Fakta
Informasjon er oppdatert av Høgskolen i Østfold
.
Om studiet
Konsekvenspedagogikken betrakter mennesket som tenkende, villende og handlende. Friheten til å handle og handlingens konsekvenser sees som grunnleggende for all sosial læring.
Sosial handlingskompetanse er et gjennomgående tema i studiet. Dette begrepet viser til det å kunne handle selvstendig og ansvarlig i sosiale sammenhenger. Det å gjøre barn, ungdom og unge voksne bevisste på at de har flere handlingsalternativer som leder til ulike konsekvenser er både et viktig pedagogisk verktøy og en sentral del av studiet.
Konsekvenspedagogikk bygger på praktisk humanisme og eksistensialistisk filosofi, der mennesket betraktes som tenkende, villende og handlende. Friheten til å handle og forpliktelsen til å bære konsekvensene av handlingene betraktes som grunnleggende elementer i all læring. Begrepet sosial handlingskompetanse er et gjennomgående tema i studiet. Dette handler om å lære å velge mellom formålstjenlige handlingsalternativer i samspill og samarbeid med andre. Det legges vekt på kritisk og etisk refleksjon og bevisstgjøring av egne holdninger i møte med praksisfeltet.
Studiet strekker seg over to semestre og er organisert i form av fire fysiske helgesamlinger fra fredag til søndag (to helgesamlinger per semester), samt to webinar. Studiets organisering gjør det mulig å kombinere jobb med studier.