Nøkkelinformasjon

Lærestedets logo
Lærestedets logo

Lærested

Studiested

Trøndelag

Nivå

Fagskole

Studieform

Undervisning ved lærestedet

Om studiet

Emne 1: Felles grunnlag fagskoleutdanninger i helsefag1a.  Arbeidsformer og metoder i studiet1b.  Helse- og sosialfagene i samfunnet1c.  Etikk1d.  Kommunikasjon og samhandling1e.  Stats- og kommunalkunnskap, helse og sosialpolitikk1f.   Sosiologi og psykologiEmne 2: Ernæring i pleie- og omsorg2a. Grunnleggende ernæringslære2b. Kost og ernæring i et samfunnsperspektiv2c. Kosthold i forhold til alder og kulturtilhørighet2d. Mat i praksis ved ulike tilstander2e. Godt mattilbud og trygg mat2f. Forebygging og behandling av underernæring2g. Helsefremmende arbeid/forebygging2h. Omsorg og motivasjon2i. Hospitering og praktisk matlagingEmne 3: FordypningsemneFordypningsoppgave i selvvalgt tema. Muntlig høring.

Emne 1: Felles grunnlag fagskoleutdanninger i helsefag
1a.  Arbeidsformer og metoder i studiet
1b.  Helse- og sosialfagene i samfunnet
1c.  Etikk
1d.  Kommunikasjon og samhandling
1e.  Stats- og kommunalkunnskap, helse og sosialpolitikk
1f.   Sosiologi og psykologi

Emne 2: Ernæring i pleie- og omsorg
2a. Grunnleggende ernæringslære
2b. Kost og ernæring i et samfunnsperspektiv
2c. Kosthold i forhold til alder og kulturtilhørighet
2d. Mat i praksis ved ulike tilstander
2e. Godt mattilbud og trygg mat
2f. Forebygging og behandling av underernæring
2g. Helsefremmende arbeid/forebygging
2h. Omsorg og motivasjon
2i. Hospitering og praktisk matlaging

Emne 3: Fordypningsemne
Fordypningsoppgave i selvvalgt tema. Muntlig høring.

Undervisningsopplegg

  • Stedsbasert lærerstyrt undervisning i klasserom hver torsdag fra kl 15:45 - 21:15 ved AOF Studiesenter, Trondheim.

  • I tillegg kommer 2 kvelder med praktisk matlaging og 3 dager med klassebesøk. Praktisk matlaging og klassebesøk er obligatorisk.

  • Fagskolen AOF Norge legger vekt på å bruke undervisningspersonale som arbeider nært med de ulike fagområdene til daglig for at studiet skal bli best mulig og mest mulig praksisnært.

  • For hvert emne i utdanningen leverer studentene en skriftlig emneoppgave som vurderes med karakter A–F, samt bestått / ikke bestått. I tillegg leveres en rapport fra den praktiske delen, som vurderes til bestått/ikke bestått. Skriftlig tilbakemelding gis på alle besvarelsene. Det veksles mellom individuelle oppgaver og gruppeoppgaver. Alle oppgaver er hjemmeoppgaver som man har god tid til å arbeide med. Det gis veiledning på oppgaveskrivingen.

  • Etter siste oppgave er det en muntlig eksamen hvor studentene forsvarer oppgaven og i tillegg besvarer spørsmål fra utdanningens totale læringsutbytte. I tillegg til oppgavene er det studentenes ansvar å lese pensum. Det forventes at studentene møter til den stedbaserte lærerstyrte undervisningen

  • Det er nødvendig med tilgang til PC med WORD-program

Opptakskrav

Formelt opptakskrav er fagbrev som helsefagarbeider eller fagbrev fra restaurant- og matfag. Hjelpepleiere og omsorgsarbeidere kan også søke. Generell studiekompetanse alene gir ikke rett til opptak. Det kan søkes opptak på bakgrunn av realkompetanse.

Ved opptak på bakgrunn av realkompetanse, må søker være minimum 23 år på søknadstidspunktet og oppfylle et av følgende krav:
• 8700 timer (5 år) relevant arbeidserfaring og/eller utdanning 
• Fullført og bestått Vg1 og Vg2 innen helse- og oppvekstfag eller restaurant- og matfag, samt 5220 timer (3 år) relevant arbeidserfaring og/eller utdanning
• Fullført og bestått teori til fagprøven, samt 3480 timer (2 år) relevant arbeidserfaring og/eller utdanning.

Søkere med annet morsmål enn norsk eller annet nordisk språk, må dokumentere kunnskaper i norsk tilsvarende minimum nivå B1 i Europarådets referanserammeverk for språk.

Studiet er delt inn i emner. Det er mulig for studentene å søke innpass/fritak for et emne dersom de kan dokumentere at de har tilsvarende emner fra tidligere. Det henvises for øvrig til forskrift om fagskoleutdanning ved Fagskolen AOF Norge.