Fakta
- Alle (primær)
- Alle (ordinær)
Informasjon er oppdatert av UiT Norges arktiske universitet
18. januar 2023.


Om studiet
Hva er en god barndom? Hvordan løser familien et ungt familiemedlems utfordringer knyttet til rus og psykisk helse? Hva kan familienettverket og nærmiljøet bidra med? Hva skal til for at barn og ungdommer, uansett kulturell bakgrunn, opplever seg inkludert i det samfunnet de er en del av? Hvis du er en som er engasjert i mennesker rundt deg og ønsker å jobbe med barn og unge, da trenger vi deg. Hvis du vil bidra med ditt engasjement til at barn og unge får styrke til å mestre utfordringer i livet, kan bachelor i barnevern være starten på et aktivt og meningsfylt arbeidsliv. Du trengs der ute som en engasjert medarbeider i barnehager, skoler, ungdomsinstitusjoner, innen psykisk helsevern og barnevernet. Søk nå!
Bachelor i barnevern kvalifiserer til yrkestittelen barnevernspedagog.
Barnevernspedagogutdanningen er en akademisk og praksisorientert utdanning. Barnevernsfaglig arbeid tar utgangspunkt i barn og unges livssituasjon og rettigheter, og anerkjenner barn og unges behov for trygghet, omsorg, forståelse og kjærlighet. Utdanningen skal sikre kompetanse som danner grunnlag for likeverdige tjenestetilbud for alle grupper i samfunnet, deriblant samers status som urfolk og deres rettigheter til språklige og kulturelle tilrettelagte tjenester.
I studiet vektlegges utvikling av analytisk og kritisk tenkning om mangfold, marginalisering og utenforskap.
Barnevernspedagoger kvalifiserer til å arbeide med oppgaver knyttet til barnevern, velferdstjenester som for eksempel forebygging, rus og kriminalitet, samt barn og ungdomsarbeid.
Undervisningsopplegg
Undervisning og læringsformer
Undervisningen bygger på relevant teori, forskning, faglig
utviklingsarbeid og erfaringsbasert kunnskap. Undervisningen har
studentaktive og prosessrettede læringsformer der teoretiske
kunnskaper, yrkesmessige ferdigheter og personlig kompetanse ses
i sammenheng.
Undervisningsaktiviteter vil kunne være forelesninger, seminarer, ferdighetstrening, rollespill/simulering, gruppe- og prosjektarbeid, praksis, refleksjon og veiledning.
Studiet vektlegger studentaktive, praksisautentiske og prosessrettete undervisnings- og læringsformer. Det stilles krav om at studentene arbeider aktivt med egen faglig utvikling, både individuelt og i grupper.
Eksamen
Eksamen og vurdering er regulert i henhold til Forskrift for studier og eksamener ved Universitetet i
Tromsø - Norges arktiske universitet.
Vurderingsform for det enkelte emne fremkommer i
emnebeskrivelsene. For å kunne fremstille seg til eksamen, kreves
det at studenten har fått godkjent de ulike arbeidskrav som
fremgår av emnebeskrivelsene, krav til tilstedeværelse og
forkunnskapskrav/progresjonskrav.
Ved vurdering av muntlige og skriftlige eksamener kan det
benyttes karakterskala med fem trinn fra A til E for bestått og F
for ikke bestått, med A som beste karakter, eller Bestått/Ikke
bestått.
Opptakskrav
Opptaksinformasjon
Generell studiekompetanse eller realkompetanse. Søknadsfristen er
1. mars for søkere med realkompetansehttp://uit.no/utdanning/art?dim=179017&p_document_id=347915og
15. april for søkere med generell studiekompetanse.
Krav til realkompetanse:
Søkeren må være 25 år eller eldre i søknadsåret og ikke ha generell studiekompetanse.
Søkeren må ha relevant yrkeserfaring i minimum 5 år omregnet til heltid. Inntil 2 av disse årene kan erstattes av:
- Relevant utdanning fra videregående skole, folkehøgskole, universitet/høgskole eller tilsvarende
- Omsorg for egne barn kan telle inntil ett år.
For bachelor i barnevern regnes følgende som relevant yrkeserfaring og utdanning:
- Arbeid innen helse-, sosial-, omsorg-, barnehage og undervisningssektor eller lignende der søker har arbeidet med pasienter, klienter, barn eller elever under kyndig veiledning.
- Skoler med relevant linje/fag i forhold til utdanningen for eksempel allmenne fag, økonomiskadministrative fag og helse- og sosialfag.
Videre gjelder følgende faglige krav:
- Søker må dokumentere kompetanse i norsk og engelsk fra videregående skole (minimum VG1/grunnkurs).
For nærmere informasjon om krav til realkompetanse og hvilke krav
som stilles til søknad og dokumentasjon, se Opptak til studier på bakgrunn av realkompetanse
Politiattest:
Søkere som tas opp på bachelor i barnevern må legge fram politiattest jf. Universitets- og høyskoleloven § 4-9 andre ledd, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 5-4.
Studiet er adgangsregulert, og det tas opp ca 40 studenter hver høst.
Poenggrenser ved hovedopptaket til studiet høsten 2022:
- Ordinær kvote: 35,0
- Førstegangsvitnemålskvote: 0
Læringsutbytte
Etter bestått studieprogram har kandidaten følgende læringsutbytte:
Kunnskaper:
Kandidaten har
- bred kunnskap om barnevernets samfunnsmandat, samarbeidspartnere og ansvars- og oppgavefordeling i velferdsforvaltningen.
- bred kunnskap om juridisk metode, samt gjeldende norsk og internasjonal rett som er relevant for barnevernsfeltet.
- bred kunnskap om barns oppvekst, barndom, sosialisering, læring, danning og utvikling, med særlig forståelse for barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner.
- kunnskap om samiske barns rett til oppvekstforhold der deres etniske, språklige og kulturelle tilknytning vektlegges.
- bred og flerfaglig kunnskap om sentrale barnevernsfaglige temaer, problemstillinger og prosesser.
- bred kunnskap om kommunikasjon og konflikthåndtering.
- bred kunnskap om barns deltakelse, medvirkning og medbestemmelse.
- bred kunnskap om tverrprofesjonelt samarbeid og familie- og nettverksarbeid.
- kunnskap om profesjonsetikk, etiske verdier og etiske problemstillinger i fagområdet og egen tjenesteutøvelse.
- har kunnskap om ulike pedagogiske metoder og tiltak innenfor miljøterapeutisk og annet barnevernsfaglig arbeid.
- kunnskap om velferdsstatens strukturer og profesjoner, herunder kunnskap om egen profesjon og barnevernfeltets historie.
- kunnskap om inkludering, ikke-diskriminering og likestilling, uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder.
- kunnskap om vitenskapsteori og samfunnsvitenskapelig metode.
Ferdigheter:
Kandidaten kan
- anvende et bredt og flerfaglig kunnskapsgrunnlag for å arbeide systematisk og målrettet med barn, unge og familier.
- anvende et bredt og flerfaglig kunnskapsgrunnlag i miljøterapeutisk arbeid, og anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse.
- anvende relevant lovverk, regelverk og veiledere.
- anvende faglig kunnskap og kompetanse til å initiere og lede tverrfaglig, tverretatlig og tverrprofesjonelt samarbeid.
- anvende faglig kunnskap til å kommunisere og samarbeide med barn, unge og foresatte.
- anvende kunnskap fra barn og unge for å sikre deltakelse og medvirkning.
- anvende relevante tiltak som bidrar til at unge inkluderes i skole og arbeid.
- anvende kunnskap til fagutvikling, kvalitetsforbedring og tjenesteinnovasjon.
- reflektere kritisk over kunnskaps- og verdigrunnlag i barnevernsfaglig arbeid.
- beherske forebyggende og helsefremmende arbeid.
Generell kompetanse:
Kandidaten
- har innsikt i eget kunnskapsgrunnlag, verdier og holdninger.
- har innsikt i egen forforståelse og betydningen av relasjonskompetanse i barnevernsfaglig arbeid.
- har innsikt i og kan ivareta barn, unge og familiers rettigheter og bidra til å sikre likeverdige tjenester.
- kan utrede, analysere og dokumentere barnevernsfaglig arbeid problemstillinger, selvstendig og sammen med andre.
- kan diskutere og formidle sentral fagkunnskap, både skriftlig og muntlig.
Karrieremuligheter
Barnevernspedagoger jobber innen barne- og ungdomspsykiatri, PPT, statlig og kommunalt barnevern, barnehager, skoler, flyktningetjenester, Bufetat, i rusomsorgen og voksenpsykiatrien. De jobber også innen helse- og omsorg, miljøarbeid for psykisk utviklingshemmede, krisesenter, familievernkontor, frivillige organisasjoner og fritidssektoren, forebyggende ungdomsarbeid og psykisk helsevern.
Utveksling
Institutt for barnevern og sosialt arbeid ønsker å stimulere studentene til utenlandsopphold i forbindelse med praksisstudium.
Etter søknad kan praksis 2 i 5. semester gjennomføres i tilknytning til en av våre samarbeidspartnere i utlandet.
Søknadsfrist og info:
Søknadsfrist for utveksling i vårsemesteret: 1. september / høstsemesteret 1. februar
Informasjon om søknadsprosessen, frister, stipendmuligheter osv. finner du på universitetets sider om utveksling. For nærmere informasjon om utveksling/utenlandsopphold, kontakt fakultetskontakt/utvekslingsveileder for ditt studieprogram/fagområde