Portrett kunsthåndverker Cecilie Lind

YrkesintervjuKunsthåndverker favoritt ikon

- Jeg jobber med skulptur, objekt og installasjon, og benytter mange typer materialer. Jeg foretrekker yrkestittelen kunstner, sier Cecilie Lind.

Cecilie Lind
43 år
Kunsthåndverker
Selvstendig næringsdrivende, Oslo
Vær oppmerksom på at dette intervjuet er over to år gammelt. Det kan ha skjedd endringer i yrket etter at intervjuet ble gjennomført.

Hvorfor valgte du dette yrket? 

- Jeg har alltid likt å lage ting med hendene og å være kreativ, men det tok noen år før jeg turte å leve ut drømmen. Etter noen år med reising og studier med reklame og markedsføring kjente jeg at var noe som manglet. Som 28 åring tok jeg sjansen på å følge kunstnerdrømmen, noe jeg er glad for!

Hvilke arbeidsoppgaver består yrkeshverdagen din av? 

- Jeg jobber med skulptur, objekt og installasjon, og benytter mange typer materialer. Sånn sett jobber jeg ganske utradisjonelt som kunsthåndverker og foretrekker yrkestittelen kunstner.

Arbeidsoppgavene varierer fra dag til dag, og å ferdigstille en skulptur er en tidkrevende oppgave. Først må jeg lage skulpturen i leire, eller ta avstøpning av noe som allerede fins, en såkalt readymade. Deretter må jeg lage former i gips før det skal støpes i flytende porselen. Videre skal det retusjeres, brennes, glaseres, brennes på nytt, og eventuelt dekoreres. Det er en lang prosess som krever tålmodighet og nøyaktighet.

Når som helst i prosessen kan noe gå galt, og da er det bare å rykke tilbake til start igjen. Når arbeidet er ferdig skal det dokumenteres. Jeg bruker ofte ulike steder, eller locations, som først må letes fram og så eventuelt få tillatelse til å leie. En profesjonell fotograf må ofte hyres inn, i tillegg til assistenter.
 
Det er ikke alltid jeg har en plan når jeg begynner på et nytt prosjekt, men inspirasjonskildene til prosjektene er hovedsakelig politiske og samtidsrelaterte temaer, og arbeidene har ofte en tydelig agenda.
 
I tillegg er det en del kontorarbeid, kanskje mer enn hva mange tror. Det går mye tid på søknader om penger og utstillingsplasser. I dette yrket er det viktig å holde seg oppdatert på hva som skjer i miljøet og ikke minst promotere seg selv. 

Som kunstner må man ha en drivkraft og et ønske om å skape noe, men det er allikevel viktig med struktur i hverdagen; markedsføring, økonomi og administrative oppgaver som kanskje ikke frister så mye, men er vel så viktig. For eksempel å ha en oppdatert hjemmeside.

Hvilken utdanning og/eller kvalifikasjoner er nødvendig for å bli kunstner? 

- Jeg gikk først to år på Strykejernet Kunsthøgskole. Der prøvde jeg alt av kurs de kunne tilby, men fant mest interesse med å jobbe med glass. Da skjønte jeg at jeg likte å jobbe med noe fysisk og tredimensjonalt, og glass og keramikk har mange likhetstrekk.

Det ble til at jeg ville jobbe videre med tredimensjonale arbeider og søkte på keramikk på kunsthøgskolen. Etter fem år der gikk jeg ut med en master i kunstfag.
 
Som person må du ha en sterk drivkraft og et ønske om å uttrykke deg. Du må være tålmodig og nøyaktig, nærmest perfeksjonist. Du må også takle å få ”nei” på søknader. Som nyutdannet har man ofte klokke-tro på seg selv og det er tøft å få avslag på avslag og oppdage virkelighetens realiteter. Da er det viktig å kunne snu det negative til det positive, og jobbe hardere. Det har alltid vært min medisin.

Hva er det beste med yrket ditt?

img_0004.jpg

All rights reserved.

- For meg er det friheten til å gjøre akkurat det jeg vil når jeg vil. Være min egen sjef og drive med det jeg liker og kan best.

Hva misliker du mest med yrket ditt? 

- Som sagt er det mye kontorarbeid. I tillegg blir du en offentlig person som må stille opp i media for å promotere deg selv, eller forsvare det du driver med. For de introverte kan dette ofte bli en stor utfordring.

Hvilke andre arbeidsområder/muligheter finnes innenfor ditt yrke?

- Det er ikke så mange andre jobber, men du kan for eksempel jobbe med utsmykking både offentlig og privat. Noen velger å ta del i den kulturelle skolesekken, eller annen type undervisning og kursvirksomhet. Andre igjen utvider feltet med å jobbe som kurator. Selv er jeg også kurator for Sommerøya, en utendørs festival i Oslo med fokus på elektronisk musikk og kunst.

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

- Et arbeidsstipend fra staten blir regnet som lønn tilsvarende en 50% stilling. Alle søker om stipend og prosjektstøtte, så det er mange om beinet og veldig få som får innvilget søknadene sine. Stipendet varer i maksimalt 10 år og de fleste fra varer i ett eller tre år. Da må en søke på nytt, det er en evighetsmaskin.

De fleste må ha en jobb ved siden av som kan dekke alle utgifter som materialer og utstyr, i tillegg til livsopphold. Selger du kunst tjener du jo penger, men ikke alle har den muligheten. Mye kunst, som blant annet videokunst og installasjon, har et veldig lite marked i den private sektoren, og blir nesten utelukkende kjøpt av museer og samlere. Og det tar mange år før en kommer dit. 

Hvordan anser du sjansene for å få jobb innen dette yrket?

- Må man må ha et ønske og en sterk drivkraft. Det er et tøft yrke og man må brenne for det. Jeg har like stort studielån som advokater og leger, og tjener ikke en brøkdel av hva de tjener. Det er mer en livsstil enn en jobb. Og jeg elsker det.

img_9987.jpg

All rights reserved.

Tekst: Hedda Berge

    • Som person må du ha en sterk drivkraft og et ønske om å uttrykke deg.
    • Det er et tøft yrke og man må brenne for det.

Yrkesbeskrivelser