Denne oppgaven er en del av temaet Dine digitale spor.
Mål for oppgaven:
At elevene skal reflektere over hvilke digitale spor de legger igjen etter seg selv.
Gjennomføring av oppgaven:
I oppgaven skal elevene først skrive hva de tror vil komme opp dersom de googler seg selv. Dernest skal de faktisk google, og skrive hva de finner og hva de synes om resultatene. Her kan elevene gjerne diskutere funnene sammen med sidekameraten. Til sist skal klassen ha rollespill hvor de gjennomfører et (gjerne flere) jobbintervju.
- Før rollespillet:
- På forhånd bør elevene lese artikkelen Jobbintervju – slik får du jobben, for å få en dypere forståelse for hvordan et jobbintervju gjerne foregår. Se særlig faktaboksen i høyre spalte, der er en oversikt over spørsmål man ofte får under jobbintervju.
- Dersom dere vil ta et enda dypere dykk inn i jobbintervju-sfæren, kan dere gjøre oppgaven Rollespill om jobbintervju. Der skal elevene besvare spørsmålene i nevnte artikkel skriftlig.
- Gjennomføring av rollespillet:
- To stykker intervjuer, én observerer og én skal bli intervjuet.
- Resten av klassen sitter i en halvsirkel og ser på.
- Lærer og observatør kan komme med kommentarer under intervjuet.
- Inkludér gjerne øvelser som å gi et fast håndtrykk, svare ordentlig på spørsmål og lignende.
- Fokus for intervjuet er dog nettopp Google-resultatene.
- Intervjuobjektet skal være seg selv, med sine egne reelle Google-resultater, inkludert alt som ligger åpent på sosiale medier (som Facebook, Instagram, WhatsApp, Twitter osv.).
- Intervjuerne googler intervjuobjektet på forhånd, og konfronterer intervjuobjektet med funnene i intervjuet.
- Etter rollespillet:
- Elevene skriver ned sine refleksjoner rundt rollespillet. Her kan elevene gjerne diskutere med en medelev eller jobbe i grupper.