Lydtekniker
Hvorfor valgte du å bli lydtekniker?
– Det var ikke noe jeg egentlig planla. Jeg startet på musikkstudier fordi jeg ville jobbe som produsent, men imens ble jeg introdusert for lyddesign og teknikk. Det fanget interessen min og er noe jeg har fortsatt med siden. Musikkbransjen er en tøff bransje, og det skal utrolig mye til for å kunne leve av dette som en fulltidsjobb. Lydbransjen er absolutt ikke den letteste bransjen å etablere seg i, men det er mange flere jobbmuligheter.
Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?
– Jeg jobber hovedsakelig hjemmefra. Det er ikke uvanlig at jeg har flere prosjekter gående samtidig. Jeg pleier å sette meg ned hver søndag kveld for å planlegge hva jeg skal gjøre den kommende uken avhengig av hvor mye som gjenstår på de ulike prosjektene og når det er deadlines osv. Hva jeg derimot jobber med, varierer veldig.
Det siste året har jeg jobbet på ulike kortfilmer og animasjonsfilmer, jeg har jobbet med podkast og jobbet med artister. I tillegg til dette jobber jeg fast som lyddesigner og komponist for Skellyboy Studios, et nyoppstartet spillstudio som jobber med sin første release.
Man blir fort sliten og kokt i hodet når man sitter foran en skjerm og hører på lyd i timevis, så jeg sørger for å ta meg flere pauser gjennom dagen hvor jeg gjør helt andre ting for å klarne hodet og ørene. Jeg går turer, leser, gjør husarbeid, hva som helst egentlig så lenge hørselen får slappe av.
Jeg tar også stadig vekk lengre turer for å ta opp lyd. Da setter jeg som regel av en halv dag, har med en zoom, et par hodetelefoner og en termos med kaffe og tar T-banen ut til marka eller bare går rundt i byen.
Hva kreves for å kunne jobbe som lydtekniker?
– Du må åpenbart ha et godt øre og du må lære deg forskjellen på det å lytte, kontra å høre. Du må være kreativ og ha evnen til å tenke utenfor boksen. En sterk interesse for faget er også ganske avgjørende. Jeg greier ikke helt å se for meg noen som er semi-interesserte i lyddesign komme seg langt i bransjen.
Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?
– Det passer for folk som er interessert i lyd og musikk og ønsker å jobbe kreativt med andre mennesker. Jeg vil nok ikke si at alle som har en interesse for musikk nødvendigvis vil trives like godt med lyd. Hvis du derimot syns det virker spennende å jobbe med f.eks. filmer og spill, er det en god sjanse for at du vil trives med lyddesign og teknikk.
Hva liker du best med å være lydtekniker?
– Noe av det jeg liker best er den kreative friheten jeg har. Så lenge resultatet blir bra har jeg stort sett frie tøyler til å gjøre akkurat hva jeg vil. Det er også utrolig morsomt å ha muligheten til å skape verdener gjennom lyd. Et spillunivers kommer ikke til live før lyddesignet er på plass. Hvis jeg jobber på et spill satt i England på 1800-tallet er det min jobb å få det til å høres så autentisk og troverdig ut som mulig.
Hva liker du minst?
– Det er ikke en type jobb hvor du ser en stillingsannonse på Finn, sender en søknad og CV og kommer på intervju. Det er kun gjennom nettverk jeg har fått alle jobbene jeg har hatt. Det kan plutselig gå to måneder uten en eneste jobb, noe som er veldig kjipt. Men ingen regel uten unntak – NRK, TV2, Folketeateret og flere andre aktører legger en sjelden gang ut lydrelaterte stillinger, men det er som sagt veldig sjeldent og det er veldig mange søkere på disse jobbene.
Det har også hendt at jeg har blitt med på prosjekt som jeg har angret på i etterkant. Det kan være at jeg ikke kommer overens med regissøren, ikke har tro på prosjektet eller bare ikke har tid. Da blir det fort vanskelig å føle seg motivert og å ha det gøy med jobben. Likevel er jeg nødt til å stå i det og levere et godt produkt.
Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?
– Alt som trenger lyd, kan du jobbe med. Du kan jobbe med film, spill, reklame, teater, live-lyd, radio, podkast og mye mer. Innenfor alle disse retningene kan du også spesialisere deg i ulike ting, deriblant miksing, teknikk, teknisk lyddesign, editering og opptakslyd.
Hva tjener en lydtekniker?
– Det tør jeg ikke helt å svare på. Jeg er fortsatt veldig fersk i bransjen, så jeg har ikke kommet meg dit at jeg kan leve kun av lydarbeid ennå. I starten jobbet jeg veldig mye gratis. Nå har jeg kommet meg forbi det punktet, så det er sjelden jeg tar på meg en jobb hvis jeg ikke får betalt lenger. Avhengig av størrelsen på prosjektet og budsjettet de har, kan jeg få alt mellom et par tusen til femti tusen kroner for det.
Hvordan er sjansene for å få jobb som lydtekniker?
– Det kommer helt an på hvilken retning du ønsker å gå. Hvis du ønsker å jobbe med live-lyd, for eksempel, er det haugevis med jobber der ute, du trenger bare å lære deg utstyret. Spillbransjen er derimot mye vanskeligere å komme seg inn i. Uavhengig av retningen du ønsker å gå krever det at du er motivert, ydmyk og villig til å satse. Du kan ikke nødvendigvis forvente å lykkes med en gang, men sjansen er der definitivt.
Tilhørende utdanninger
Lyd- og lysdesign
Lyd og lys spiller en viktig rolle i hvordan mennesker opplever for eksempel et rom, en film eller en forestilling.
Finn studier