Fakta
24000
Informasjon er oppdatert av NTNU Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
.


Om studiet
En verden i konstant endring stiller nye krav til digital kompetanse. Innovative teknologier som XR, Metaverse og AI muliggjør fremtidens løsninger for trening og livslang læring i organisasjoner.
Les også bloggartikkelen Lærer hvordan framtidas teknologier kan brukes i dag.
Dette kurset gir en innføring i innovative læringsteknologier, med spesiell vekt på bruken av kunstig intelligens (KI), VR (virtuell virkelighet), AR (utvidet virkelighet) og Metaverse. Kurset fokuserer på hvordan disse teknologiene kan forbedre læringsprosesser, effektivisere opplæring og skape nye muligheter for kompetanseutvikling i arbeidslivet. Vi legger vekt på strategisk implementering, teknologivalg og evaluering av effekt (bestillerkompetanse). Deltakerne vil få praktiske erfaringer med teknologiene, samt verktøy for kritisk vurdering og implementering av innovative løsninger i egne organisasjoner.
Eksempler på relevante bruksområder:
- VR/AR/KI i organisasjonslæring og kompetanseutvikling
- Simulering av arbeidsmiljøer og typiske oppgaver, digitale tvillinger.
- KI-assistert opplæring i kjerneprosedyrer (f.eks. kvalitetskontroll, HMS, kundeservice, industrielle prosesser).
- AR-basert industrielt vedlikehold med sanntids KI-analyse.
- KI-baserte virtuelle instruktører og assistenter for opplæring og kundeservice.
- Soft skills, ledertrening og HR-prosesser i VR/AR med KI-støtte
- Opplæring i ledelse, konflikthåndtering og kommunikasjon.
- Sensitivitetstrening for HR-prosedyrer, mangfold og inkludering, etiske dilemmaer.
- Onboarding og intern opplæring med KI-drevet veiledning.
- Metaverse og strategisk bruk i organisasjoner
- Virtuelle møte- og arbeidsplasser og digitale karrieremesser.
- PR, markedsføring og produktlanseringer i Metaverse.
- Spillbasert undervisning, bruk av VR/AR/Metaverse med KI-støtte i skoler.
- HMS, helse og sosialt arbeid i VR/AR
- Opplæring i medisinske prosedyrer og pasientsimulering.
- VR-simuleringer for sosialarbeidere og saksbehandlere.
- VR/AR simulering med KI-støtte av HMS-scenarier.
- Tilgjengeliggjøre arbeidsplassopplæring gjennom VR/AR/KI for ansatte med ulike behov og utfordringer.
Studenter får tilgang til en dedikert chatbot trent på pensum i kurset.
Undervisning gis i form av forelesninger, seminarer og øvelser, både individuelt og i grupper. Disse skal foregå som en del av fysiske samlinger, i løpet av 2 seminarøkter (2 + 2 dager) i Trondheim (inkludert øvelser og demoer på VR lab) og på nett. Deltakerne bør formulere en problemstilling som de selv står overfor - eller synes er interessant for deres organisasjon. Problemstillingen vil danne grunnlaget for arbeidet med øvinger og en avsluttende prosjektoppgave (essay).
Forelesere:
- Professor Ekaterina Prasolova-Førland, Institutt for pedagogikk og livslang læring, leder for Innovative Immersive Technologies for Learning (IMTEL) forskningsgruppe og VR/AR lab
- Forsker Mikhail Fominykh, Institutt for pedagogikk og livslang læring, IMTEL
Undervisningsspråk: kombinasjon av norsk og engelsk, med mulighet for individuelle justeringer. Noen gjesteforelesninger kan være på engelsk, og skriftlig materiale kan være på begge språk.
Undervisningsopplegg
Opptakskrav
Opptakskravet er todelt:
1. Bachelorgrad eller tilsvarende avsluttet utdanning av minimum 180 studiepoengs omfang, og
2. Minimum to års relevant arbeidserfaring
Nye søkere må dokumentere utdanning og arbeidserfaring innen søknadsfristen for å få søknaden behandlet.
Krav til dokumentasjon
Gjeldende rangeringsregler
Arbeidsforhold må dokumenteres med attest fra arbeidsgiver som beskriver stillingstype/arbeidsoppgaver, stillingsprosent og varighet. CV eller arbeidsavtale godkjennes ikke som dokumentasjon.
Hvis du ikke har en bachelorgrad eller tilsvarende avsluttet utdanning på minst 180 studiepoeng, kan du be om en realkompetansevurdering av opptaksgrunnlaget ditt.