Fakta
Informasjon er oppdatert av Universitetet i Agder
.


Om studiet
Dette studiet gir en innføring i spesialpedagogikk og er rettet mot pedagogisk arbeid i skole og barnehage.
Om studiet
Dette studiet er rettet mot spesialpedagogisk arbeid i skole og barnehage. Barnehagelærere, lærere og andre profesjonelle må i dag være forberedt på å møte store forskjeller blant barn og ungdom. Kjernen i halvårsstudiet i spesialpedagogikk er kunnskap om hvordan disse forskjellene kan påvirke læring og utvikling hos barn og ungdom.
Hva lærer du?
Studiet passer for lærere/barnehagelærere som ønsker å legge til rette for et inkluderende læringsmiljø ved å se mennesket som enkeltindivid og som del av en større sammenheng. Emnene spenner fra etiske utfordringer til lovverk, fra planlegging av opplæringssituasjoner til diskusjoner om synet på hva som regnes som normalt og hva som regnes som avvik. Du vil få sentral kunnskap om utviklingshemming, sosiale og emosjonelle vansker, hørsels- og synsvansker, språkvansker, lese- og skrivevansker og matematikkvansker.
I tillegg til innsikt i spesialpedagogikkens kunnskapsgrunnlag gir studiet deg praksiserfaringer, kunnskap om forskningsmetode samt et godt grunnlag til å reflektere rundt problemstillinger man møter som spesialpedagog. Slik kan du bli en reflektert yrkesutøver og forholde deg kritisk til nåværende tilbud og bidra til utvikling av nye tilbud.
Jobb- og karrieremuligheter
I kombinasjon med fullført barnehagelærer/lærerutdanning gir studiet kvalifikasjoner for spesialpedagogisk arbeid i barnehage, skole og annen spesialpedagogisk virksomhet med barn, unge eller voksne med særskilte behov.
Opptakskrav
Fullført de tre første årene av 4-årig lærerutdanning (grunnskolelærer-/allmennlærerutdanning), eller annen fullført lærerutdanning (barnehagelærer/førskolelærer-, faglærer- eller praktisk-pedagogisk utdanning).
Andre krav i løpet av studiet
Studiet har skikkethetsvurderingog krav om politiattest. Studenten må imøtekomme medisinske krav i forbindelse med praksis.