Fakta
Informasjon oppdatert
4. januar 2024.
Om studiet
I kurset Grønn markedsføring og kommunikasjon ser vi på psykologiske barrierer som bidrar til å forklare hvorfor det er så vanskelig å få til nødvendige endringer i holdninger og handlinger, samtidig som vi ser på strategier for å snakke om klima på måter som kan motivere oss til å endre oss.
Det grønne skiftet er over i en ny fase. De politiske målene er satt, teknologiene finnes og nye virksomheter slåss om oppmerksomheten om bærekraftige alternativ med tradisjonelle aktører. Kommunikasjon og markedsføring spiller en nøkkelrolle i det grønne skiftet. Men hva gjør at folk «skrur av» når du hører om klima og miljø og hvorfor er klimakommunikasjon så krevende? I dette kurset tar vi for oss psykologiske barrierer som bidrar til å forklare hvorfor det er så vanskelig å få til nødvendige endringer i holdninger og handlinger. Vi ser også på strategier for å snakke om klima på måter som kan motivere oss til å endre oss.
Undervisningsopplegg
Hvert kurs i denne serien har en varighet på totalt fire uker. All undervisning er nettbasert, og felles for alle kurs er først en 2-timers nettforelesning, så er de to neste øktene 3 timer med oppgavegjennomgang og nettforelesning, og den siste økten er en 1-times oppgavegjennomgang. Alle øktene foregår via Zoom på oppsatte tider. Øvrig undervisning skjer via læringsplattformen Insendi og består av fagstoff i ulike former, video, oppgaver, diskusjoner, selvtester m.m. Dette kan variere fra kurs til kurs. Du kan forvente en arbeidsmengde på ca. 25 timer totalt per kurs.
Læringsutbytte
Bidra i å planlegge og gjennomføre kommunikasjons- og markedsføringstiltak for synliggjøring av bærekraft i virksomhetens grønne produkter og tjenester