Musiker

Du må ha noe å tilby utover det musikalske, sier Ingvald som tidlig skjønte at han hørte hjemme på en scene.
Nærbilde av en ung mann som ser i kameraet. Han smiler ikke, men ser vennlig ut. Han har lysbrunt hår, blå øyne, bart- og skjeggstubber. Han har på seg en grå genser.
Ingvald Holmen Minge , 27 år
Musiker
Selvstendig næringsdrivende
«Mange spisser seg inn mot ett instrument, men jeg opplever det som en stor fordel å vise bredde og allsidighet som musiker.»
― Ingvald Holmen Minge
Publisert: 21.06.2023
«Mange spisser seg inn mot ett instrument, men jeg opplever det som en stor fordel å vise bredde og allsidighet som musiker.»
― Ingvald Holmen Minge
«Man må også være komfortabel med å bære et piano og høyttalere gjennom et fullstappet lokale klokka tre om natta. »
― Ingvald Holmen Minge

Hvorfor valgte du å bli musiker?

– Musikken har nok ligget latent i meg fra veldig tidlig, og jeg har hatt lett for å lære meg instrumenter og melodier. I 13–14 årsalderen begynte jeg å interessere meg ordentlig for musikk. Da kjøpte jeg min første gitar.

Jeg fant fort ut at jeg likte godt å stå på scenen, og at musikken var mer enn en hobby, men jeg utdannet meg til lærer, og jobbet som det samtidig som jeg fikk stadig flere musikkoppdrag. Da bestemte jeg meg for å satse mer på musikken, som er min hovedjobb i dag.

Image
Det er et band på en scene der alle fem medlemmene ser i kameraet og smiler stort. En av dem strekker armen i været. Et par av dem holder gitarer og ved siden av står en synthesizer. De har publikum bak seg, både oppe på balkongen og nede, som står og strekker armene i været. Det ser ut til å være i et gammel, ærverdig lokale.
Lisens
1

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Jeg er frilans livemusiker, og da er det konsertjobber som er mest vanlig. Da handler det om å møte opp et eller annet sted i Norge der konserten skal være, rigge opp utstyr, gjøre lydprøver, mye venting. Jeg spiller mest piano og en del gitar. Men også mandolin og banjo med litt gjøgling. Mange spisser seg inn mot ett instrument, men jeg opplever det som en stor fordel å vise bredde og allsidighet som musiker.

Etter konserten, rigger vi ned utstyr og sover på hotell. Da er det gjerne veldig seint, nesten morgen. Konsertene er oftest i helgene, mens øvingene foregår i ukedagene. Da møtes vi i et lokale, blir enige om hvordan vi skal gjøre ting og øver på det.

Det blir en del studioarbeid og innspilling, som også innebærer en god del venting, og terping. I tillegg skriver jeg noe egen musikk.

Jeg har noen faste artister jeg spiller med, hvor jeg er backing eller sidekick. Jeg er også en del av et samarbeid med andre musikere som kan hyres til ulike oppdrag. Noen ganger leies vi inn alle sammen som et band, andre ganger bare én eller to. Noe logistikk og administrativt arbeid hører med.

Hva kreves for å kunne jobbe som musiker?

– Du må kunne klokka, være forberedt og vite at det ikke er du som er i sentrum. Dette lærte jeg tidlig i musikkbransjen, av folk som har vært med lenge slik som Ole Evenrud som jeg jobber fast med. Vær ydmyk og ha respekt for alle rundt deg, fra lydteknikeren til de som jobber i baren.

Som musiker bør du ha godt humør, og kunne gjennomføre selv om det ikke går helt din vei eller som planlagt. Det skjer uforutsette ting, som at en streng ryker på gitaren, eller at vokalisten har fått dårlig stemme slik at alle låtene må legges ned. Det gjelder å ha verktøy for å håndtere alle typer situasjoner, som man kan ta i bruk uten at publikum merker noe.

Skal du klare deg som musiker, må du åpenbart kunne spille eller synge, men personlighet er også vesentlig når du skal stå på en scene. Du må ha noe å tilby utover det musikalske.

Hvem passer det for, og hvem passer det ikke for?

– Det passer for folk som ikke må ha full forutsigbarhet og en åtte til fire-jobb. Å være fleksibel er noe av det viktigste. Yrket innebærer mye reising, kveld – og helgearbeid. Det er viktig å kunne jobbe godt sammen med andre, men også å kunne jobbe selvstendig. En musiker må dessuten tåle motgang uten å ta det personlig, eller la det ødelegge motivasjonen. Du kan få dårlige tilbakemeldinger selv om du syns du har gjort en supergod jobb.

Det passer ikke for folk som er veldig opptatt av trygghet i jobben. Du har ingen i ryggen. Man må også være komfortabel med å bære et piano og høyttalere gjennom et fullstappet lokale klokka tre om natta.

Hva liker du best ved å være musiker?

– Jeg liker denne måten å jobbe med musikk på. Vi skaper vår egen inntekt, bruker tiden vår godt og kaster den ikke bort på møter. Man får spille ulike steder, møte mange nye mennesker, underholde og være kreativ.

Jeg setter også pris på fleksibiliteten. Så er det selvsagt veldig gøy å spille foran veldig mange mennesker på store konserter og produksjoner.

Hva liker du minst?

– At yrket gir en viss økonomisk utrygghet. Som for eksempel under korona. Det kan være lurt å ha en plan B. Jeg er heldig som er utdannet lærer.

Image
En ung mann står i et rom ved et orgel og kikker konsentrert mot noe ved siden av seg. Det står trommer av ulike slag rundt ham.
Lisens
1

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Mange jobber med undervisning i kombinasjon med utøvelse. Man kan bli musikklærer i vanlig skole eller på kulturskole. Ellers er det mange ulike retninger, slik som musikkprodusent, låtskriver, lydtekniker eller studiojobb.

Hva tjener man som musiker?

– Det kan være fra null til uendelig omtrent. Kommer man seg dit at man kan sette en standard for oppdragene, så kan du begynne å snakke om en ålreit lønn. For eksempel 6 000 kroner for en jobb, og seks, sju oppdrag i måneden. Det kreves ofte mange gratisjobber før man kommer dit.

Hvordan er sjansene for å få jobb som musiker?

– Sjansene er egentlig ganske små for å leve av å være musiker. Det viktigste er at du er der ute og gjør en god jobb og en fin figur. Kom deg ut og spill – enten det er for tre personer i et familieselskap eller på gata. Du får erfaring, og kanskje blir du plukket opp.

Det har litt med flaks å gjøre også. Jeg har kanskje vært på rett sted til rett tid, men har vel også gjort noe bra. Et godt tips er å være på tilbudssiden, spill gratiskonserter, kom deg inn i et miljø eller nettverk med andre musikere og kanskje får du et navn i bransjen.

Tilhørende utdanninger

Utøvende musikk

Her finner du informasjon om hvilke krav som stilles til deg som søker, og hvordan du går fram. Du finner også en oversikt over de studietilbud som gis av de åtte studiestedene som tilbyr utøvende musikkutdanning i Norge.

Finn studier
Sang- og musikkutdanning

Utdanningen gir deg mulighet til å fordype deg i et eller flere musikkrelaterte emner.

Finn studier
Videreutdanning innen musikk, dans og drama

En videreutdanning innen musikk, dans og drama gir deg spesialisert kunnskap innen det valgte fagområdet.

Finn studier