Fakta
Informasjon er oppdatert av NTNU Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
.


Om studiet
I Kunnskapsløftet 2020 (K-20) er bærekraftig utvikling kommet inn som et tverrfaglig tema i alle yrkesfagene. Det innebærer at elevene skal bevisstgjøres på viktigheten av at det velges bærekraftige og energieffektive løsninger som gir minst mulig miljøavtrykk.
Målet med studiet er at man skal utvikle kompetanse i og om bærekraft innenfor sitt fagområde. Utdanningen skal gi økt forståelse for hva bærekraft vil si, hvordan bærekraft skal kjennetegne virksomhetene elevene skal arbeide i i framtida og hvordan utdanningen kan gjennomføres med vekt på bærekraft. Studiet skal dermed ikke bare gi kompetanse i hva bærekraft betyr, men det skal legges vekt på at opplæringen oppleves bærekraftig og peke fram mot en bærekraftig yrkesutøvelse. Kompetanse i bærekraft betyr også å bidra til å oppnå resultater på tvers av de enkelte utdanningsprogrammene.