Fakta

Sted:
Stavanger
Studietype:
Lavere nivå
Studieform: Samlingsbasert
Studietempo: Deltid
Studiepoeng:
30
Søknadsfrist: 15. april

Informasjon er oppdatert av Universitetet i Stavanger

.

Om studiet

Om studiet

Studieemnet "Profesjonsveiledning i utdanning og yrke" er et profesjonsrettet videreutdanningstilbud på barnehagefeltet. Emnet er basert på prinsipper og forpliktelser fra UDIR for veilederutdanninger i skole og barnehage, både når det gjelder praksisveiledning og veiledning av nyutdanna lærere i barnehage og skole. Utdanningen tar også utgangspunkt i de retningslinjene som den nasjonale rammeplan for barnehagelærerutdanning og UiS sin programplan for barnehagelærerutdanning setter for studentene.

Emnet er et masteremne og har et omfang på 30 studiepoeng; et halvt årsverk på ca. 840 timer.
Det tilbys som et samlingsbasert deltidsstudium over to semester; høst og vår.

Emnet organiseres i form av 3 samlinger á to dager hvert semester, til sammen 12 dager. I tillegg kommer arbeidskrav mellom samlingene.

Innholdet i studieemnet har fire gjennomgående hovedtema:

  • Læring, profesjon og etikk
  • Organisasjons- og læringskultur
  • Barnehagelærerarbeidet
  • Veiledning, tradisjoner og metoder

I ledelse for god kvalitet i barnehagen inngår veiledning, og i all veiledning uavhengig av tradisjon eller sammenheng, inngår en rekke viktige faktorer som vi vil arbeide med både teoretisk og praktisk. Dette gjelder profesjonsperspektiver, kommunikasjon, spørsmål og struktur i veiledning, samt koreografi av veiledning.

Studieemnet gir kompetanse til å gi veiledet, vurdert og variert praksisopplæring. Utdanningen kvalifiserer også for å gi veiledning og støtte til nyutdannede barnehagelærere i barnehagen.

Innholdet i første del (høstsemesteret) er profesjonsrettet og sikter mot å utvikle praksislærernes profesjonsidentitet- og kunnskap om rollen som praksislærer for studenter og som profesjonsveileder for nyutdannede kollegaer. Parallelt arbeides det med barnehagelærerstudenters profesjonslæring og nyutdannedes profesjonskvalifisering i utdanning og yrke. Veiledning og observasjon betraktes som et medierende redskaper for studenters læring i praksis. Denne delen drøfter oppdatert profesjonskunnskap, både når det gjelder barnehagelærerarbeidet og det å støtte opp om læring.

Emnets andre del (vårsemesteret) bygger videre på og utvider perspektiver på profesjonskunnskap der pedagogisk ledelse inngår. Det blir arbeidet med relasjonelle perspektiver i utviklingen av barnehagen som en lærende organisasjon. Etiske dilemma i alt pedagogisk arbeid blir aktualisert. Den enkeltes og fellesskapets læring blir drøftet med utgangspunkt i praksisfellesskap som begrep.

Opptakskrav

Bachelor i barnehagelærer/førskolelærer, samt minimum tre års erfaring som barnehagelærer.

Opptaksinformasjon

Søknadsfrist er 15. april 2025

Søkere som har fått innvilget tilretteleggingsmidler gjennom UDIR vil bli prioritert i hovedopptaket.

Videre studier

Emnet er et master emne og inngår som profil 2 profesjon og ledelse i masterprogrammet i barnehagevitenskap ved UiS.

Kvalifikasjon/tittel

Pedagogisk veiledning

Alle utdanninger innen