Fakta

Sted:
Universitetet i Bergen
Studieform: Nettstudium
Oppstart: Vår
Pris:

14000

Studiepoeng:
15

Informasjon oppdatert

7. mars 2025.

Om studiet

Emnet skal gi kunnskap om hvordan du lærer et andrespråk (andrespråkslæringsteori), og hvordan undervisning kan påvirke læringsprosessen positivt (andrespråksdidaktikk). De læringsteoretiske delene av emnet omfatter mange ulike aspekter, både lingvistiske, kognitive og sosiale sider ved språklæring. I emnet inngår også arbeid med innlærertekster i et læringsteoretisk perspektiv.

Et viktig spørsmål er om språklæring skiller seg fra annen læring, og om læringsprosessen følger faste mønstre eller varierer fra individ til individ. Sentralt står også utfordringene innlærere møter når de skal lære et nytt språk i en ny kultur.

De didaktiske delene av emnet handler om grunnleggende vilkår for andrespråksundervisning, med vekt på innlærerens flerspråklige situasjon. Det tar opp hvordan andrespråksundervisning gjennomføres for ulike målgrupper (barn, ungdom og voksen), formål og skoleslag. Fokuset er på opplæringssituasjonen i Norge, spesielt den organiserte opplæringen for innlærere. Emnet tar også opp ulike mål for språkundervisningen, modeller for undervisningsorganisering og grunnleggende undervisningsmetoder.