Fakta

Sted:
Campus Oslo
Studietype:
Enkeltemne
Studieform: Samlingsbasert
Studiepoeng:
15

Informasjon oppdatert

17. juni 2025.

Om studiet

Her lærer du å navigere i det komplekse juridiske landskapet som styrer digitaliseringsprosjekter og bruken av digitale varer og tjenester. Du får innsikt i relevante lover og forskrifter, og de verktøyene du trenger for å sikre digital compliance.

Dette lærer du:

  • Personvern (GDPR): behandling av personopplysninger, personvernprinsipper og utvikling av interne rutiner.
  • Sikkerhet: rettslige kilder, industristandarder og metoder for risikovurdering.
  • IT-kontrakter: Statens standardavtaler, databehandleravtaler og risikovurdering av tredjeparter.
  • Opphavsrett: beskyttelse og bruk av åndsverk og databaser.
    Markedsføring: digital markedsføring og lovlig behandling av kundeopplysninger. 

Dette kurset passer for teknologiledere, rådgivere, politikere og andre som jobber i næringslivet med teknologi.

Digital Compliance gir deg grunnleggende innsikt i regelverket som styrer den digitale hverdagen vår, samt forståelse av hvordan disse reglene påvirker hverandre. Du vil også få verktøy for å navigere i et komplekst landskap som styrer vår digitale arbeidsvirkelighet.

Etter kurset vil du kunne identifisere utfordringer i egen organisasjon og bidra med en strukturert plan for å løse dem. 

Undervisningsopplegg

Dette kurset foregår igjennom standardiserte forelesinger på nett, podcaster og forhåndsinnspilte videoer. I tillegg har vi workshops, gjesteforelesninger fra spennende forelesere og fysiske samlinger i Oslo. Merk at de fysiske forelesningene ikke er obligatoriske.

Eksamen består av en prosjektoppgave. Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer.

Opptakskrav

Som hovedregel må du ha generell studiekompetanse.  

Er du 25 år eller eldre i opptaksåret, kan du også søke på bakgrunn av realkompetanse.    

Les mer om opptakskravene på kurs på bachelornivå.  

Læringsutbytte

  • GDPR: Personopplysninger, personvernprinsipper og interne rutiner
  • Immaterialrett: Introduksjon til opphavsrett, åndsverk og opphaverens rettigheter
  • Markedsføring: Introduksjon til markedsføringsrett
  • Sikkerhet: Rettslige kilder, industristandarder og risikovurdering
  • IT-kontrakter: Forhandling av avtaler, samarbeid med tredjeparter og standardiserte kontrakter
  • Interne gjennomføringstiltak: Internkommunikasjon, styring og ledelsesansvar