Fakta
Informasjon er oppdatert av NTNU Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
.


Om studiet
Nevroutviklingstilstander, eller hjernefunksjonsforstyrrelser, beskriver tilstander som knyttes til avvik fra normal biologiske utvikling i hjernen. I dette emnet er det fokus på tilstandene ADHD, autisme, Tourettes syndrom og intellektuell funksjonsnedsettelse.
Etter gjennomført og bestått emne vil studenten ha inngående kunnskap om ADHD, autisme, Tourettes syndrom og intellektuell funksjonsnedsettelse.
Emnet er et teoretisk emne, hvor det legges vekt på forståelse, gjenkjenning og kunnskap om tilstandene. Sentralt er kjernesymptomer, funksjonsvansker og assosierte vansker. Emnet gir noe overordna kjennskap til utredning og diagnostikk, og tiltak og behandling vil bli kort presentert.
Aktuelle tema:
- kjernesymptomer
- gjenkjenning
- forståelse
- funksjonsvansker
- forekomst
- årsak
- utviklingsforløp
- livsløpsperspektiv
- komorbiditet/samsyklighet
- adapative vansker og reguleringsvansker
Emnet er heldigitalt og synkront. Det vil si at studentene kan følge emnet hjemmefra, men må være til stede digitalt på samlingsdagene.
Studentene får mulighet til å fordype seg i et tema ut fra egen interesse og relevans for praksis i arbeid med arbeidskrav.
Viktig om nettundervisningen
Det er obligatorisk oppmøte på de "live-overførte" nettsamlingene. Du må derfor ha godt datautstyr med internett, kamera og mikrofon. Den samlingsbaserte undervisningsformen, med komprimert undervisning, fordrer også egeninnsats og engasjement mellom samlingene.
Undervisningsopplegg
Opptakskrav
1. Fullført bachelor i helse- og sosialfagene: barnevern, ergoterapi, fysioterapi,
paramedisin, sosialt arbeid (sosionom), sykepleie, vernepleie, psykologi,
barnehagelærer-/førskolelærerutdanning, lærerutdanning og andre tilsvarende
bachelorprogram innenfor helse- og sosialfag. Hvis du har en annen
utdanningsbakgrunn, kan du få opptak
etter en individuell vurdering. Du må i så fall tilfredsstille de generelle
opptakskravene om fullført treårig bachelorutdanning eller tilsvarende.
2. Relevant yrkespraksis tilsvarende minst to år i 100 % stilling etter fullført
bachelor. Med relevant yrkespraksis menes arbeidserfaring som er relatert til
bachelorutdanningen
Les nøye hvilke krav vi stiller til dokumentasjon av utdanning og arbeidspraksis.
Kun søknader med godkjent dokumentasjon vil bli behandlet.
NB:CV/arbeidsavtale/jobbtilbud er ikke godkjent.
Slik søker du
- registrer din søknad på Søknadsweb
- velg institusjon: Norges-teknisk naturvitenskapelige universitet
- logg inn med ID-porten
- legg inn personopplysninger
- velg Videreutdanning/påbygningsstudier
- trykk Søk på Kursserie – Barn og unges psykiske helse – enkeltemner vår 2026
- angi antall studiepoeng du ønsker opptak til (hvert emne er på 7,5 studiepoeng)
- velg ett eller flere emner fra lista med søknadsalternativ: trykk +Legg til
- trykk Send inn søknad
- last opp dokumentasjon og trykk ferdig
- kvitteringsiden kommer opp, hvis alt er som ønsket, trykk ferdig
Rangering av søkere
Søkere som er tatt opp på Master i psykisk helse (MPHLS) og videreutdanning i psykisk helse (SPVPH1) har fortrinnsrett på studieplass. Øvrige ledige plasser rangeres etter NTNUs forskrift om opptak til studier §30
Maks antall studenter 40.
Kontakt for spørsmål om opptak og opptakskrav:
Telefon 73 59 77 01
E-post: evuopptak@aud.ntnu.no
Anbefalt forhåndskunnskap
Det anbefales at studentene er i minst 50 % stilling med barn, voksne og/eller pårørende/familier underveis i studiet. Dette er med på å sikre en aktiv integrering av teori og metoder i direkte arbeid.