× Denne sida er ikkje tilgjengeleg på målforma du har valt.

Vg2 Landbruk og gartnernæring med hundefag

Tilbys ved 1 skoler

Utdanningsløp

Utdanningsløpet i vidaregåande opplæring vil bli endra til skuleåret 2020-2021. Alle endringane er ikkje avgjort endå, men Utdanningsdirektoratet har oversikt over siste nytt om fagfornyelsen på sidene sine. Du kan òg sjå ein førebels versjon av det nye utdanningsløpet hos Vilbli.no.

Videregående skoler som tilbyr Vg2 Landbruk og gartnernæring med hundefag

Hvis du lurar på noko om val av yrke og utdanning finst det mange du kan spørje. Ei rekke offentlege og nokre private kontor jobbar med dette, og dei svarar deg gjerne.

Vel fylke for å få oversikt over kontorane der du bur.

Lukke til!

Eksamenskontor

Fylkeskommunen har ansvar for eksamen for elevar på vidaregåande skole, privatistar og praksiskandidatar på vidaregåande nivå – og fag- og sveineprøvar. Eksamenskontoret sørgjer for gjennomføring av eksamenar og fag- og sveineprøvar.

Fagopplæringskontor

Fagopplæringskontoret svarar på spørsmål om  opplæring i bedrift, og hjelper lærlingar og bedriftar.

Inntakskontor

Inntakskontora administrerer søknadar til vidaregåande opplæring. Du må kontakte inntakskontoret i om du skal byte skole eller skal byrje på skole i et anna fylke. Inntakskontora svarar óg på andre spørsmål om inntak.

Karrieresenter

Karrieresentra gir gratis rettleiing om val av yrke og utdanning, jobbsøking og arbeidsliv til alle over 19 år.

Sjå oversikt over karrieresentra i dei ulike fylka.

Oppfølgingsteneste

Oppfølgingstenesten rettleiar og hjelper ungdom som ikkje er i opplæring eller arbeid. Oppfølgingstenesten (OT) har ansvar for å følgje opp ungdom med rett til vidaregåande opplæring som ikkje er i opplæring eller arbeid. Dette gjeld ungdom i alderen 16 til 21 år.  

Opplæringskontor

Opplæringskontora er eit samarbeid mellom bedriftar om inntak og opplæring av lærlingar. Opplæringskontora fungerar óg som rettleiarar for lærebedriftane. Det finnes fylkesvise opplæringskontor og opplæringskontor som samarbeidar om opplæring i eitt eller fleire fag på tvers av fylka.

Vilbli.no har oppdatert oversikt over alle opplæringskontor i Norge.
Velg fra listen for å se opplæringskontor i ditt fylke hos vilbli.no

Utdanningsavdeling

Fylkeskommunane har ansvar for all vidaregåande opplæring i Noreg. Utdanningsavdelingane i fylka kan svare på spørsmål om for eksempel eksamen, dokumentasjon, kvalitet og klage på karakterar. Dei har óg ansvar for vidaregåande opplæring for voksne. 

Videregående skoler i Nordland

1 skoler i Nordland Bytt fylke

Hvis du lurar på noko om val av yrke og utdanning finst det mange du kan spørje. Ei rekke offentlege og nokre private kontor jobbar med dette, og dei svarar deg gjerne.

Vel fylke for å få oversikt over kontorane der du bur.

Lukke til!

Karrieresenter

Karrieresentrene gir gratis veiledning om yrkes- og utdanningsvalg, jobbsøking og arbeidsliv til alle over 19 år.

Se oversikt over karrieresentrene i de ulike fylkene.

Karrieresenter

Karrieresentrene gir gratis veiledning om yrkes- og utdanningsvalg, jobbsøking og arbeidsliv til alle over 19 år.

Se oversikt over karrieresentrene i de ulike fylkene.

Karrieresenter

Karrieresentrene gir gratis veiledning om yrkes- og utdanningsvalg, jobbsøking og arbeidsliv til alle over 19 år.

Se oversikt over karrieresentrene i de ulike fylkene.

Karrieresenter

Karrieresentrene gir gratis veiledning om yrkes- og utdanningsvalg, jobbsøking og arbeidsliv til alle over 19 år.

Se oversikt over karrieresentrene i de ulike fylkene.

Karrieresenter

Karrieresentrene gir gratis veiledning om yrkes- og utdanningsvalg, jobbsøking og arbeidsliv til alle over 19 år.

Se oversikt over karrieresentrene i de ulike fylkene.

Karrieresenter

Karrieresentrene gir gratis veiledning om yrkes- og utdanningsvalg, jobbsøking og arbeidsliv til alle over 19 år.

Se oversikt over karrieresentrene i de ulike fylkene.

Karrieresenter

Karrieresentrene gir gratis veiledning om yrkes- og utdanningsvalg, jobbsøking og arbeidsliv til alle over 19 år.

Se oversikt over karrieresentrene i de ulike fylkene.

Karrieresenter

Karrieresentrene gir gratis veiledning om yrkes- og utdanningsvalg, jobbsøking og arbeidsliv til alle over 19 år.

Se oversikt over karrieresentrene i de ulike fylkene.

Karrieresenter

Karrieresentrene gir gratis veiledning om yrkes- og utdanningsvalg, jobbsøking og arbeidsliv til alle over 19 år.

Se oversikt over karrieresentrene i de ulike fylkene.

Karrieresenter

Karrieresentrene gir gratis veiledning om yrkes- og utdanningsvalg, jobbsøking og arbeidsliv til alle over 19 år.

Se oversikt over karrieresentrene i de ulike fylkene.

Læreplanen

Programområde for landbruk og gartnernæring - Læreplan i felles programfag Vg2

Landbruket og gartnernæringen har viktige roller som produsenter av mat, varer og tjenester til et marked der etterspørsel og rammebetingelser er i stadig endring. Yrkesutøvere i landbruks- og gartnernæringene møter stadig sterkere krav til bærekraftig ressursforvaltning og miljøvennlig produksjon. Dette stiller krav om bevissthet om matvarekvalitet og sertifisering knyttet til mat og miljø. Programfagene skal legge grunnlaget for profesjonell yrkesutøvelse basert på et felles kunnskapsgrunnlag for agronomer og gartnere. Videre skal programfagene bidra til å utvikle kompetanse som er anvendelig i både konvensjonelle og økologiske driftsformer.

Programfagene skal legge til rette for en yrkesopplæring med særlig vekt på utvikling og omstilling i lys av aktuelle endringer, både nasjonalt og internasjonalt. Programfagene skal bidra til å utvikle bred kompetanse som grunnlag for spesialisering, der utvikling av nye yrker, næringsveier og produksjonsmåter etterspørres. Opplæringen skal bidra til at eleven kan utvikle praktiske ferdigheter og få innsikt i produksjonsprosesser. Opplæringen skal stimulere til kreativitet og tverrfaglig tenkning, og gi grunnlag for undring og refleksjon.

Opplæringen skal bidra til å utvikle elevens evne til å arbeide selvstendig med praktiske aktiviteter og å utføre arbeid under varierende natur- og klimaforhold. Opplæringen skal legge vekt på betydningen av samarbeid og omsorg for mennesker og miljø. Den skal også bidra til å utvikle forståelse av sammenhengen mellom egen arbeidsinnsats og økonomisk utbytte. Videre skal opplæringen gi den enkelte muligheter for å oppleve mestring og å erfare egne sterke sider og begrensninger knyttet til yrkesutøvelsen. Opplæringen skal derfor omfatte et utvalg produksjoner og aktiviteter som representerer mangfoldet i næringene, i samarbeid med lokalt næringsliv. Programfagene skal legge grunnlaget for videre opplæring i landbruk og gartnerfag, eller for studieforberedende utdanning i naturbruk.

Læreplan i forvaltning og drift – felles programfag i utdanningsprogrammet for Naturbruk, programområde for landbruk og gartnernæring. Forsøk.

Landbruket og gartnernæringen har viktige roller som produsenter av mat, varer og tjenester til et marked der etterspørselen og rammebetingelsene er i stadig endring. Yrkesutøvere i landbruks- og gartnernæringene møter stadig sterkere krav til bærekraftig ressursforvaltning og miljøvennlig produksjon. Programfagene skal legge grunnlaget for profesjonell yrkesutøvelse og næringsdrift basert på kunnskap om arbeidsprosesser, miljø og dokumentasjon og om sammenhenger mellom innsatsfaktorer, menneskelig, aktivitet og produksjonsresultat. . Videre skal programfagene bidra til å utvikle kompetanse som kan brukes i både konvensjonelle og økologiske driftsformer.

Programfagene skal legge til rette for en yrkesopplæring med særlig vekt på utvikling og omstilling i lys av aktuelle endringer, både nasjonalt og internasjonalt. Programfagene skal bidra til å utvikle bred kompetanse som grunnlag for spesialisering, der utviklingen spør etter nye yrker, næringsveier og produksjonsmåter. Opplæringen skal bidra til at eleven kan utvikle praktiske ferdigheter og få innsikt i produksjonsprosesser. Fagene skal stimulere til kreativitet og tverrfaglig tenkning, og den skal gi grunnlag for undring og refleksjon.

Opplæringen skal bidra til å utvikle elevens evne til å arbeide selvstendig med praktiske aktiviteter og å utføre arbeid under varierende natur- og klimaforhold. Den skal legge vekt på betydningen av samarbeid og omsorg for mennesker og miljø, og den skal også bidra til å utvikle forståelse av sammenhengen mellom egen arbeidsinnsats og økonomisk utbytte. Videre skal opplæringen gi den enkelte mulighet for å oppleve mestring og å erfare egne sterke sider og begrensninger knyttet til yrkesutøvelsen. Opplæringen skal derfor i samarbeid med det lokale næringslivet omfatte et utvalg produksjoner og aktiviteter som representerer mangfoldet i næringene. Programfagene skal legge grunnlaget for videre opplæring i landbruk eller gartnerfag, eller for studieforberedende utdanning i naturbruk.

Læreplan i produksjon, miljø og kvalitet – felles programfag i utdanningsprogrammet for Naturbruk, programområde for landbruk og gartnernæring. Forsøk.

Landbruket og gartnernæringen har viktige roller som produsenter av mat, varer og tjenester til et marked der etterspørselen og rammebetingelsene er i stadig endring. Yrkesutøvere i landbruks- og gartnernæringene møter stadig sterkere krav til bærekraftig ressursforvaltning og miljøvennlig produksjon. Programfagene skal legge grunnlaget for profesjonell yrkesutøvelse og næringsdrift basert på kunnskap om arbeidsprosesser, miljø og dokumentasjon og om sammenhenger mellom innsatsfaktorer, menneskelig, aktivitet og produksjonsresultat. . Videre skal programfagene bidra til å utvikle kompetanse som kan brukes i både konvensjonelle og økologiske driftsformer.

Programfagene skal legge til rette for en yrkesopplæring med særlig vekt på utvikling og omstilling i lys av aktuelle endringer, både nasjonalt og internasjonalt. Programfagene skal bidra til å utvikle bred kompetanse som grunnlag for spesialisering, der utviklingen spør etter nye yrker, næringsveier og produksjonsmåter. Opplæringen skal bidra til at eleven kan utvikle praktiske ferdigheter og få innsikt i produksjonsprosesser. Fagene skal stimulere til kreativitet og tverrfaglig tenkning, og den skal gi grunnlag for undring og refleksjon.

Opplæringen skal bidra til å utvikle elevens evne til å arbeide selvstendig med praktiske aktiviteter og å utføre arbeid under varierende natur- og klimaforhold. Den skal legge vekt på betydningen av samarbeid og omsorg for mennesker og miljø, og den skal også bidra til å utvikle forståelse av sammenhengen mellom egen arbeidsinnsats og økonomisk utbytte. Videre skal opplæringen gi den enkelte mulighet for å oppleve mestring og å erfare egne sterke sider og begrensninger knyttet til yrkesutøvelsen. Opplæringen skal derfor i samarbeid med det lokale næringslivet omfatte et utvalg produksjoner og aktiviteter som representerer mangfoldet i næringene. Programfagene skal legge grunnlaget for videre opplæring i landbruk eller gartnerfag, eller for studieforberedende utdanning i naturbruk.

Dette kan du bli hvis du går Vg2 Landbruk og gartnernæring med hundefag

Velg sted

Vel fylke

Velg fylke og kommune for å få informasjon tilpasset ditt behov.

Fylker markert med * har ikke levert informasjon om lærebedrifter, opplæringskontor og lærlinger til utdanning.no.

Velg kommuner i Akershus
Velg kommuner i Aust-Agder
Velg kommuner i Buskerud
Velg kommuner i Finnmark
Velg kommuner i Hedmark
Velg kommuner i Hordaland
Velg kommuner i Møre og Romsdal
Velg kommuner i Nordland
Velg kommuner i Oppland
Velg kommuner i Oslo
Velg kommuner i Rogaland
Velg kommuner i Sogn og Fjordane
Velg kommuner i Telemark
Velg kommuner i Troms
Velg kommuner i Trøndelag
Velg kommuner i Vest-Agder
Velg kommuner i Vestfold
Velg kommuner i Østfold

Yrke og arbeidsliv

Samarbeid skole-arbeidsliv

Her får du oversikt over samarbeidsavtaler i faget yrkesfaglig fordypning inngått mellom videregående skoler og bedrifter.