Skipsmegler
Hvorfor valgte du dette yrket?
– Jeg fant en tilfeldig annonse i lokalavisen hvor et firma søkte etter trainee innen skipsmegling.
Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?
– En skipsmeglers arbeidsoppgaver avhenger av om man jobber som megler for redere eller befraktere. En vanlig arbeidsdag for meg, som jobber for redere, begynner kl. 08.00 med gjennomgang av e-post som har kommet i løpet av natten. Deretter er det morgenmøte med operasjon og teknisk avdeling for å få oversikt over status på pågående laste- og losseoperasjoner, samt om det er tekniske utfordringer det må tas hensyn til. Deretter oppdateres alle kunder som en har pågående eller planlagte skipninger for. Når alle har fått nødvendige oppdateringer begynner meglerens hovedoppgave: nemlig å søke etter forretningsmuligheter i markedet.
Dette gjøres ved å kontakte nettverket ditt, som andre meglere og kontaktpersoner innen industrien, for å søke etter passende lastemuligheter for rederens skip. Om man finner en passende last, settes det opp et bud, eller anstilling som det kalles innen shipping, som sendes til motparten. Deretter begynner forhandlinger om betingelser hvor partene søker å finne fram til en løsning. Hvis partene kommer til en avtale blir det inngått en bindende avtale, noe vi kaller en fixture. Megler har krav på provisjon som beregnes som en viss prosent av avtalens bruttoverdi.
Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?
– Det finnes ingen formell utdannelse for å bli skipsmegler, men relevant utdannelse innen økonomi eller juss er vanlig. Gode språkegenskaper, særlig engelsk, er også viktig.
Hvem passer ikke dette yrket for?
– Yrket passer ikke for en som ønsker et rolig arbeidsmiljø eller en som ikke klarer å opptre løsningsorientert i vanskelige situasjoner. Du må også være interessert i å skape og vedlikeholde sosiale relasjoner.
Hva liker du best med yrket ditt?
– Det fineste med skipsmegleryrket er det kontaktnettet og de personlige relasjonene en opparbeider seg på tvers av bransjer.
Hva liker du minst med yrket ditt?
– Shipping er en veldig syklisk bransje med oppturer og nedturer. En må være forberedt på å takle motgang. Ofte jobber man over lange perioder uten resultat og det jeg liker minst med jobben er at man ikke alltid får til det en ønsker selv om en har jobbet hardt med løsninger.
Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for?
– Jeg ville anbefalt denne jobben til mennesker som har en utadvendt personlighet, fordi det er avgjørende å kunne skape gode relasjoner som varer over en lengre tid. Man må også kunne takle høyt arbeidstempo og være kreativ.
Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?
– Det finnes mange retninger innen shipping, og gjennom kontaktnettet kan man bli kjent med og få muligheter fra leverandører, forsikringsselskaper eller andre maritime fagmiljøer.
Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?
– Inngangsporten til shipping er oftest via trainee-ordninger hvor opplæring og bransjekunnskap anses som en del av lønn. En kan forvente seg begynnerlønn på rundt 400 000–500 000 kroner i året, men generelt lønnsnivå er oftest bonusregulert ut ifra individuell produktivitet. Vær forberedt på mange år med ordinært lønnsnivå.
Hvordan er du sjansene for å få jobb innen dette yrket?
– Dessverre skjer veldig mye rekruttering i bransjen via nettverk. Utlyste stillinger får ofte mange søkere, men mulighetene er mange innenfor næringen generelt.
Tilhørende utdanninger
Shipping
Du lærer deg å lede og koordinere gode logistikkløsninger i den maritime bransjen.
Finn studierØkonomi og administrasjon
Studier innen økonomi og administrasjon er tverrfaglige og gir innsikt i ulike sider ved økonomi og administrasjon, som regnskap, finans, revisjon, organisasjon og ledelse.
Finn studier