Fakta
Informasjon er oppdatert av Universitetet i Agder
.
Om studiet
Hvorfor velge studiet?
Esport er en stadig voksende sektor i samfunnet. Til nå har den i hovedsak vært assosiert med underholdning og dataspill, men er i dag en av verdens raskest voksende næringer. Skole, helsevesen og et stadig ekspanderende næringsliv ser etter personer som innehar en del av de overførbare ferdighetene som ligger i bruk av spill og verktøy relatert til spill.
Dette studiet gir deg en grunnleggende innføring i fenomenet e-sport, og ikke minst akademisk e-sport som har som fokus å bruke ferdigheter og kompetanser en oppnår til bruk i ikke-spillrelaterte sammenhenger. Didaktikken fremheves spesielt i dette kurset.
Studentene får også en grunnleggende innføring i treningslære og fysisk aktivitet, samt en innsikt i de utfordringer spill og e-sport kan ha mentalt og etisk.
Til sist vil dette kurset gi lærere i skolen en innsikt i hva fleste elever i verden i dag har et forhold til når det gjelder digitale aktiviteter.
Hva lærer du?
Etter fullført studium skal studenten :
- Beherske sentrale begreper og teori relatert til spill som kulturfenomen og opphav til dagens e-sport
- Kunne bruke spill generelt, og e-sport spesielt, som didaktisk verktøy i undervisningen
- Ha en basisforståelse for viktigheten av fysisk trening, restitusjon og god ernæring hos elever
- Ha kjennskap til bevegelsesapparatets oppbygging og funksjon, samt grunnleggende treningsfysiologi
- Ha kunnskap om fysisk og mental treningslære
- Kunne drøfte etiske problemstillinger relatert til bruk av spill og utøvelse av sport/idrett
- Kunne drøfte ulike psykiske utfordringer relatert til spill og sport/idrett