Foto: tb342f8c
Lær hvordan du kan bruke sosiale medier for å søke jobb eller bygge karriere.
Blogg
Mange har slått seg opp som influencere ved å starte som bloggere, men blogging tilhører ikke bare rosabloggerne. Ved å starte en blogg kan du gjøre deg selv kjent i ulike bransjer. Hva er du opptatt av? Hva er du god på? Ønsker du å bli make up-artist, litteraturviter eller konditor? Da kan du skrive om det og på den måten bruke blogg-mediet til å bygge karriere.
Du må imidlertid ha en plan. Dersom du drømmer om å bli forfatter, får du ikke karriere som det ved å vise bilder av dagens outfit. Da bør bloggen din kanskje heller vise hvem du er som forfatter, med tekster du ønsker å vise til verden. Jobb målrettet!
Dersom du vil dele bilder men ikke skrive så mye, kan kanskje Instagram passe bedre for deg enn blogging.
Snapchat
Selv om det nå finnes både Facebook og Instagram stories, er Snapchat stories fortsatt populært. Stories og snapper oppleves gjerne mer uformelt enn tradisjonelle poster på f.eks. Instagram og Facebook, og brukes som regel til hyppigere oppdateringer.
Noen bruker Facebook for å lete jobb, hvor de oppfordrer vennene sine til å dele innlegget.
Diskuter med naboen: Hvem synes du bør bruke Facebook for å søke jobb? Hvem bør ikke? Er det noe man bør tenke på?
Du kan også bruke Facebook for å bygge en profil og få følgere, slik som på Snapchat, Instagram, Twitter og YouTube.
I Medietilsynets undersøkelse Barn og unges bruk av sosiale medier (21. september 2022) er barn og unge i alderen 9-18 år spurt hvilke sosiale medier de bruker mest. Figuren under viser prosentandeler.
LinkedIn er et sosialt medie hvor du kan føre opp din utdanning, arbeidserfaringer og andre relevante erfaringer og egenskaper. Her knytter du kontakter og bygger nettverk, deltar i grupper og legger ut innlegg på veggen din.
Som du ser er ikke LinkedIn på listen over hvilke sosiale medier barn og unge bruker i denne undersøkelsen. Når du skal bygge karriere på nett, må du tenke hvilken bransjer du vil hevde deg i, og ikke minst hvor du finner folk som jobber i den bransjen. Med andre ord, hvilket sosialt medie er mest nyttig for deg å bruke? LinkedIn brukes mye i for eksempel business- og IT-bransjen. Dersom du vil jobbe innen disse bransjene, kan det være der du bør være mest aktiv.
Hvilken bransje vil du jobbe i? Hvor er folkene i din bransje?
YouTube
I 2012 søkte Michael Johnsen jobb hos NRK via YouTube.
Bruk musa for å velge ja eller nei. Det fungerer dessverre ikke på de fleste mobiler eller nettbrett, så da må du trykke her for ja, eller her for nei.
Dette er et eksempel på hvordan du kan bruke YouTube for å søke jobb. Du kan også bruke YouTube for å bygge karriere ved å legge ut videoer om et bestemt tema og få følgere. Tenk målrettet. Vil du bli personlig trener? Da er det kanskje nyttig for deg og din karriere å legge ut videoer hvor du viser treningsøvelser, men mindre nyttig å legge ut videoer hvor du rydder rommet.
På Twitter kan du komme over ledige jobber ved å følge bedrifter du er interessert i. Vær aktiv. På den måten får du kanskje folk til å følge deg! Mange i mediebransjen er aktive på Twitter, og ønsker du å jobbe som for eksempel journalist, fotojournalist eller kommunikasjonsrådgiver, kan dette være et medie for deg.
- Hva vil du jobbe med?
- Hva ønsker du å oppnå?
- Hvilket medie passer best for det?
- Hvilket eller hvilke kanaler brukes av bransjen du vil jobbe i?
- Du kan bli kjent for alt mulig, men er du sikker på at du kan stå for det om ti år?
Oppgaver
De fire kjennetegnene ved digitale medier
Digitale medier kjennetegnes ved at de er søkbare, evige, kopierbare og tilgjengelige for alle.
Les merDigitale spor
Har du noen gang tenkt på at du har en digital identitet? I løpet av en helt vanlig dag etterlater du deg mange spor på nettet.
Les merGoogle deg selv
Google deg selv og se hva du finner. Ha rollespill i klasserommet hvor dere undersøker funnene nærmere.
Les mer