Fakta

Lærested:
Sted:
Bodø
Mo i Rana
Levanger
Namsos
Studietype:
Bachelor, 3 år
Studietempo: Heltid
Studiepoeng:
180
Søknadsfrist: 15. april
Nøkkelinformasjon:
Bodø
Opptakskrav: NO3MA3
Poenggrenser 2024:
  • Alle (primær)
  • Alle (ordinær)
Studieplasser: 130
Nettbasert: Nei
Samlingsbasert: Nei
Deltid: Nei
Søknadskode (SO): 204050
Levanger
Opptakskrav: NO3MA3
Poenggrenser 2024:
  • 40.80 (primær)
  • 44.40 (ordinær)
Studieplasser: 130
Nettbasert: Nei
Samlingsbasert: Nei
Deltid: Nei
Søknadskode (SO): 204056
Mo i Rana
Opptakskrav: NO3MA3
Poenggrenser 2024:
  • Alle (primær)
  • 39.00 (ordinær)
Studieplasser: 75
Nettbasert: Nei
Samlingsbasert: Nei
Deltid: Nei
Søknadskode (SO): 204055
Namsos
Opptakskrav: NO3MA3
Poenggrenser 2024:
  • Alle (primær)
  • Alle (ordinær)
Studieplasser: 80
Nettbasert: Nei
Samlingsbasert: Nei
Deltid: Nei
Søknadskode (SO): 204058

Informasjon er oppdatert av Nord universitet

.

Om studiet

Dette er en treårig bachelorutdanning i sykepleie som gir deg kunnskap og ferdigheter innenfor sykepleiefaget. Du vil få innsikt i psykisk helse, rus, kriseledelse, ulike sykdommer, tverrfaglighet samt teamarbeid. Gjennom studiet tilbys varierte læringsmetoder, og vi benytter simulering i stor grad. Du vil, gjennom hele studiet, få en grundig innføring i digitale og teknologiske utviklingsmuligheter. Du vil lære å bruke verktøy og løsninger som benyttes i helsetjenestene i dag og i et fremtidsperspektiv. Dette vil være gjennomgående tema i både teori og i praksisstudier. Sykepleieryrket er i stadig utvikling, og du kan være med å påvirke din egen arbeidssituasjon og arbeidshverdag. Praksisstudier utgjør halvparten av studiet, og du vil lære og erfare hvordan det er å arbeide som sykepleier.  Som sykepleier vil du få en faglig kompetanse som gir deg mulighet til mange meningsfulle og spennende jobber. Du blir en dyktig sykepleier og vil ha en stor grad av selvstendighet i ditt yrke. Etter endt utdanning finnes det en rekke etter- og videreutdanninger å velge i for deg som sykepleier. Du vil være attraktiv på arbeidsmarkedet.

Formålet med sykepleierutdanningen er å utdanne yrkesutøvere som er kvalifisert for å utføre sykepleie i alle ledd av helsetjenesten. Sykepleierutdanningen har som mål å utdanne selvstendige, ansvarsbevisste og reflekterte sykepleiere. Sykepleiere som er utdannet ved Nord universitet skal kjennetegnes som klinisk kompetente praktikere med sterk sykepleiefaglig identitet. Helse- og velferdstjenestene og arbeidslivet er i endring. Nye medisinske og teknologiske utfordringer, samt endrede alderssammensetninger i samfunnet stiller krav til helsetjenesteutvikling. Studentene skal få kompetanse til å utvikle og iverksette fremtidsrettede løsninger i arbeidslivet gjennom nye og digitale læringsformer, og ved å legge bedre til rette for bærekraftig innovasjon.

Dette innebærer at sykepleiere

- møter faglige, etiske og mellommenneskelige utfordringer
- tar ansvar for og bidrar til menneskers helse og egen og andres utvikling
- utøver sykepleie på grunnlag av kunnskaper, sykepleiens verdigrunnlag og ferdigheter

Første studieår har fokus på helsepersonells felles kunnskaps- og verdigrunnlag, anatomi, fysiologi, biokjemi, grunnleggende sykepleie, eldres særegne behov for sykepleie, utvalgte sykdommer, samfunnsvitenskapelige emner og ledelse av eget arbeid.

Andre studieår skal studenten lære sykepleie til mennesker med akutt, kronisk og kritisk sykdom, både somatisk og psykisk. På slutten av fjerde semester er det fokus på sammensatte sykdomsbilder og komplekse pasienttilstander. Tredje studieår skal omfatte komplekse og sammensatte pasienttilstander og sykdomsbilder, sykepleiefaglig ledelse og tverrfaglig samarbeid.

Sykepleiens verdigrunnlag: Sykepleierutdanningen er fundert på et menneskesyn som tar utgangspunkt i at det enkelte menneske er unikt, og sammenvevd av biologiske, psykiske, sosiale og åndelige dimensjoner, der helheten er større og mer enn summen av dimensjonene. Sykepleiefagets begrunnelse er respekten for det enkelte menneskets liv og iboende verdighet. Sykepleie bygger på barmhjertighet, omsorg og respekt for menneskerettighetene, og sykepleieren skal fremme helse, forebygge sykdom, lindre lidelse og sikre en verdig død. Sykepleieren har et faglig, etisk og personlig ansvar for egne handlinger og vurderinger i utøvelsen av sykepleie, og har ansvar for å tilegne seg kunnskap om lovverk som regulerer tjenesten.

Studiet består av både teoretiske, dialogbaserte og praktiske arbeids- og undervisningsformer som understøtter hverandre. Studenten må kunne uttrykke seg på norsk både skriftlig og muntlig. Gjennom at studenten er til stede i de læringssituasjonene som tilrettelegges, utvikler studenten faglig og personlig kompetanse i sykepleie. Utdanningen stiller derfor krav til aktiv deltagelse.

Det forventes at:

- studenten legger ned arbeidsinnsats tilsvarende heltidsstudium
- studenten møter og deltar aktivt i skolens tilrettelegging for læring
- studentens handlinger er i samsvar med yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere
- studenten er engasjert, løsningsorientert og samarbeider med Nord universitet i videreutviklingen av sykepleierutdanningen gjennom aktiv bruk av studentdemokratiet

Opptaksinformasjon

Opptak til studieprogrammet krever generell studiekompetanse. Du kan lese om generell studiekompetansenettsidene til Samordna opptak.

Realkompetanse

Opptak til Bachelor i sykepleie krever generell studiekompetanse eller realkompetanse. Du kan lese om generell studiekompetansenettsidene til Samordna opptak.

Søkere som ikke har generell studiekompetanse og som fyller 25 år eller mer i søknadsåret, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse. Du kan lese om de generelle kravene til realkompetanse på siden vår om realkompetanse.

Søkere må ha relevant yrkeserfaring i minimum 5 år omregnet til heltid. Inntil 2 av disse årene kan erstattes av

  • militær-/siviltjeneste (førstegangstjeneste) inntil ett år
  • relevant utdanning fra videregående skole, folkehøgskole eller tilsvarende
  • relevant ulønnet arbeid (tillitsverv, organisasjonsarbeid, politisk arbeid)
  • omsorgsarbeid for egne barn, inntil ett år


For Bachelor i sykepleie regnes følgende som relevant yrkeserfaring og utdanning:

  • Arbeid innen helse-, sosial-, omsorg-, barnehage- og undervisningssektor eller lignende der søker har arbeidet med pasienter, klienter, barn eller elever
  • Skoler med relevant linje/fag for utdanningen – for eksempel allmenne fag, økonomiske/administrative fag og helse- og sosialfag
  • Fagbrev som helsefagarbeider, og arbeidserfaring i helse- og omsorgssektoren der søker har arbeidet med pasienter

Lærlingtid teller ikke som yrkeserfaring, men som utdanning.


Videre gjelder følgende faglige krav:

  • Norsk på Vg1 og/eller Vg2 tilsvarende 112 årstimer (Kunnskapsløftet) eller norsk på grunnkurs og VK1 tilsvarende 4 uketimer (Reform 94)
  • Matematikk 1T/1P/1PY+2PY, minimum 140 timer (Kunnskapsløftet) eller matematikk tilsvarende 3 uketimer (Reform 94)
  • Engelsk tilsvarende 140 årstimer (Kunnskapsløftet) eller 5 uketimer fra et studieforberedende utdanningsprogram (Reform 94) eller 4 uketimer fra et yrkesfaglig utdanningsprogram (Reform 94)
  • Naturfag fra Vg1 tilsvarende minimum 56 årstimer (Kunnskapsløftet) eller naturfag grunnkurs tilsvarende 3 uketimer (Reform 94)

Det gjøres en individuell vurdering ut fra dokumentert utdanning og arbeidspraksis.


Andre krav i løpet av studiet

For adgang til praksis i studiet kreves politiattest for kommunale helse og omsorgstjenester og fullstendig utfylt skjema for tuberkulose- og MRSA-testing. Gå inn på Fakultet for sykepleie og helsevitenskap sin praksisside for mer informasjon og lenker. Informasjon om politiattest ligger under "Politiattest", mens skjema for tuberkulose- og MRSA-testing ligger under "Erklæringar".

Helsetjenestene har fag-/pasientjournalsystemer, med ulike krav til tilgang/pålogging. Vær oppmerksom på at studenter som skal i praksisstudier må påregne å ha gyldig pass eller nasjonalt ID-kort.

Se nettsidene til Politiet for informasjon om pass og nasjonalt ID-kort Om pass og ID-kort - Politiet.no og nettsidene til Digitaliseringsdirektoratet for mer informasjon om sikkerhetsnivå Ulike sikkerhetsnivå | Hjelpesider for fellesløsninger

Læringsutbytte

Forventet sluttkompetanse: Paragrafene det vises til i læringsutbyttene er fra Forskrift om nasjonal retningslinje for sykepleierutdanning.

Kunnskap

Kandidaten

  • har bred kunnskap om menneskets grunnleggende behov, menneskekroppens anatomi og fysiologi og de vanligste sykdommer, symptomer, sykdomsforløp og behandling (§4)
  • har bred kunnskap om sykepleierens funksjonsområder (helsefremming, forebygging, behandling, rehabilitering, lindring og palliasjon) (§4)
  • har kunnskap om teknologi og digitale løsninger i helsetjenesten (§19)
  • har kunnskap om informasjonssikkerhet i sykepleieutøvelsen (§19)
  • har kunnskap om sykepleievitenskap og annen relevant helsevitenskap og det teoretiske grunnlaget for hvordan det vitenskapelige arbeidet er utviklet innen fagområdet (§10)
  • kan oppdatere sin fagkunnskap både i teoretiske og i praktiske problemstillinger (§10)
  • kjenner til verktøy og metoder for tjenesteutvikling og innovasjon (§16)
  • har bred kunnskap om sentrale verdier og begreper i sykepleie, sykepleiens historiske utvikling og dens betydning for profesjons- og tjenesteutvikling (§7)
  • har kunnskap om ledelse og organisering av helsetjenestene (§13)

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid i teoretiske problemstillinger og kan treffe begrunnede valg (§11)
  • kan anvende systematisk observasjon, vurdere, beslutte, iverksette og dokumentere hensiktsmessige sykepleietiltak i praksis, samt evaluere effekten og justere ved behov (§5)
  • kan reflektere og kritisk vurdere etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger (§20)
  • kan anvende teknologi og digitale løsninger i den hensikt å understøtte pasienters og pårørendes ressurser, mestringsmuligheter og medvirkning (§20)
  • har kulturkompetanse til å vurdere, planlegge, gjennomføre og evaluere sykepleie i nasjonal og internasjonal kontekst (§5)
  • kan reflektere over egen fagutøvelse av sykepleie til pasienter og pårørende og justere denne under veiledning (§8)
  • kan finne og kritisk vurdere aktuell informasjon i fag- og forskningslitteraturen for å belyse en sykepleiefaglig problemstilling (§11)
  • kan beherske kartleggings-, vurderings-, dokumentasjons- og kommunikasjonsverktøy i sykepleieutøvelsen (§14)

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har innsikt i sykepleiens yrkesetiske retningslinjer og faglige problemstillinger og kan håndtere ulike situasjoner med bakgrunn i disse (§9)
  • kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter over tid, alene og i samarbeid med pasienter, pårørende, medstudenter og andre, og i tråd med etiske krav og retningslinjer (§12)
  • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig (§12)
  • har innsikt i utvikling og bruk av teknologi og digitale løsninger på individ- og systemnivå (§21)
  • har innsikt i teknologi og digitale løsningers påvirkning på tjenesteutøvelsen (§21)
  • kan planlegge og gjennomføre kommunikasjon og samhandlingsprosesser med andre faggrupper og gjennom tverrfaglig samarbeid bidra til utvikling av god sykepleiepraksis (§9, 12)
  • kjenner til kvalitetsutfordringer som krever innovasjon og kan planlegge og gjennomføre tjenesteutvikling i samarbeid med pasienter og pårørende (§18)

Videre studier

Ved fullført program tildeles graden bachelor i sykepleie. Bachelor i sykepleie gir grunnlag for opptak til videreutdanninger i sykepleie, tverrprofesjonelle helsefaglige videreutdanninger og mastergradsstudier.

Karrieremuligheter

Med en bachelor i sykepleie har du mange muligheter for jobb både i offentlig og privat sektor. Blant annet kan du jobbe ved:

  • Sykehus
  • Kommunehelsetjenesten - hjemmesykepleie og sykehjem
  • Ambulansetjenesten
  • Rehabilitering
  • Offshore
  • Forsvaret
  • Bedriftshelsetjeneste
  • Helseopplysning
  • Internasjonal bistand

Utveksling

Som sykepleierstudent kan du ta deler av utdanningen i utlandet. Erfaring fra utenlandsopphold vil gi deg kunnskap og minner for livet.

Du kan reise på utveksling til utlandet i løpet av fjerde eller femte semester. Du kan blant annet reise til: Danmark, Spania, USA og mange flere land. Du kan også søke om å skrive bacheloroppgaven din i Tanzania, Spania eller USA, i sjette semester.

Ta kontakt med rådgiver for internasjonalisering på fsh-international@nord.no for mer informasjon om hvilke universiteter vi har avtale med, eller du kan bestille tid for en samtale om utveksling her. Du kan også lese mer om utviklingsmulighetene dine her.

Kvalifikasjon/tittel

Bachelor i sykepleie

Alle utdanninger innen