Fakta
Informasjon er oppdatert av NTNU Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
.
Om studiet
Emnet skal bidra til økt kunnskap om aktuelle tiltak og intervensjoner for å løse konkrete utfordringer knyttet tiltjenestemottakeremed autismespekterforstyrrelser, og gistudentenepraktisk erfaring med å planlegge, gjennomføre, evaluere og dokumentere et tiltak/intervensjon knyttet til egen praksis.
I dette emnet vil studentene få inngående kunnskap om aktuelle tiltak og intervensjoner som kan benyttes i arbeid med personer med autismespekterforstyrrelser.
Studentenefår mulighet til fordyping i det teoretiske grunnlaget for aktuell metodikk, tiltak og intervensjoner, og praktisk erfaring med planlegging, gjennomføring, evaluering og dokumentasjon av et konkret tiltak/ intervensjon knyttet til egen praksis. Det er lagt opp til studentaktiv kunnskapsdeling og samarbeid.
Eksamen er en hjemmeeksamen i form av en prosjektrapport som oppsummerer arbeidet knyttet til et konkret tiltak/intervensjon rettet mot en person fra egen praksis.
Undervisningsopplegg
Opptakskrav
- UTDANNING: Bachelor eller tilsvarende utdanning (180 studiepoeng) i helse- og sosialfagene: barnevernpedagogikk, ergoterapi, fysioterapi, paramedisin, sosialt arbeid (sosionom), sykepleie, vernepleie - eller: psykologi, barnehagelærer-/førskolelærerutdanning, lærerutdanning og andre tilsvarende bachelorprogram innenfor helse- og sosialfag.
- ARBEIDSERFARING: Minst to års relevant yrkeserfaring etter fullført bachelor. Med dette menes arbeid i tilknytning til helse-, sosial- eller opplæringstjenester omregnet til 100% stilling.
Les nøye hvilke krav vi stiller til dokumentasjon av utdanning og arbeidspraksis.
Kun søknader med godkjent dokumentasjon vil bli behandlet.
NB:CV/arbeidsavtale/jobbtilbud er ikke godkjent.
Slik søker du
- registrer din søknad på Søknadsweb
- velg institusjon: Norges-teknisk naturvitenskapelige universitet
- logg inn med ID-porten
- legg inn personopplysninger
- velg Videreutdanning/påbygningsstudier
- trykk Søk på Kursserie – Barn og unges psykiske helse – enkeltemner vår 2025
- angi antall studiepoeng du ønsker opptak til (hvert emne er på 7,5 studiepoeng)
- velg ett eller flere emner fra lista med søknadsalternativ: trykk +Legg til
- trykk Send inn søknad
- last opp dokumentasjon og trykk ferdig
- kvitteringsiden kommer opp, hvis alt er som ønsket, trykk ferdig
Rangering av søkere
Søkere som er tatt opp på Master i psykisk helse (MPHLS) og videreutdanning i psykisk helse (SPVPH1) har fortrinnsrett på studieplass. Øvrige ledige plasser rangeres etter NTNUs opptaksforskrift §28.
Ved ledige studieplasser etter søknadsfrist kan også søkere med under to års praksis, eller søkere med annen relevant utdanning på minimum bachelornivå, vurderes individuelt for opptak.
Maks antall studenter 40.
Anbefalt forhåndskunnskap
Emnet bygger videre på teoriemnet MDV6255 Nevroutviklingsforstyrrelser med fordyping i autisme (Fra 2023: MDV6222 Nevroutviklingsforstyrrelser og/eller MDV6223 Autismespekterforstyrrelser, teori.) Søkere med et eller flere av disse vil bli prioritert.
Det anbefales at studenter er i min. 50 % stilling med barn, voksne og/eller pårørende/familier underveis i studie. Dette er med på å sikre en aktiv integrering av teori og metoder i direkte arbeid.