For rådgivere og veiledere
Ønsker du en enkel oversikt og konkrete verktøy for å snakke med elever om utdanning i utlandet? Her finner du den viktigste informasjonen om utveksling – samlet og tilpasset deg som veileder.
Ønsker du en enkel oversikt og konkrete verktøy for å snakke med elever om utdanning i utlandet? Her finner du den viktigste informasjonen om utveksling – samlet og tilpasset deg som veileder.
Gode veiledningssamtaler i forkant, når elever vurderer å dra på utveksling, kan hjelpe dem med å bli tryggere på elementer de er usikre på. Det kan for eksempel være tanker som: «Verden er så utrygg» eller «Det er så langt borte fra vennene mine og familien min». Å adressere slike bekymringer kan bidra til å skape trygghet.
Samtidig kan samtaler bidra til avklaringer. Det er ikke alltid slik at elevene er usikre på om de vil dra – noen kan være helt sikre på at de skal, men likevel ikke ha reflektert over hva de faktisk vil gjennom eller kan møte på.
Erfaring fra utlandet har stor verdi i videre utdanning og arbeidsliv. Slike erfaringer gir elevene mange fordeler – personlig, faglig og for fremtidig karriere. Her er de viktigste:
Elever har ulike behov og møter forskjellige barrierer knyttet til utdanning i utlandet, derfor er veiledning viktig for å hjelpe dem videre.
Elever har ulike muligheter til å ta utdanning eller deler av utdanningen i utlandet.
Erasmus+
Utveksling
Videregående skole i Frankrike (lycée)
Sommerkurs i Tyskland
United World Colleges (UWC)
Selv om du gir elever all nødvendig informasjon, er det sannsynlig at de vil ha mange andre spørsmål.
Du kan gjerne anbefale elever:
Når elever tar deler av eller et helt skoleår i utlandet, må opplæringen dokumenteres.
Elever kommer ofte med mange spørsmål om ulike aspekter knyttet til utveksling. Mange praktiske ting, som språkkurs eller vaksiner, er ikke ditt ansvar.
Elever kan bidra til å redusere sitt klimaavtrykk ved å ta miljøvennlige valg.
Det er vanlig at elever opplever mange følelser når reisen nærmer seg. Alt fra eufori og spenning, til redsel og engstelse er vanlige følelser. Her er noen viktige punkter å ta med seg til samtaler med elever som snart skal på utveksling:
Mentale forberedelse: Målet med W-kurven er å synliggjøre vanlige utfordringer og tankemønstre som kan oppstå underveis, slik at eleven kan forberede seg mentalt på dem.
Normaliteten: Å vite at det er vanlig å oppleve motstridende følelser og mestringsfølelse kan gjøre det lettere å håndtere følelseskaos og redusere opplevelsen av å være alene om vanskelige følelser.
Redusere stress: I samtalen med eleven kan du gjerne bruke W-kurven. Denne modellen illustrerer hvordan et opphold ofte består av både oppturer og nedturer. Det kan gi eleven mestringsfølelse, bidra til å takle stress og styrke resiliens og fleksibilitet.
Faser i W-kurven:
Startfasen: Preget av optimisme og nysgjerrighet – alt er nytt og spennende.
Kultursjokk: Når hverdagen inntrer, kan det som var spennende bli vanskelig og ulogisk. Dette er normalt og handler om tilpasning til en ny hverdag.
Mestring og opptur: Etter hvert opplever mange et gjennombrudd, hvor de føler at de har «knekt koden» og mestrer den nye situasjonen.
Nytt tilbakeslag: Spesielt ved lengre opphold kan det komme en ny nedtur, ofte preget av isolasjon eller utenforskap, selv etter en periode med mestring.
Ny opptur og integrering: Mange opplever deretter en ny opptur, hvor de finner sin plass og føler tilhørighet i det nye miljøet.
Hjemkomst: Den siste svingen på W-kurven handler ofte om hjemkomsten, som kan innebære nye utfordringer (ofte omtalt som «hjemkomst-ormen»).
Elever som kommer hjem fra et mobilitetsopphold ofte opplever sterke og motstridende følelser, og kan ha utfordringer med å tilpasse seg hverdagen igjen.
Faser i Hjemkomst-ormen:
Vi har til slutt også en sjekkliste og en tidsplan som hjelper deg og elevene gjennom hele prosessen med utdanning i utlandet. Tidsplanen er utviklet av erfarne veiledere med lang erfaring med utveksling. Kanskje vil disse verktøyene gi inspirasjon til og være nyttige i ditt eget arbeid?
Før utvekslingssøknad og planlegging
Søknadsprosess og godkjenning
Praktiske forberedelser
Samtaler før avreise
Under oppholdet (oppfølging hvis mulig)
Etter hjemkomst
TRINN VG1
September:
September-november:
Desember-januar:
Januar:
Februar:
Mars-april:
Mai:
Mai-juni:
TRINN VG2
August-september:
September-oktober:
Høsten:
Februar:
Mars-april:
Juni:
TRINN VG3
Ved skolestart: