Fakta
24000
Informasjon er oppdatert av NTNU Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
.
Om studiet
Utforsk hvordan tjenestedesign kan brukes i din virksomhet og bidra til gode brukeropplevelser!
Dette prosjektbaserte kurset introduserer deg til grunnleggende tjenestedesign for å innovere eller forbedre tjenester.
Kurset omhandler designprinsipper i tjenestedesign og hvordan disse kan tilpasses egen bedrift i privat eller offentlig sektor for å oppnå gode brukeropplevelser på tvers av kontaktpunkter.
Kurset kombinerer teoretisk læring med prosjektarbeid som er knyttet til konkrete saker som bringes inn av kursdeltakerne og som er relevante for deres virksomhet. Kurset introduserer sentrale designmetoder, verktøy og rammeverk som menneskesentrert design og “double diamond”-rammeverk sammen med tjenestedesignmetoder for å innovere nye tjenester eller forbedre eksisterende tjenester i egen virksomhet i offentlig eller privat sektor.
Engasjement og bevissthet rundt digital transformasjon via tjenester, samskaping, endring og tverrfaglige team spiller en sentral rolle i dette emnet. Det fokuseres også sterkt på muligheten som oppstår som følge av teknologiutvikling og digitalisering i fremtidens tjenester.
FNs bærekraftsmål nr. 9 er integrert i emnet ved å fokusere på bærekraftig utvikling av tjenester for å bygge solid infrastruktur, fremme inkluderende og bærekraftig industrialisering og innovasjon.
Prosjektbasert læring, kollegalæring og praktisk erfaring med problemløsning i det virkelige liv
Kurset kombinerer teoretisk læring med prosjektarbeid som er knyttet til konkrete caser som kursdeltakerne har med seg og som er relevante for deres virksomhet. Deltakerne velger selv om de ønsker å arbeide med prosjektene i grupper eller individuelt. Dette innebærer at kursdeltakerne i praksis er på på jobb under kurset og kan ta med seg resultatet tilbake til sin virksomhet og bruke det direkte i videreutviklingen av tjenestene de tilbyr.
I løpet av kurset lærer deltakerne å løse utfordringene ved å bruke grunnleggende tjenestedesign. De veiledes jevnlig av kursansvarlig. Deltakerne oppfordres til å jobbe i team for å skape regelmessige muligheter for kollegalæring og kollegavurdering.
Kurset undervises på engelsk, men du kan skrive prosjektoppgaven din på norsk, i samråd med underviser.
Undervisningsopplegg
Opptakskrav
Opptakskravet er todelt:
1. Fullført bachelorgrad på 180 studiepoeng
2. Minimum to års relevant arbeidserfaring
Hvis du ikke har en bachelorgrad eller tilsvarende avsluttet utdanning på minst 180 studiepoeng, kan du be om en realkompetansevurdering av opptaksgrunnlaget ditt.
Arbeidsforhold må dokumenteres med attest fra arbeidsgiver som beskriver stillingstype og arbeidsoppgaver, stillingsprosent og varighet. Du må dokumentere utdanning og arbeidserfaring innen søknadsfristen for å få søknaden din behandlet.