Avdelingsleder på barneskole

– Som avdelingsleder får du en kombinasjon av administrativt arbeid og utviklingsarbeid, samtidig som du har tett kontakt med elevene, forteller Ine Cathrine.
Portrettbilde av avdelingsleder på barneskole Ine Cathrine Alsaker
Ine Cathrine Alsaker, 37 år
Avdelingsleder på barneskole
1.-4. trinn Nordnes Skole
«Jeg liker å jobbe med kombinasjonen mellom å påvirke utviklingen til skolen, samtidig som jeg er tett på elevene. »
― Ine Cathrine Alsaker
Intervju:
Sigrid Hegge Eriksen
Publisert: 14.10.2022
«Jeg liker å jobbe med kombinasjonen mellom å påvirke utviklingen til skolen, samtidig som jeg er tett på elevene. »
― Ine Cathrine Alsaker
«Du må ha skolens oppdrag i bakhodet og prøve å få det ut i klasserommet på best mulig måte. »
― Ine Cathrine Alsaker

Hvorfor valgte du å bli avdelingsleder på barneskole?

– Jeg jobbet som rektor, men savnet kontakten med elevene. Som avdelingsleder får du en kombinasjon av administrativt arbeid og utviklingsarbeid, samtidig som du har tettere kontakt med elevene. Før jeg jobbet som rektor, var jeg kontaktlærer på barneskolen i en del år. Jeg ønsket meg muligheten til å ikke bare påvirke barna jeg underviste i klasserommet, men alle barna på skolen.

Det er jo ledelsen som utarbeider retningen skolen skal gå i, og i samarbeid med lærerne og fagarbeiderne påvirker dette hva som skjer i klasserommet. Det synes jeg er veldig spennende og givende. Uansett hvilket ledd i skolen man jobber i, har man det samme oppdraget alle sammen, og det er å gjøre sitt beste for alle elevene som er i klasserommet.

Image
Avdelingsleder på barneskole Ine Cathrine Alsaker sitter ved en kontorpult og har to dataskjermer foran seg. Hun skriver noe på tastaturet.
Lisens
1

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Arbeidsdagen vil nok variere veldig fra avdelingsleder til avdelingsleder. Som avdelingsleder er det vanlig å ha litt undervisning. Jeg underviser på småtrinnet, i det som kalles styrkingstimer, som er ekstra leseopplæring for alle i klassen. I perioder går jeg også inn og underviser elever som har behov for ekstra oppfølging. Det varierer hvilken type undervisning en avdelingsleder har, men siden jeg har utdannelse innen spesialpedagogikk er det naturlig at jeg har ansvar for dette styrkingstiltaket. Den daglige kontakten med elevene gir meg energi. Å følge elevene i utviklingen deres er noe av det beste med å jobbe med barn.

Utover undervisning, er det en del administrativt arbeid. I samarbeid med resten av ledelsen, jobber jeg mye med hvilken retning skolen skal gå i. I tillegg har jeg personalansvar for fagarbeiderne og lærerne på avdelingen. Da blir det en del oppfølging av de ansatte også sørger jeg for at vi har vikarer ved behov.

Jeg har også teamtid med lærerne våre, der vi jobber med utviklingsarbeid blant annet, ofte diskuterer vi ulike caser.

I tillegg har jeg en del samarbeidsmøter med andre instanser, som en del av et pedagogisk utviklingsteam på skolen. Dette kan være for eksempel PPT, pedagogisk psykologisk tjeneste, der vi diskuterer tilrettelegging for elever som trenger det. Jeg driver også kartlegging av lese- og skrivevansker.

Jeg har med andre ord en hektisk hverdag med mange ulike arbeidsområder. En arbeidsdag som avdelingsleder går veldig fort, og det skjer noe hele tiden.

Hva kreves for å kunne jobbe som avdelingsleder på barneskole?

Du bør ha pedagogisk utdannelse og erfaring fra grunnskolen. Det er også ønskelig med lederutdanning eller erfaring som leder. Det er mange avdelingsledere som tar rektorskolen, en etterutdanning for ledere i skolen. Det varierer fra kommune til kommune om dette er et krav, og selv har jeg ikke tatt den enda.

Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?

– Hvis du skal jobbe som avdelingsleder i skolen må du tåle å være i litt tunge saker av og til. Du må også klare å ha mange baller i luften samtidig, for dette er et hektisk yrke. Du har jo lederansvar, så du bør være en person som har forståelse for at folk har ulike personligheter og kanskje tåle å ikke bli likt til enhver tid.

Du bør alltid ha et overblikk og være flink til å forklare bakgrunnen for det du gjør til de du er leder for. For å skape engasjement må du klare å vise de ansatte den røde tråden, altså sammenhengen mellom det du driver med i utviklingsarbeidet, og det som skjer i klasserommet. Du må ha skolens oppdrag i bakhodet og prøve å få det ut i klasserommet på best mulig måte.

Jeg tenker også at det er bra å være robust, og trygg på seg selv. Det kan storme litt fra alle kanter av og til, og da kommer det godt med å ha litt ryggrad. I tillegg bør du ha høy arbeidskapasitet og ha evnen til å danne gode relasjoner til både ansatte, foresatte og elever.

Dette yrket passer ikke for de som synes det er utfordrende å måtte endre planene i siste liten. Plutselig er det noen som har behov for noe, eller foresatte som ønsker en samtale. Dersom du ikke klarer å omstille deg raskt, vil nok dette yrket være stressende for deg. Du må klare å beholde roen og kunne være tro i beslutningene dine.

Hva liker du best med å være avdelingsleder på barneskole?

– Jeg liker å jobbe med kombinasjonen mellom å påvirke utviklingen til skolen, samtidig som jeg er tett på elevene. Den kombinasjonen er det beste med dette yrket, noe jeg savnet i en rektorstilling.

Hva liker du minst?

Det kan være tøft å stå i saker som er vanskelige å finne en løsning på. Vi jobber jo med barn og det å klare å legge fra seg det man står i på jobb når man går hjem for dagen er vanskelig av og til.

Som avdelingsleder står du også i et kryss mellom ledelsen og det som skjer i klasserommet. På den ene siden har du en oversikt over skolens lover og retningslinjer, ressurser og økonomi. På den andre siden skal du ha en fot i «den andre leiren» og se hva som foregår i klasserommet. Ofte vil man gjerne tilby mer ressurser enn det vi har å gå på, noe som kan være litt vanskelig og frustrerende av og til.

Image
Avdelingsleder på barneskole Ine Cathrine Alsaker i samtale med kollega. De sitter ved et bord, Ine Ca trine noterer og kollega har pc foran seg.
Lisens
1

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Du kan gå fra å være avdelingsleder til å bli rektor. Jeg gikk litt andre veien, men det er vanligst å bli rektor etter å ha vært avdelingsleder. Muligheten for å jobbe som leder innenfor andre yrker er også der, vil jeg tro. Noen avdelingsledere går tilbake til læreryrket, og det finnes muligheter for å jobbe i PPT dersom man har kompetanse innen spesialpedagogikk.

Hva kan man forvente i lønn som avdelingsleder på barneskole?

– Det varierer litt fra kommune til kommune, men et sted fra 650.000 til 690.000 kroner i året kan man forvente.

Hvordan er sjansene for å få jobb som avdelingsleder på barneskole?

– Det ligger stillinger som avdelingsleder ute, så dersom du har lang erfaring som pedagog i skolen, vil jeg tro at sjansene er gode. Men det er jo mange om beinet, slik at erfaring veier tungt. Det er ikke mange som går rett til en slik stilling som ferdigutdannet. Du bør ha noen år som lærer i skolen for å forstå gangen i alt.

Tilhørende utdanninger

Lærerutdanning

Du kan bli lærer ved å følge flere ulike utdanningsløp.

Finn studier
Økonomi og administrasjon

Studier innen økonomi og administrasjon er tverrfaglige og gir innsikt i ulike sider ved økonomi og administrasjon, som regnskap, finans, revisjon, organisasjon og ledelse.

Finn studier
Grunnskolelærerutdanning 5.-10.

For å bli lærer på 5. –10. trinn, må du ta en femårig grunnskolelærerutdanning for 5. –10. trinn.

Finn studier
Lektorutdanning

Lektorutdanningen er en femårig lærerutdanning som gir mastergrad og undervisningskompetanse i to fag.

Finn studier
Fag- og yrkesfaglærerutdanning

Utdanningen til faglærer eller yrkesfaglærer kvalifiserer deg til undervisning i enkeltfag i grunnskolen, videregående opplæring, voksenopplæring og annet kulturelt arbeid med barn og unge.

Finn studier
Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU)

Praktisk-pedagogisk utdanning er for deg som allerede har en utdannelse, og som ønsker å jobbe med undervisning.

Finn studier