Fakta
Informasjon oppdatert
7. februar 2024.
Om studiet
Dette masterprogrammet gir deltakerne kompetanse innenfor de ulike aspektene av strategisk ledelse, og vil sette dem i stand til å bidra vesentlig i strategiprosessene.
Bedrifter – private så vel som offentlig, står i dag overfor store strategiske utfordringer. Økt konkurranse, dynamiske omgivelser, og et stadig økende krav om kostnadseffektivitet krever da også en tilsvarende økt strategisk forståelse.
God strategisk ledelse handler derfor om å systematisk kartlegge signaler og trender, avdekke mønstre og se retningene som utvikler seg – noe som krever en dyp og analytisk forståelse av indre og ytre krefter som påvirker organisasjonene. Det handler også om evnen til å ta riktige beslutninger på rett tidspunkt, og ikke minst handler det om endringsvillighet siden konsekvensen av denne økte dynamikken ofte dreier seg om å gjennomføre større endringsprosesser. Disse kan være både utfordrende og komplekst å lede.
Målsetningen med dette programmet er derfor å kunne gi deltakere, med variert teoretisk bakgrunn og yrkeserfaring, en grundig kompetanse innenfor de forskjellige aspektene av strategisk ledelse. Programmet legger vekt på å presentere både analysemodeller og teorier som skal utvikle deltakernes evner til å se virksomheten i et helhetlig og strategisk perspektiv, og som kan være til hjelp under hele strategiprosessen fra oppstart til gjennomføring.
Deltakerne skal etter gjennomføringen av programmet forventes å kunne gi betydelig bidrag til en kreativ og praktisk strategiprosess i sine respektive bedrifter. Dette krever imidlertid stor arbeidsinnsats, både før og under samlingene. Prosjektoppgaven som er en sentral del av programmet, skal dokumentere at deltakerne kan anvende kunnskapen.
Undervisningsopplegg
- Strategibegrepet og de strategiske fundamentene: Strategisk analyse, herunder intern analyse av ressurser og ekstern analyse av konkurransearenaen.
- Strategisk analyse ekstern og intern: Analyse av omgivelser, verdiskaping, ressurser, konkurransestyrke og interessenter. Strategiske valg og etiske vurderinger.
- Konkurransestrategier: Organisk vekst gjennom kunnskapsutvikling, strategiske allianser, fusjoner, oppkjøp og outsourcing/konkurranseutsetting. Konsernstrategier og strategi i offentlig sektor.
- Strategiimplementering: Strategisk kontroll og strategisk lederskap.
- Ulike strategiske emner: Innovasjon, digitalisering, tillit, internasjonal strategi og nye forretningsmodeller.