Fakta
21500
Informasjon er oppdatert av NTNU Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
.


Om studiet
Emnet gir innføring i pedagogisk arbeid med barn, unge og voksne som bruker eller skal bruke punktskrift. Studenten vil få en grundig opplæring i punktskrift, metodikk for læring, kunnskaper om tilrettelegging og bruk av IKT-hjelpemidler i et inkluderingsperspektiv.
Sentrale tema i emnet:
- inkluderende praksiser
- taktil-haptisk persepsjon
- auditiv persepsjon
- IKT for punktskriftbrukere
- å lese og skrive med punktskrift
- matematikk med punktskrift
Kan inngå i masterprogram
Emnet PED6658 kan tas som frittstående kurs eller inngå som del av det erfaringsbaserte masterprogrammet i spesialpedagogikk med fordypning i synspedagogikk.
Det kreves minimum karakter C i snitt på emner i synspedagogikk som skal inngå i masterprogrammet.
Opptakskrav
Enten bachelorgrad i samfunnsvitenskapelige fag med fordypning i pedagogikk
- eller gjennomført de tre første årene av allmennlærer-/barnehagelærerstudiet
- eller bachelorgrad med 2-årig allmennlærer-/barnehagelærerutdanning
- eller bachelorgrad og 1-årig praktisk-pedagogisk utdanning
- eller bachelorgrad/treårig fullført grad i vernepleie, barnevernspedagog, sosionom/sosialt arbeid
- eller annen bachelorgrad (sykepleier, optiker, fysioterapeut, ergoterapeut, audiograf m.m.) sammen med 30 studiepoeng i pedagogikk.
Kontakt for spørsmål om opptak og opptakskrav:
E-post: evuopptak@aud.ntnu.no
Telefon: 73 59 77 01