Barnehagestyrer
Hvorfor valgte du å bli barnehagestyrer?
– Jeg var ingen barnepasser som liten, men jeg visste at jeg ville jobbe med mennesker. Jeg tok en halvårsenhet i musikk og var i praksis i barnehage. Da forsto jeg at jeg kunne bruke interessene mine i jobb med barn og valgte å begynne på barnehagelærerutdanningen. Etter å ha jobbet elleve år som pedagogisk leder fikk jeg tilbud om en styrerstilling og takket ja til det.
Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?
– Jeg er styrer for fire barnehager og har en styrerassistent på hvert hus. Jeg har mange praktiske oppgaver som regnskap, lønn og opptak av nye barn. Hver barnehage har aldersgruppen fra null til seks år. Alt i alt er jeg styrer for cirka 150 barn. Jeg har ukentlige gruppeveiledninger med ansatte. Det kan være med pedagogiske ledere, barnehagelærere, assistenter og fagarbeidere. Totalt er det cirka 60 personer ansatt i vårt AS. Jeg har ofte oppfølgingssamtaler med ansatte om planlegging og tilrettelegging for enkeltbarn eller andre utfordringer de har i hverdagen.
Som styrer for flere enheter er jeg relativt lite med barna. Derfor hender det at jeg stikker innom avdelingene, hjelper til i påkledningen og kanskje leker litt før jeg går tilbake til mer administrative oppgaver.
Jobben min er å holde hjulene i gang. Jeg har ansvar for økonomien. Blant annet søker vi ekstra midler til å gjøre gøyale ting hos ulike aktører, jeg har fått pengestøtte til å lage opplegg rundt Unesco verdensarv og koding. Det er gøy!
Hva gjør du som styrer for å være i kontakt med barna?
– Jeg er heldig som har litt fleksibilitet til å styre egen arbeidsdag. Jeg er veldig interessert i drama og bruker det for å gi barna gode lærerike opplevelser. Notodden og Rjukan er en del av Unescos verdensarvliste. I denne sammenhengen har jeg laget en rekke dramaforløp hvor de eldste barna deltar, skaper og lærer. Vi går 250 år tilbake i tid og setter oss inn i det å være barn på denne tiden. De lærer om bondesamfunnet, rallaren, industrialiseringen og byens historie. Det er en fantastisk anledning til å bli kjent med barna, gi dem opplevelser og lære dem lokalhistorie.
Hva kreves for å kunne jobbe som barnehagestyrer?
– Jeg tok treårig barnehagelærerutdanning i Bergen. Etter det jobbet jeg som pedagogisk leder i elleve år og ble så tilbudt styrerstillingen. Ved siden av jobben har jeg videreutdannet meg innen tverrfaglig veiledning, profesjonsveiledning og tatt styrerutdanning. Både veilederutdanningen og styrerutdanningen synes jeg er viktig kompetanse i jobben med mennesker.
Styrerutdanningen er ny. De fleste går gjennom det løpet før de blir styrer, men det er ikke et krav. På sikt kan det nok bli et krav. Jeg tror også det er viktig å ha noen års jobberfaring i barnehage før man blir styrer. Da forstår man hverdagen til de ansatte.
Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?
– Det finnes mange ulike styrere med ulik bakgrunn, filosofi og lederstil. Det finnes ikke et standard sett med egenskaper hos styrere. Det passer nok ikke for de som ikke liker å være nær andre mennesker. Du må være glad i mennesker, både store og små. Det er viktig med planer og mål, men man må også være åpen for at uforutsette ting skjer. Denne jobben er mye mer enn barn. Du må tørre å bli kjent med mennesker. Jobben krever også at du kan ta tak i situasjoner og vise lederskap. Er du ikke en tydelig leder blir de rundt deg fort litt usikre.
Hva liker du best med å jobbe som barnehagestyrer?
– Å jobbe tett med mennesker og bli kjent på godt og vondt. Jeg får brukt mine kreative evner samtidig som jeg får organisere, lede og strukturere. Jeg elsker å danse, men kan ikke bli danser. Jeg elsker å male, men blir ingen kunstner. Jeg elsker teater, men kommer ikke til å bli skuespiller. I dette yrket får jeg brukt alt det jeg liker å holde på med. Jeg får brukt hele meg og samtidig liker jeg å ha kontroll og oversikt. Også må jeg legge til at det er fantastisk å jobbe med barn.
Hva liker du minst med yrket ditt?
– Det kan være utfordrende med tidsfrister når det er mange ting som skjer samtidig. Jeg skal både veilede og hjelpe andre med organisering, samtidig som jeg av og til har mye å organisere selv. Jeg liker å holde døra åpen og være tilgjengelig, men da kan det av og til være stressende med alt annet jeg selv burde gjort. Jeg liker dårlig at mine egne oppgaver blir hengende. Jeg er jo en strukturert person.
Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?
– Som barnehagelærer kan jeg ta alle oppgaver og stillinger i en barnehage. Jeg kan også jobbe i skolen og være lærer i første klasse. Med litt videreutdanning kan jeg jobbe med barn med spesielle behov. Jeg kan ta en master og undervise på universitetet. Jobben gir en bred ledererfaring, så en styrer kan også være leder i andre typer bedrifter.
Hva kan man forvente i lønn som barnehagestyrer?
– Lønnen avhengig av størrelsen på barnehagen og antall årsverk. Det begynner på 600 000 kroner i året.
Hvordan er sjansene for å få jobb som barnehagestyrer?
– Jeg tror sjansene er gode. Som barnehagelærer får du alltid jobb, spesielt hvis du er villig til å flytte på deg. Det er også mange styrerstillinger rundt om i Norge, så behovet er stort.
Tilhørende utdanninger
Barnehagelærerutdanning
Du lærer om barns utvikling, lek og omsorgsbehov. Du får også kunnskap om veiledning, pedagogisk ledelse og organisering.
Finn studierBarnehage, skole -og utdanningsledelse
Du lærer hvordan du kan bruke forskning og ledelsesteorier i det daglige arbeidet som leder.
Finn studier