Fakta
Informasjon oppdatert
17. juni 2025.


Om studiet
Her lærer du å navigere i det komplekse juridiske landskapet som styrer digitaliseringsprosjekter og bruken av digitale varer og tjenester. Du får innsikt i relevante lover og forskrifter, og de verktøyene du trenger for å sikre digital compliance.
Dette lærer du:
- Personvern (GDPR): behandling av personopplysninger, personvernprinsipper og utvikling av interne rutiner.
- Sikkerhet: rettslige kilder, industristandarder og metoder for risikovurdering.
- IT-kontrakter: Statens standardavtaler, databehandleravtaler og risikovurdering av tredjeparter.
- Opphavsrett: beskyttelse og bruk av åndsverk og databaser.
Markedsføring: digital markedsføring og lovlig behandling av kundeopplysninger.
Dette kurset passer for teknologiledere, rådgivere, politikere og andre som jobber i næringslivet med teknologi.
Digital Compliance gir deg grunnleggende innsikt i regelverket som styrer den digitale hverdagen vår, samt forståelse av hvordan disse reglene påvirker hverandre. Du vil også få verktøy for å navigere i et komplekst landskap som styrer vår digitale arbeidsvirkelighet.
Etter kurset vil du kunne identifisere utfordringer i egen organisasjon og bidra med en strukturert plan for å løse dem.
Undervisningsopplegg
Dette kurset foregår igjennom standardiserte forelesinger på nett, podcaster og forhåndsinnspilte videoer. I tillegg har vi workshops, gjesteforelesninger fra spennende forelesere og fysiske samlinger i Oslo. Merk at de fysiske forelesningene ikke er obligatoriske.
Eksamen består av en prosjektoppgave. Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer.
Opptakskrav
Som hovedregel må du ha generell studiekompetanse.
Er du 25 år eller eldre i opptaksåret, kan du også søke på bakgrunn av realkompetanse.
Læringsutbytte
- GDPR: Personopplysninger, personvernprinsipper og interne rutiner
- Immaterialrett: Introduksjon til opphavsrett, åndsverk og opphaverens rettigheter
- Markedsføring: Introduksjon til markedsføringsrett
- Sikkerhet: Rettslige kilder, industristandarder og risikovurdering
- IT-kontrakter: Forhandling av avtaler, samarbeid med tredjeparter og standardiserte kontrakter
- Interne gjennomføringstiltak: Internkommunikasjon, styring og ledelsesansvar