didaktiske metoder: digitale læringsstier med utlagte forelesninger og refleksjoner mellom samlingene. Det legges vekt på studentaktive læringsformer med gruppearbeid og fremlegg av oppgaver. Samlingsdagene foregår via universitetets digitale læringsplattform med både felles aktiviteter og gruppediskusjoner.
Opptaksinformasjon
Bachelorgrad eller tilsvarende grad av minst 180 stp. innen helse- og sosialfag (sykepleie, paramedisin, vernepleie, ergoterapi, farmasi, fysioterapi, bioingeniør, ernæringsfysiologi, radiografi, sosialt arbeid eller barnevern).
Søkere med annen bachelorgrad eller tilsvarende grad må ha ett års relevant yrkeserfaring. Relevant yrkeserfaring er arbeid innenfor helse- eller sosialsektoren. Arbeidserfaringen må være fra de siste 10 år, etter gjennomført bachelorgrad med et omfang tilsvarende ett år i 100% stilling. Dette må dokumenteres i attest fra arbeidsgiver.
Læringsutbytte
Kunnskap:
- Har avansert kunnskap om relevante rammebetingelser: jus, etikk og organisatoriske forhold og utfordringer innen e-helse.
- Har inngående kunnskap innen teknologiforståelse og relasjonen mellom digitale løsninger og ulike brukere.
- Kan analysere faglige problemstillinger relatert til vurdering av e-helseprosjekter.
- Kan anvende kunnskap innen dokumentasjonssystemer og digitale samhandlingsløsninger, velferdsteknologi og digital avstandsoppfølging.
Ferdighet:
- Kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innen teknologivurdering og innovasjon i e-helseløsninger.
- Kan bruke relevante metoder fra forskning og utviklingsarbeid i samarbeid med systembrukere, samarbeidspartnere og interessenter i selvstendig arbeid.
Generell kompetanse:
- Kan analysere og kommunisere kunnskap om digitale bærekraftsmål, og E-helsepolitiske føringer lokalt, nasjonalt og internasjonalt.
- Behersker fagområdets uttrykksformer i formidling av kunnskap om innovasjon og gevinstrealisering relatert til E-helseløsninger, aktører og rammeverk i sektoren.
Videre studier
Studieprogrammet er lagt på mastergradsnivå og inngår som en fordypning ved Master i helsevitenskap. Det kan søkes innpasset som del av grad innen aktuelle fagområder ved andre universiteter.