Hvorfor valgte du dette yrket?

– Musikken var min soleklare hovedinteresse som ung, men fordi jeg ikke trivdes på en scene, var jeg redd for å satse på å leve av musikk. Jeg utdannet meg i data og elektronikk, og ved en tilfeldighet fikk jeg vite at det hadde startet en skole for lydteknikere. Jeg tente på alle pluggene! Å bruke både musikkinteressen og min tekniske utdanning i ett og samme fag gjorde det enkelt å bestemme seg. Det ble to år ved Norsk Lydskole, dagens Nordisk Institutt for Scene og Studio (NISS). Sammen med to medstudenter snekret vi det som skulle bli Musikkloftet studio i Oslo, og min arbeidsplass i 21 år med hundrevis av plateinnspillinger. Men da platesalget stupte ble jeg penset over til TV- og konsertlyd. Musikkloftet er fortsatt arbeidsplassen min, og i dag jobber jeg i tre forskjellige grener av yrket: musikkstudio, TV- og live-lyd.

Image
Lisens
1

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Jeg har som nevnt flere ben å stå på og det betyr veldig forskjellige dager avhengig av hva slags oppdrag jeg er booket på. Om det er innspilling i studio, vil jeg sørge for å ha mest mulig klart for bandet eller artisten. Jeg unngår så langt det er mulig at de må vente på meg. Godt forberedte oppdrag gir kunden en rolig atmosfære og jeg får overskudd til å fokusere på musikk, lyd og det sosiale. Jeg har alltid lagt en plan slik at de kan begynne å spille nesten med én gang de har rigget seg til med sitt utstyr. Og så må jeg selvsagt ha kaffen klar! Når materialet er innspilt - det kan ta alt fra en dag til flere uker - begynner prosessen med å mikse. Det gjør jeg som regel alene. Jeg lager et forslag til miks, utveksler meninger via nettet, og så møtes vi i studio til en finpuss når alle låtene nærmer seg et sluttresultat. Som lydtekniker er det vanskelig å vite når man skal sette ned foten og si at nå er det bra. Lang erfaring har gitt meg en magefølelse som sier at nå det bra nok og bedre kan det ikke bli hvis lyden skal leve.

Jeg mastrer også ofte albumene jeg har mikset selv, og liker å ha kontrollen fra start til slutt. Mastering er den aller siste finpussen før utgivelse, og da må man være trygg på at alt er som man ønsker. Jeg jobber også mye med TV for NEP Norway, som er en stor leverandør av teknikk og crew til TV- og produksjonsselskaper. Det innebærer blant annet sportssendinger, som fotball og ishockey, samt underholdningsprogrammer som Idol, The Voice, Norske Talenter og Allsang på grensen. Min jobb fra en plateinnspilling til et TV-program er veldig forskjellig. Når vi lager TV er det opp til 100 mennesker i crewet og et stort teknisk apparat som må fungere. Jeg bruker forskjellige sider av meg selv til ulike jobber. Men, det er utrolig utfordrende og givende både teknisk og sosialt å jobbe med TV.

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?

– Selv tok jeg to år på yrkesfag med svakstrøm grunnkurs og kontormaskin. Så fulgte teknisk fagskole med elektronikk og radio/TV-reparatørlinje. Da fagskolen Norsk Lydskole åpnet i 1987, tok jeg en toårig lydteknikerlinje. Du bør være opptatt av formidling og ønske å gi publikum opplevelser med høyest mulig kvalitet. Det er viktig å like knapper, menyer og bokser med mye rart i, og å kunne kombinere boksenes muligheter.

Hvem passer ikke dette yrket for?

– Om du har null interesse for teknikk er kanskje ikke dette yrket ditt. Om du ser for deg et liv med faste regulerte arbeidstider, et jevnt tempo og en A4-jobb så er du definitivt på villspor.

Image
Lisens
1

Hva liker du best med yrket ditt?

– Jeg burde kanskje sagt at menneskene jeg møter i dette yrket – flotte, rare, kreative, spennende mennesker – er det viktigste. Men for meg er det å sitte sent om kvelden og natten og male lydlandskaper med det materialet som er aktuelt og nært akkurat der og da. Det har gitt noen av livets beste stunder. Foruten alle de hundrevis av dagene jeg har private «konserter» i studio. Det er et privilegium!

Hva liker du minst med yrket ditt?

– Det er egentlig ingenting jeg ikke liker med mitt yrke. Men når jeg krabber på albuer og knær under en sceneplatting i møkk og støv med en kabel på slep så tenker jeg jo av og til at jeg kanskje skulle ha gått litt mer på skolen.

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for?

– Jobben som lydtekniker gir deg utfordringer på mange plan – teknisk, sosialt, fysisk, emosjonelt og musikalsk – litt avhengig av hvilken type lydteknikk du velger. Du bør ha høy arbeidsmoral, være tålmodig og ansvarlig. Det å være ryddig og ta ansvar for at teknikken skal virke og også være allsidig er viktige egenskaper. Å ha en viss grad av ydmykhet og forståelse for at kunden skal være fornøyd er det viktigste. Også å kunne kommunisere på et plan alle kan forstå.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Mitt utgangspunkt var musikkinteressen. Det behøver det ikke være for at du skal kunne ha et lykkelig liv som lydtekniker. Du må ikke være spesielt opptatt av musikk og kultur og det finnes mange andre typer jobber for en dedikert lydtekniker. Noen eksempler er sport, radio, teater, foley, film, event, location, dokumentar, tale, lydbokinnlesing, reklame og systemteknikk. Et veldig interessant felt innenfor lyd er akustikk. Er man glad i tall, formler og lyd, er det en spennende retning å gå.  

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

– Man blir ikke lydtekniker for å bli rik. Lønnen til en fast ansatt dyktig og erfaren lydtekniker ligger på cirka 500 000 kroner i året. Det er et relativt lavtlønnet yrke. Men er du dyktig og står på er det faktisk mulig å tjene en million i året. Dette er en idealist-bransje. Mange vil jobbe gratis for å få erfaring og bygge seg et rykte. Problemet er at det er usolidarisk overfor fremtidige kolleger. Man blir upopulær, rett og slett.

Hvordan anser du sjansene for å få jobb innen dette yrket?

– Med masse motivasjon, positivitet, ydmykhet og lærevillighet vil sjansene øke i takt med utholdenheten, tålmodigheten og selve lærekurven. Noen kommer veldig lett til matfatet mens andre må kjempe for å nå målet. Lydtekniker er ingen beskyttet tittel . Hvem som helst kan kalle seg lydtekniker. Ditt rykte er alt i denne bransjen. Ta godt vare på det.

 

 

Tekst: Bente Haraldstad Delmas.