Fakta
Informasjon oppdatert
30. januar 2025.
Om studiet
Få dyptgående kunnskap og trygghet i matematikk
Dette studiet inngår i ordningen Kvalitet og kompetanse, Kunnskapsdepartementets strategi for etter- og videreutdanning av lærere.
Kvalitet og kompetanse skal gi skoleeiere mulighet til å la lærere delta på videreutdanning, samtidig som lærerne frigjøres fra deler av sine ordinære arbeidsoppgaver. Formålet med strategien er å styrke elevens læring og motivasjon i grunnopplæringen ved å øke læreres og skolelederes kompetanse.
Studiet passer for deg som har det gamle grunnkurset i lærerutdanningen på enten 15 eller 30 studiepoeng. Har du en lærerutdanning helt uten matematikk vil vi anbefale å starte på Matematikk 1 (1-7).
Hva lærer du?
En matematikklærer må selv beherske matematikkfaget og må kunne tilrettelegge undervisningen for læring. Studenten skal i dette kurset bli kjent med den systematiske oppbygningen av emnene tallteori, algebra, funksjonslære, geometri, statistikk og sannsynlighetsregning. De skal kunne bruke digitale verktøy og ha kunnskap om IKT ressurser. De skal kunne beherske utforskende aktiviteter, eksperimentering, hypotesedannelse, begrunnelse og generalisering innenfor kursets emner. De skal kunne utvikle undervisningsopplegg og kunne forske rundt egen praksis.
Yrkesmuligheter og videre utdanning
Sammen med Matematikk 1 danner studiet et godt grunnlag for undervisning i matematikk på barnetrinnet i emnene geometri, statistikk, sannsynlighet, tall og algebra. Gjennom samarbeidet med Kompetanse for kvalitet kan studenten fordype seg videre og derved kvalifisere seg for masterstudier i matematikkdidaktikk.
Opptakskrav
Godkjent lærerutdanning. Søkere må være tilsatt i undervisningsstilling i studieåret videreutdanningen gjennomføres.
Anbefalt forkunnskap: Matematikk 1 (1-7)