Speditør

Hvorfor valgte du å bli speditør?
– Jeg jobbet tidligere i byggindustrien, men etter en kneskade måtte jeg omskoleres. Jeg hadde fått en del erfaring med bestilling av transport, og det hadde vekket interessen min for logistikk.
Jeg søkte meg derfor inn på transportlinja ved fagskolen i Gjøvik. Etter endt utdanning fikk jeg jobb som speditør i et internasjonalt transport- og logistikkselskap.
Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?
– Jeg jobber i et transportfirma som transporterer varer over hele Europa, både inn og ut av Norge. Vi håndterer all slags last – alt fra helikoptre og biler til jord, frø og klær. Bildeler utgjør en stor andel av transportene våre.
Det er svært mange vogntogsjåfører som jobber i bedriften, men vi er vel kanskje 10–12 som jobber på kontoret. Jeg har ansvar for å lage alle fortollingene. Det innebærer at jeg melder fra til tollmyndighetene om varer som krysser landegrensen, slik at riktige avgifter som toll og moms kan beregnes og betales til staten. Dette må gjøres både når man importerer varer til Norge og eksporterer varer ut av landet.
Når det gjelder import, er det som regel bare toll på klær og nytelsesmidler som mat, røyk og alkohol. Men når det gjelder eksport, er det toll på nesten alt. Importen er ofte mer forutsigbar og enklere å håndtere. Eksport kan være mer utfordrende, blant annet fordi man må finne ut av hvilke krav som gjelder, og hvem som skal avslutte saken.
Arbeidsdagen starter vanligvis med at jeg får dokumentasjon fra kunder om varer som skal importeres eller eksporteres. Jeg sjekker at informasjonen er korrekt, før jeg lager nødvendige dokumenter for tollbehandling. Fortollingsarbeidet krever at jeg har faktura, fraktbrev, vekt og verdi på varen. Dette legger jeg inn i et spesialisert dataprogram som sender opplysningene direkte til Tolletaten. Dersom alt er korrekt, godkjennes sendingen automatisk. Hvis ikke, kan den tas ut til manuell kontroll, noe som forsinker prosessen. Målet er at alt skal gå gjennom uten feil, så nøyaktighet er viktig.
Arbeidstiden er ikke alltid 08.00–16.00. Jeg kan også jobbe kvelder og helger ved behov, men da fra hjemmekontor. Det gjelder særlig hvis det oppstår problemer ved grensen. Det kan for eksempel hende at en bil står fast fordi dokumentasjonen ikke stemmer. Noen ganger dreier det seg om ekspresskjøring – altså at noe må leveres så fort som mulig. Kanskje det ligger et skip og venter på en del et sted i Europa. Da må jeg trå til på kort varsel.
Jeg samarbeider tett med befrakterne, altså de som tar imot og megler transportoppdrag. Det er ikke alltid vi har nok biler til oppdragene, så vi må være fleksible. Det kan tidvis være stressende, spesielt i travle perioder som vår og høst, mens det roer seg litt etter jul og andre høytider.
Hva kreves for å kunne jobbe som speditør?
– Det er en fordel å gå en transportteknisk linje på videregående, og deretter bygge på med teknisk fagskole for å få dypere innsikt. Spedisjon er et ganske spesialisert fagområde, så mye av det jeg jobber med, lærer man best gjennom praksis i en bedrift.
Jeg begynte selv å jobbe i byggindustrien rett etter ungdomsskolen. Erfaringen jeg opparbeidet meg, gjorde at jeg kom inn på transportlinjen på teknisk fagskole på Gjøvik. Utdanningen kombinert med praksis gjorde meg kvalifisert til å jobbe som speditør.
Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?
– Dette er et yrke for dem som er strukturert, nøyaktig og som klarer å holde hodet kaldt i stressende situasjoner. Du må kunne konsentrere deg, og ikke la deg vippe av pinnen når det koker litt og det ligger mange saker på bordet.
Det kan være utfordrende å håndtere flere saker samtidig, spesielt når det gjelder avgiftsbelastede varer eller når det kreves spesialtillatelser. Yrket krever at man er løsningsorientert og klarer å kommunisere godt med både kunder og myndigheter i ulike land.
Det passer nok ikke så godt for personer som lett mister konsentrasjonen, eller som har vansker med å jobbe systematisk.
Hva liker du best med å være speditør?
– Jeg liker friheten i å kunne styre mye av arbeidsdagen selv. Jeg får inn det som skal fortolles – enten det er import eller eksport – og da er det mitt ansvar å sørge for at det blir håndtert korrekt og raskt. Jeg liker variasjonen og ansvaret som følger med jobben – og at det alltid er noe nytt å lære.
Hva liker du minst?
– Det mest frustrerende er nok når man prøver å forklare regler og krav til kunder, uten at de forstår. Mange benytter for eksempel feil faktura som ikke er godkjent for fortolling. Å oppklare slike misforståelser kan ta tid og skape frustrasjon. Det er også irriterende når programvareoppdateringer fører til at systemene ikke fungerer som de skal.
Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?
– De fleste transportfirmaer har egne speditører, så det er mange muligheter for jobb. Selv jobber jeg med fortolling, men som speditør kan du også jobbe med transportmegling som går ut på å forhandle priser og løsninger på ulike fraktoppdrag. Ellers kan du få jobb innenfor alt som dreier seg om logistikk, lager og frakt.
Det er også en del speditører som jobber i tollvesenet. I tillegg har du mulighet til å jobbe deg opp til diverse lederstillinger.
Hva tjener en speditør?
– Lønnen er cirka 600 000 kroner i året, men kommer an på hvor man bor og hvilke kvalifikasjoner man har. I tillegg kommer diverse tillegg for kveld-, natt- og helgejobbing.
Hvordan er sjansene for å få jobb som speditør?
– Så lenge vi har internasjonal vareflyt, vil det være behov for noen som kan fortolle varer. Det gjør yrket ganske trygt og fremtidsrettet. Det er ofte ledige stillinger som speditører utlyst.
Tilhørende utdanninger
Logistikk
Du lærer hvordan logistikk brukes for å styre flyten av varer, tjenester og informasjon effektivt, fra start til slutt.
Finn studierLogistikk
Du lærer å planlegge og organisere transport og forflytning av varer, på en effektiv og økonomisk måte.
Finn studier