Fakta

Sted:
Campus Oslo
Campus Stavanger
Studietype:
Videreutdanning
Studieform: Samlingsbasert
Studiepoeng:
30

Informasjon oppdatert

7. februar 2024.

Om studiet

Dette masterprogrammet gir deltakerne kompetanse innenfor de ulike aspektene av strategisk ledelse, og vil sette dem i stand til å bidra vesentlig i strategiprosessene.

Bedrifter – private så vel som offentlig, står i dag overfor store strategiske utfordringer. Økt konkurranse, dynamiske omgivelser, og et stadig økende krav om kostnadseffektivitet krever da også en tilsvarende økt strategisk forståelse.

God strategisk ledelse handler derfor om å systematisk kartlegge signaler og trender, avdekke mønstre og se retningene som utvikler seg – noe som krever en dyp og analytisk forståelse av indre og ytre krefter som påvirker organisasjonene. Det handler også om evnen til å ta riktige beslutninger på rett tidspunkt, og ikke minst handler det om endringsvillighet siden konsekvensen av denne økte dynamikken ofte dreier seg om å gjennomføre større endringsprosesser. Disse kan være både utfordrende og komplekst å lede.

Målsetningen med dette programmet er derfor å kunne gi deltakere, med variert teoretisk bakgrunn og yrkeserfaring, en grundig kompetanse innenfor de forskjellige aspektene av strategisk ledelse. Programmet legger vekt på å presentere både analysemodeller og teorier som skal utvikle deltakernes evner til å se virksomheten i et helhetlig og strategisk perspektiv, og som kan være til hjelp under hele strategiprosessen fra oppstart til gjennomføring.

Deltakerne skal etter gjennomføringen av programmet forventes å kunne gi betydelig bidrag til en kreativ og praktisk strategiprosess i sine respektive bedrifter. Dette krever imidlertid stor arbeidsinnsats, både før og under samlingene. Prosjektoppgaven som er en sentral del av programmet, skal dokumentere at deltakerne kan anvende kunnskapen.

Undervisningsopplegg

  • Strategibegrepet og de strategiske fundamentene: Strategisk analyse, herunder intern analyse av ressurser og ekstern analyse av konkurransearenaen.
  • Strategisk analyse ekstern og intern: Analyse av omgivelser, verdiskaping, ressurser, konkurransestyrke og interessenter. Strategiske valg og etiske vurderinger. 
  • Konkurransestrategier: Organisk vekst gjennom kunnskapsutvikling, strategiske allianser, fusjoner, oppkjøp og outsourcing/konkurranseutsetting. Konsernstrategier og strategi i offentlig sektor.
  • Strategiimplementering: Strategisk kontroll og strategisk lederskap.
  • Ulike strategiske emner: Innovasjon, digitalisering, tillit, internasjonal strategi og nye forretningsmodeller.