Hvorfor valgte du dette yrket?

– Jeg var arbeidsledig en periode og fikk forespørsel fra NAV om jeg ville prøve meg som speditør. Så tilfeldig var det at jeg begynte i denne bransjen. Jeg hadde økonomisk utdanning og det la grunnsteinen til det første vikariatet. I ettertid har jeg tatt speditørskolen. Som person vil jeg vite mest mulig om det jeg jobber med, og er veldig fornøyd både med året på fagskolen og i jobben som speditør. Jeg har tidvis forsøkt andre jobber, men kommer alltid tilbake til spedisjon. 

Image
Lisens
1

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– FREJA Transport & Logsitics er et middels stort spedisjonsfirma. Opprinnelig dansk, men i Norge har vi også flere avdelinger, med hovedkontor på Langhus. Jeg jobber på vår avdeling i Ålesund. FREJA driver med transport av gods både langs landeveien, til sjøs, med tog og med fly. Jeg jobber med godstransport over hele verden.

En vanlig dag starter med å sjekke innboksen. Jeg sjekker om det er kommet forespørsler og nye bookinger. En gang iblant kan godset være forsinket eller skadet, og det må følges opp. Når jeg får en forespørsel fra kunde, gir jeg først en pris som forhåpentligvis resulterer i en booking. Deretter registrerer jeg oppdraget, booker videre med leverandør som må vite hva slags type gods, antall paller og hvor det skal leveres. Det kan være flere leverandører på en last og alle ledd på veien fra a til å må bestilles. Vi har agenter i mottakerlandet som tar seg av papirarbeid som toll. Jeg fakturerer oppdraget og godkjenner leverandørfakturaen når de kommer inn. Skal det ut eller inn av landet, sørger jeg også for at varene blir fortollet. Jeg samarbeider med agenter rundt om i verden og vårt arbeidsspråket er engelsk.

Vi er seks stykker på vår avdeling, men i FREJA Norge totalt er vi rundt 150 ansatte der noen av oss er veldig spesialisert. Et eksempel er å jobbe kun med bileksport. Andre kun med flyfrakt eller fortolling.

Selv jobber jeg med alle typer fraktoppdrag. I tillegg gir jeg intern opplæring i datasystemer lokalt i Ålesund og er mentor for en trainee.

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?

– Det er krav om et par års erfaring i faget for å kunne begynne på fagskolen. Jeg fikk etter hvert fast jobb som speditør og tok et ettårig studium på Speditørskolen. Jeg jobbet i full stilling ved siden av studiet.

Hvis du ikke har erfaring må du først ta et nettbasert innføringskurs i transport og spedisjon. Speditørskolen er Norges eneste utdanning i speditørfaget og stadig flere tar denne spissede utdanningen.

Hvem passer ikke dette yrket for?

– Hvis du har fysiske utfordringer så kan kontorplassen tilpasses. Det er en bransje med forflytning av gods globalt og det skjer en del uforutsette ting. Derfor må du tåle å ha mange løse tråder og ikke la deg stresse

Hva liker du best med yrket ditt?

– Jeg liker at det skjer mye og at jeg lærer nye ting, selv om jeg har jobbet med dette i noen år. Jeg blir stadig utfordret og det passer meg bra. Miljøet er ganske lite, men det er likevel en sosial jobb. Jeg blir godt kjent med både kunder og leverandører, og får et stort nettverk.

Hva liker du minst med yrket ditt?

– Når arbeidsmengden går over i stress er det ikke like gøy. Det er en skjør balansegang å ikke la seg stresse, men ta en ting av gangen.

Image
Lisens
1

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for?

– De viktigste egenskapene er å være fleksibel og løsningsorientert. Fortolling og dokumentasjon krever stor grad av nøyaktighet. Du bør like å sette seg inn forskjellige lands lover og regler, også like tall og ha et godt forhold til data. Det er en servicebransje, og å like kundekontakt og service, er veldig viktig. Jeg samarbeider både med leverandører og kunder, og vi må kunne spille hverandre gode.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Det finnes mange forskjellige speditørjobber. Selv gjør jeg litt av alt. Du kan spesialisere deg i for eksempel kun fortolling, bare import eller bare eksport. Noen jobber kun med flyfrakt, andre med sjøfrakt eller kun med frakt langs veien.

Et miljømål for spedisjonsbransjen er å sende mer frakt med toget.

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

– Det er store variasjoner. En startlønn ligger på rundt 400 000 kroner i året. 

Hvordan anser du sjansene for å få jobb innen dette yrket?

– Jeg tror det er relativt store sjanser for dem som har de rette egenskapene. Vi har stadig mer å gjøre og har man først kommet inn i bransjen så blir de fleste værende. Jeg har forsøkt å hoppe av og gjøre noe annet, men kommer alltid tilbake til spedisjon.

 

Jeg jobber med godstransport over hele verden.
Du kan spesialisere deg i for eksempel kun fortolling, bare import eller bare eksport.
Speditørskolen er Norges eneste utdanning i speditørfaget og stadig flere tar denne spissede utdanningen.