Fakta
Informasjon oppdatert
30. januar 2025.
Om studiet
Få dyptgående kunnskap og trygghet i matematikk
Dette studiet inngår i ordningen Kvalitet og kompetanse, Kunnskapsdepartementets strategi for etter- og videreutdanning av lærere.
Kvalitet og kompetanse skal gi skoleeiere mulighet til å la lærere delta på videreutdanning, samtidig som lærerne frigjøres fra deler av sine ordinære arbeidsoppgaver. Formålet med strategien er å styrke elevens læring og motivasjon i grunnopplæringen ved å øke læreres og skolelederes kompetanse.
Studiet tilsvarer Matematikk 1 (30 sp) i Grunnskolelærerutdanning for trinn 5.-10 (GLU) og grunnkurs i matematikk, 30 studiepoeng fra Allmennlærerutdanning (ALU). Studiet passer for deg som har mindre enn 30 studiepoeng i matematikk, og ønsker undervisningskompetanse innenfor mellomtrinnets eller ungdomsskolens hovedområder.
Hva lærer du?
Matematikkundervisning forutsetter trygghet i faget, solid refleksjon rundt temaet matematikkunnskap og god innsikt i matematikkdidaktiske emner. Gjennom studiet skal studenten bli kjent med sentrale ideer, begreper, læresetninger og arbeidsmåter innenfor algebra, tallteori, geometri, funksjonslære, statistikk, sannsynlighet og kombinatorikk. Sentralt i studiet er tallregning, prealgebra, algebra, kommunikasjon, argumentasjon, modellering og problemløsning i skolen.
Grunnleggende ferdigheter, vurdering for læring, digitale verktøy, og tilpasset opplæring for lavt- og høytpresterende elever vektlegges. Forskning rundt egen praksis og utvikling av undervisningsopplegg i matematikk er sentralt i begge emnene. Gjennom litteraturstudium, utforskning, utprøving, erfaring og refleksjon utfordres studentene til innsikt og utvikling av sin egen kunnskap i faget og elevers matematikklæring innenfor matematiske emner.
Yrkesmuligheter og videre utdanning
Matematikk 1 danner et godt grunnlag for undervisning i matematikk på mellom- og ungdomstrinnet i emnene tall og algebra, funksjoner, geometri, statistikk, sannsynlighet og kombinatorikk.På ungdomsskoletrinnet er det krav om studiekompetanse på 60 studiepoeng for å kunne undervise.
Opptakskrav
Godkjent lærerutdanning. Søkere må være tilsatt i undervisningsstilling i studieåret videreutdanningen gjennomføres.