Fakta
- Alle (primær)
- Alle (ordinær)
Informasjon er oppdatert av VID vitenskapelige høgskole
3. februar 2023.
Om studiet
Ønsker du å bidra til at mennesker i alle aldre skal ha mulighet til å leve et aktivt liv og delta i samfunnet, gjerne gjennom trening og tilrettelegging? Utfordringene i helsevesenet blir stadig større og mer komplekse og samfunnet har et stort behov for flere dyktige og løsningsorienterte ergoterapeuter.
Bachelor
Studiets oppbygging
Studiet er satt sammen av 14 emner, der emnene varierer i størrelse fra 5-20 studiepoeng. Hvert emne har en avsluttende oppgave eller eksamen.
Utdanningen benytter varierte arbeids- og undervisningsformer. Det veksles mellom forelesning, ferdighetstrening, seminar, prosjektarbeid, gruppearbeid med veiledning, fremlegg, diskusjoner i plenum, og oppgaveskriving. Studiet har ca. 2/3 teoriundervisning og ca.1/3 praksisstudium.
Opptaksinformasjon
Se opptakskrav og søknadsfrister på studiesiden
Etter opptak på studiet kreves det:
Politiattest
MRSA- og tuberkuloseundersøkelse
Læringsutbytte
Velger du å studere ergoterapi, vil du lære å forstå sammenhengen mellom aktiviteter i hverdagen og helse. Kunnskap om hvordan motivasjon og funksjon i samspill med miljøet hemmer og fremmer aktivitet, er grunnlaget for ergoterapeuters arbeid.
Noen sentrale temaer er funksjons- og aktivitetsanalyse, terapeutisk bruk av aktivitet, opptrening og tilpassing av fysiske og sosiale omgivelser. Studiet inkluderer emner fra psykologi, samfunnsfag og pedagogikk, anatomi, fysiologi og sykdomslære, etikk, vitenskapsteori og forskningsmetoder.
Studiet er bygget opp av kunnskap fra naturvitenskap, humanistiske og samfunnsvitenskapelige fag, for å belyse menneskelig aktivitet og ergoterapeutisk praksis. Studiet er videre bygget opp av emner som inkluderer den norske ordningen for spesialistgodkjenning; i somatisk helse, psykisk helse, barns helse, arbeidshelse, allmennhelse, eldres helse og folkehelse.