Fakta

Sted:
NTNU VIDERE
Studietype:
Enkeltemne
Studieform: Samlingsbasert
Oppstart: 3. september
Pris:

24000

Studiepoeng:
7.5
Søknadsfrist: 1. juni

Informasjon er oppdatert av NTNU Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

25. april 2024.

Om studiet

Hvordan lykkes med tverrfaglig teamarbeid? Det er når mennesker med ulik kompetanse og perspektiver jobber sammen at man finner de virkelig gode løsningene på sammensatte utfordringer. Å få ut potensialet som ligger i det tverrfaglige kommer imidlertid ikke av seg selv, da kommunikasjonsproblemer, uenigheter og ulike fagtradisjoner kan hemme samarbeidet.

Dette emnet gir deg kunnskap og verktøy til hvordan du som leder, teamleder, coach eller teammedlem bedre kan forstå og håndtere disse utfordringene. På den måten kan du bidra til å utløse potensialet som ligger i et tverrfaglig team. 


Velfungerende tverrfaglig teamarbeid er en virkningsfull og effektiv måte å løse komplekse problemstillinger på innen både offentlig og privat sektor. Emnet har som mål å bygge tverrfaglig samarbeidskompetanse i form av kunnskap og ferdigheter som kandidaten kan anvende i de teamene kandidaten inngår i eller til egen virksomhet.

I alle teamarbeid er det uenigheter og ulikheter. Dette forsterkes i tverrfaglige team, hvor teammedlemmene snakker ut fra ulike fagretninger og arbeidsmetoder. I velfungerende teamarbeid håndteres uenigheter og ulikheter slik at ressurspotensialet utløses. Kunnskap om hva som skjer når mennesker kommer sammen i et team, og hva som er forutsetninger for et velfungerende tverrfaglig teamarbeid, er sentralt i emnet. Emnet gir trening i praktiske samarbeidsferdigheter og økt innsikt i hvordan ferdighetene kan benyttes i ulike typer team i egen virksomhet.

Tema:

  • Forskjellige typer grupper/team og arbeidsmåter
  • Tverrfaglighet i team - hvordan utnytte det tverrfaglige potensialet som finnes i teamet?
  • Gruppeprosess og gruppedynamikk: Veien til de beste løsningene handler ikke bare om sluttresultatet, men prosessen underveis
  • Teamledelse
  • Digitalt samarbeid - hva er viktig å tenke på når man jobber sammen digitalt
  • Psykologisk trygghet i team
  • Kommunikasjon og tilbakemelding i team

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten kan:

  • gjengi sentrale gruppeteoretiske begreper og redegjøre for forutsetninger for godt tverrfaglig teamarbeid
  • identifisere og beskrive utfordringer og muligheter i ulike typer teamarbeid
  • redegjøre for hvordan egne og andres handlingsmønstre og væremåter påvirker samarbeidet, og kjenne til strukturer for å gi og motta tilbakemeldinger
  • identifisere ledelsesfunksjoner i tverrfaglige team

Ferdigheter

Kandidaten kan:

  • anvende metoder for tverrfaglig teamarbeid som tilrettelegger for involvering av teammedlemmer i ulike typer teamarbeid
  • anvende grunnleggende gruppeteori for å analysere og reflektere over situasjoner som oppstår i team, og iverksette tiltak for å forbedre samarbeidet
  • gi og ta imot både positive og negative tilbakemeldinger
  • tydelig kommunisere egen og anerkjenne andres fagkompetanse, og håndtere faglige uenigheter og forskjeller i teamet

Generell kompetanse

Kandidaten kan:

  • forstå verdien av å kommunisere utfordringer ved og forutsetninger for tverrfaglige team i egen virksomhet
  • møte personer fra andre fagfelt med åpenhet og nysgjerrighet

Undervisningsopplegg

Studium med fysiske og digitale samlinger

Opptakskrav

Opptakskravet er todelt:
1. Bachelorgrad eller tilsvarende avsluttet utdanning av minimum 180 studiepoengs omfang, og
2. Minimum to års relevant arbeidserfaring
 
Arbeidsforhold må dokumenteres med attest fra arbeidsgiver som beskriver stillingstype/arbeidsoppgaver, stillingsprosent og varighet. Hvis du ikke har en bachelorgrad eller tilsvarende avsluttet utdanning på minst 180 studiepoeng, kan du be om en realkompetansevurdering av opptaksgrunnlaget ditt.

Du må dokumentere utdanning og arbeidserfaring innen søknadsfristen for å få søknaden din behandlet.

Krav til dokumentasjon

Gjeldende rangeringsregler

Anbefalt forhåndskunnskap

Erfaring med teamarbeid fra arbeidslivet.