Fakta

Studietype:
Kurs

Informasjon oppdatert

10. januar 2025.

Om studiet

God bestillerkompetanse innebærer sikkerhets-, integrasjons-, anskaffelses- og juridisk kompetanse, med grunnleggende IKT-kunnskap som en forutsetning. Ved tjenesteutsetting i IKT-strategien må virksomheten sikre oversikt og kontroll gjennom hele livsløpet. En vellykket tjenesteutsetting krever riktige og gode krav, noe som gjør bestillerkompetanse avgjørende.

Bestillerkompetanse – 20 timers kurs 

Kurset gir praktisk innsikt og ferdigheter for umiddelbar bruk i arbeidshverdagen. Du lærer hvordan god bestillerkompetanse kan styrke sikkerheten, samt får en helhetlig forståelse for livssyklusstyring av IKT-tjenester. Kurset gir også verktøy for risikovurdering og leverandørvurdering, og lærer deg å utarbeide krav til sikkerhet og kvalitet i IKT-anskaffelser.
Du får innsikt i hvordan strategier og mål påvirker beslutninger om tjenesteutsetting, og kompetanse til å håndtere risiko og sikkerhet ved outsourcing.

Kurset passer for

Kurset er for ansatte i både privat og offentlig sektor med roller innen informasjonssikkerhet og IKT-forvaltning.

  • Ansatte som benytter seg av digitale tjenester fra IKT-tjenesten, eller jobber i bransjen
  • Ansatte i kommuner, tjenestesektoren og industrien
  • Arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjoner

Det er spesielt relevant for deg som har ansvar for innkjøp, sikkerhet eller ledelse av IKT-tjenester, og som ønsker å styrke bestillerkompetansen for å få bedre kontroll og redusert sårbarhet i digital infrastruktur.

Kurset stiller ingen krav til forkunnskaper, men det er en fordel om du som deltaker har kjennskap til bestillerkompetanse.

Gjennomføring

Undervisningen gjennomføres i et digitalt klasserom via egen PC med lærer til stede, slik at du kan følge undervisningen hjemmefra. Du får tilsendt tilgang til klasserommet i god tid før undervisningen starter.

Det blir også tatt opptak av undervisningen, slik at du kan se den igjen når det passer deg.

Alle som gjennomfører kurset, får kursbevis.

Forkunnskaper

Språknivået ditt bør være på B1 (CEFR) eller høyere.

Samarbeid

Kurset er utviklet av Senter for cyber- og informasjonssikkerhet ved NTNU med delfinansiert utvikling fra  Nemonoor. Nemonoor er en nasjonal hub, primært for kunstig intelligens, som skal sikre norske virksomheter tilgang til kunnskapen, testsentrene og nettverket de trenger for å lykkes med å ta i bruk KI og cybersikkerhet.

Undervisningsopplegg

Undervisningen gjennomføres i et digitalt klasserom via egen PC med lærer til stede, slik at du kan følge undervisningen hjemmefra. Du får tilsendt tilgang til klasserommet i god tid før undervisningen starter.

Det blir også tatt opptak av undervisningen, slik at du kan se den igjen når det passer deg.

Alle som gjennomfører kurset, får kursbevis.

Læringsutbytte

Kurset gir praktisk innsikt og ferdigheter for umiddelbar bruk i arbeidshverdagen. Du lærer hvordan god bestillerkompetanse kan styrke sikkerheten, samt får en helhetlig forståelse for livssyklusstyring av IKT-tjenester. Kurset gir også verktøy for risikovurdering og leverandørvurdering, og lærer deg å utarbeide krav til sikkerhet og kvalitet i IKT-anskaffelser.
Du får innsikt i hvordan strategier og mål påvirker beslutninger om tjenesteutsetting, og kompetanse til å håndtere risiko og sikkerhet ved outsourcing.

Anbefalt forhåndskunnskap

Språknivået ditt bør være på B1 (CEFR) eller høyere.