Fakta
- Alle (primær)
- Alle (ordinær)
Informasjon er oppdatert av Norges idrettshøgskole
25. januar 2023.


Om studiet
Bachelor i friluftslivsfag er en utdanning som kombinerer personlig interesse for friluftsliv med friluftsliv som fag, og som kilde til helse og livskvalitet for alle aldersgrupper uavhengig av ambisjonsnivå. Med fagkompetanse innen friluftsliv bidrar du til å skape natur- og mestringsglede hos andre mennesker. Flere av fagene på førsteåret er felles på tvers av bachelorprogrammene (30 studiepoeng). De resterende fagene er programspesifikke.
Studiets oppbygging
Bachelorprogrammet gir studenter teoretiske og praktiske kunnskaper, ferdigheter, holdninger og erfaringer som grunnlag for å jobbe med mennesker i natur. Første studieår er felles med bachelor faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, og har fokus på grunnleggende fag med relevans for både idrett og friluftsliv. Det andre og tredje studieåret legger primært vekt på friluftslivsfaglige tema. Fagene pedagogikk, ledelse og entreprenørskap står sentralt i studiet.
I løpet av studiet kan du fordype deg i ulike fagretninger:
- naturbasert reiseliv og naturguiding
- friluftsliv barn, unge og skole
- friluftsliv og helse
På studiet lærer du blant annet om:
- sentrale teorier, problemstillinger og metoder for hvordan lede og legge til rette for grupper og enkeltpersoners læring og opplevelse i natur.
- sentrale modeller, prosedyrer og prinsipper for hvordan ivareta egen og andres sikkerhet, i ulike friluftslivsaktiviteter, naturmiljø og årstider.
- ulike naturmiljøers egenart, og om hvordan slik kunnskap kan anvendes i friluftslivsfaglig arbeid.
- tidligere kulturers forhold til natur og naturbruk, og om hvordan slik kunnskap kan anvendes i friluftslivsfaglig arbeid.
- sosiale, kulturelle, juridiske og historiske perspektiver på friluftsliv som fenomen, fag og arbeid/yrke.
Praksis
Programmet vektlegger praksis. I
løpet av de tre årene vil studentene få erfaringer fra ulike
praksissituasjoner. I siste semester gis studentene anledning til
en lengre praksisperiode/internship i en bedrift, institusjon
eller organisasjon. Denne praksisen knyttes til det arbeidsfeltet
som studenten ønsker å fordype seg i, enten det er skolevesenet,
rehabilitering, naturbasert reiseliv eller andre
friluftslivsfaglige arbeidsfelt som kan være aktuelle.
Arbeidsform og organisering
Programmet forutsetter at studentene utvikler bred og allsidig
friluftslivserfaring, og evne til å ferdes ute i varierende
værforhold året rundt. Studentene må være forberedt på en
arbeidssituasjon der mye av undervisningen foregår utendørs, over
flere dager og med døgnkontinuerlig virksomhet.
Praksisopplegg og turer utgjør rammene for arbeidet med å utvikle egne faglige og fagdidaktiske ferdigheter og kunnskaper, og de utgjør en læringsarena der teori kan anvendes og prøves gjennom praksis. Opplevelser og erfaringer fra praksisfeltet reiser spørsmål og problemstillinger som det arbeides med i den videre utviklings- og refleksjonsprosessen. Denne prosessen støttes av undervisning i form av forelesninger, seminarer og veiledning, og knyttes til individuelle studieoppgaver, gruppeoppgaver og øvingspraksis. Undervisningen legger stor vekt på studentaktive og problembaserte arbeidsformer.
Utveksling
Studieprogrammet er tilrettelagt for internasjonal studentutveksling 5. semester. Ved Norges
idrettshøgskole er det etablert partneravtaler med universiteter
i Canada, Tyskland og England.
Opptaksinformasjon
Opptakskrav: Generell studiekompetanse
Søk via www.samordnaopptak.no
Spørsmål vedrørende opptak til studier ved NIH kan rettes til opptak@nih.no
Karrieremuligheter
Friluftslivsfaglig kunnskap og kompetanse har økende relevans
innenfor stadig flere sektorer i samfunnet.
Studieretningen kvalifiserer til følgende arbeid:
- friluftslivslærer/aktivitetsleder/assistent/veileder ved barnehager eller skoler.
- stadig flere barnehager har egne friluftslivsavdelinger. I videregående skole finnes friluftsliv som programfag og linjefag. Folkehøgskoler har egne friluftslivslinjer, og på leirskoler er friluftsliv en sentral del av innholdet.
- naturguide/turleder/veileder innenfor turisme- og reiselivsbransjen
- kursleder/aktivitetsleder/veileder i event-bransjen og innenfor kursvirksomhet
- aktivitetsleder/turleder/assistent/veileder innen helsesektoren
- friluftslivslærer/aktivitetsleder/veileder/saksbehandler/konsulent innen offentlig forvaltning og i frivillige organisasjoner
Videre studier
Bachelorgrad i friluftslivsfag kvalifiserer til opptak til mastersudier ved NIH. Etter fullført master, med samlet karakter på B eller bedre, er man kvalifisert til opptak på NIHs doktorgradsprogram, som er en ren forskerutdanning.
Fullført mastergrad kvalifiserer til opptak på praktisk- pedagogisk utdanning (PPU - påbygningsstudium) som gir formell undervisningskompetanse i skoleverket.