Kundeansvarlig
Hvorfor valgte du å bli kundeansvarlig?
– Det var egentlig litt tilfeldig at jeg havnet i dette yrket. Da jeg var ferdigutdannet og lette etter jobb, søkte jeg på økonomirettede stillinger. Jeg ble tipset om denne stillingen fra en som jeg studerte sammen med, og tenkte at dette var noe som passet helt perfekt for meg med mine interesser og utdanning.
Stillingen som kundeansvarlig krever blant annet at du kan gi kundene økonomiske og juridiske råd når det kommer til å drifte et boligselskap. Det passet meg bra, fordi jeg har en bachelor i eiendomsmegling, en master i økonomi og ledelse, og i tillegg spesialisering innen markedsføring.
Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?
– Jeg jobber i Usbl, som er et boligbyggelag. Et boligbyggelag bygger og forvalter boliger til sine medlemmer. I min avdeling bistår vi styrene i borettslag og sameier med deres oppgaver. Det er styrene som er våre kunder, da det er de som velger forretningsfører. Som kundeansvarlig er det jeg som er kontaktpersonen til kundene i min portefølje.
Mesteparten av tiden jobber jeg på kontor. Jeg svarer på e-poster, snakker i telefonen og gjør andre oppgaver på PC.
Det er mest selvstendig arbeid, men jeg jobber også i team. Som kundeansvarlig har man mye ansvar, men også mye frihet. Vi har fleksitid, så det varierer litt når jeg starter og slutter på jobb. Jeg er vanligvis på kontoret fra mellom klokken 08.00 og 09.00, til mellom klokken 16.00 og 17.00. Tidvis, spesielt i årsmøteperioden, kan jeg være på jobb til klokken 21.00 på kvelden.
I denne jobben må man være strukturert for å få gjort alt som skal gjøres til riktig tid. Som kundeansvarlige har vi mange forskjellige oppgaver, og i perioder er det veldig hektisk. Jeg starter gjerne dagen med å sjekke e-post for å få et overblikk, og planlegger arbeidsdagen deretter.
En del av oppgavene mine har frister, for eksempel utarbeidelse av budsjettforslag. Jeg har også andre oppgaver som ikke har frister, men som også må gjøres innen rimelig tid. I tillegg til det kommer henvendelser fra kundene. Vi bør helst svare kundene i løpet av ganske kort tid, så de ikke sitter og venter på svar. Det er kundene vi lever av, så det er viktig å sette de først.
Arbeidsdagene mine varierer litt ut ifra årstid, fordi vi følger oppgavene som styrene i borettslag og sameier har. En stor del av jobben på høsten, spesielt i oktober, er når styrene skal vedta budsjett for neste år. Mye av jobben vår handler om å komme med et forslag til budsjett utfra tidligere kostnader og forventet prisøkning.
På våren er det årsmøteperiode med generalforsamlinger og årsmøter. På den tiden er arbeidet preget av å bistå styret med forberedelser, lage innkallinger osv. Vi møter også på generalforsamlingene, hvor vi ofte er møteledere. Da blir det mye kveldsjobb.
Hva kreves for å kunne jobbe som kundeansvarlig?
– Det er absolutt en fordel å ha studert noe relevant. Det kan være juss, økonomi eller salg og service. Det er mange forskjellige typer utdanninger som kan passe for dette yrket fordi det innebærer så mange ulike oppgaver. Jeg vil anbefale master i økonomi og ledelse, som jeg har.
Det finnes mange kundeansvarlige som har mastergrad, og det kan være en fordel når man starter i yrket. Samtidig er erfaring viktig, og derfor tenker jeg ikke på mastergrad som absolutt nødvendig.
Det er en fordel å ha erfaring fra den bransjen man vil jobbe i som kundeansvarlig. For eksempel er en bachelorgrad i eiendomsmegling et godt utgangspunkt hos oss. Flere av mine kolleger har jobbet innenfor eiendomsmegling tidligere.
Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?
– Dette yrket passer for deg som er strukturert, klarer å jobbe selvstendig, kan organisere arbeidsdagen selv og takler tidspress. Det er også en fordel å like å jobbe med mennesker.
I dette yrket er kommunikasjon veldig viktig. Som jeg nevnte tidligere, må kundeansvarlig kunne tilpasse kommunikasjonen til kunden. Vi har mange telefonsamtaler gjennom arbeidsdagen, så du kan ikke være redd for å snakke i telefonen.
Man må også være forberedt på å snakke foran forsamlinger. Jeg har for eksempel en kunde som består av 360 boenheter. Når det er generalforsamling, kan det derfor dukke opp en god del mennesker. Jeg var ikke veldig glad i å snakke foran veldig mange mennesker før, og syntes det var litt skummelt. Jo mer man gjør det, jo mer selvsikker blir man i rollen som møteleder.
Hva liker du best med å være kundeansvarlig?
– Jeg liker veldig godt kundekontakten. Det å bli kjent med kundene er veldig spennende, og jeg treffer mange forskjellige personligheter. Noen liker én type kommunikasjon, mens andre liker en annen type kommunikasjon. Man må ofte tilpasse seg litt etter hva kunden ønsker. Det gir god mestringsfølelse når kunden kommer til deg med et problem, og du klarer å komme frem til en god løsning for dem.
Hva liker du minst?
– Til tider må jeg mase litt på kundene mine for å få dem til å gjøre det de skal gjøre. Det kan derfor bli mye purring. Jeg liker ikke å føle meg som en masekråke, men dette er jo en del av det å følge opp kunden.
Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?
– Det finnes mange muligheter. Jeg observerer at det rekrutteres internt, så kundeansvarlig kan ha muligheter i andre avdelinger i samme bedrift. Hvis man vil bytte arbeidssted, kan man søke seg over til andre bedrifter, også til helt andre bransjer.
Som kundeansvarlig får du erfaring fra mye forskjellig, for eksempel regnskap, lover og regler, byggeforskrifter og forsikring. I dette yrket må vi vite litt om alt.
Som kundeansvarlig vil du oppleve å ha en stor arbeidsmengde til tider, så du lærer deg fort å jobbe strukturert og effektivt for å få ting gjort fort, men riktig. Du lærer deg også å kunne stå i litt krevende situasjoner. Den erfaringen er veldig fin å ha, og gir mange muligheter senere.
Hva tjener man som kundeansvarlig?
– Startlønna ligger på rundt 550 000 – 600 000 kroner i året. I tillegg kommer overtid og andre godtgjørelser. For eksempel får vi møtehonorar når vi leder generalforsamlinger og årsmøter.
Hvordan er sjansene for å få jobb som kundeansvarlig?
– Jeg vil si at sjansene er ganske gode. Hvis man har riktig bakgrunn eller riktig erfaring, bør man kunne få seg jobb. Det er flere bedrifter, både store og små, som har behov for kundeansvarlige.
Tilhørende utdanninger
Salgsfag
Du lærer om kundebehandling, salg og markedsføring av produkter, og blir i stand til å håndtere endringer og sikre lønnsom drift av virksomheter.
Finn studierØkonomi og administrasjon
Studier innen økonomi og administrasjon er tverrfaglige og gir innsikt i ulike sider ved økonomi og administrasjon, som regnskap, finans, revisjon, organisasjon og ledelse.
Finn studierØkonomi og regnskap
Du lærer om økonomistyring, regnskap og personaladministrasjon, og hvordan disse områdene henger sammen for å sikre god drift og utvikling av bedrifter.
Finn studier