Fakta

Lærested:
Sted:
Namsos
Studietype:
Høyere nivå
Studieform: Undervisning ved lærestedet, samlingsbasert
Studietempo: Deltid
Studiepoeng:
15

Informasjon er oppdatert av Nord universitet

.

Om studiet

Studiet bygger videre på modul 1. Det utdanner veiledere, praksislærere og mentorer som kan tilby kvalifisert veiledning og utviklingsstøtte som bidrar til veisøkers, studentenes og de nyutdannedes profesjonsutvikling, samtidig som dette kan medvirke til varige endringer i egen organisasjon. Studiet skal bidra til kvalifisering av lærere som skal være praksislærere for masterstudenter i utdanningsløp og mentorer for nyutdannede lærere i barnehage, grunnskole og videregående.Dette studiet er finansiert av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse under forutsetning om at tilbudet primært skal være rettet mot lærere i skole- og barnehagesektoren som jobber i Namdalsregionen (Lierne, Røyrvik, Grong, Snåsa, Overhalla, Høylandet, Flatanger, Leka, Namsos, Nærøysund, Namsskogan, Osen og Åfjorden).

Studiet bygger videre på de veiledningstradisjoner, teorier, begreper, modeller og metoder som ble introdusert og belyst i Veilederutdanning for praksislærere og mentorer - modul 1. I studiet bygges det videre på utvikling av egen veileder- eller mentorrolle gjennom øvelser i praksis, refleksjon, diskusjon og litteraturstudier.

I studiet vektlegges veiledning og dialog som inngang til kritisk refleksjon over egen og andres praksis, der målet er å utøve gode faglig og etiske dømmekraft. Det kreves derfor stor grad av egenaktivitet fra studentenes side både under og mellom samlingene.

Opptaksinformasjon

Opptakskrav

  • Fullført og bestått profesjonsutdanning som barnehagelærer, grunnskolelærer eller lærer i videregående skole.
  • Andre profesjonsutdanninger på bachelornivå kan kvalifisere, som vernepleiere, barnevernspedagoger, sosialt arbeid, eller tilsvarende bachelorgrader.
  • Minimum 2 års praksis som lærer eller annet relevant pedagogisk arbeid etter endt utdanning. Deltidsstillinger regnes om til heltid for å dekke kravet om 2 år heltids praksis
  • Ansettelsesforhold i en skole eller barnehage. Hvis du ikke er ansatt, må du dokumentere at du har mulighet til å gjennomføre praksis ved en skole eller barnehage mens du gjennomfører videreutdanningen.
    Ansettelsesforhold og praksis dokumenteres med en stemplet og signert attest fra arbeidsgiver.

Les om hvordan du dokumenterer opptakskrav her: https://www.nord.no/studier/opptak/dokumentasjon

Rangering

Hvis det er flere kvalifiserte søkere enn studieplasser, rangerer vi søkerne etter følgende kriterier i prioritert rekkefølge:

1. Ansatte i skole- og barnehage i Namdalsregionen

2. Ansatte i skole- og barnehage i andre geografiske områder

3. Kvalifiserte søkere som ikke er ansatt i skole eller barnehage, men som har dokumentert tilgang til praksisplass

Karrieremuligheter

Studiet gir bred kompetanse innenfor veiledningsfaget generelt og tilfredsstiller nasjonale krav om veiledningskompetanse for praksislærere og mentorer spesielt. Slik vil studiet også kunne gi fortrinn til stillinger der det stilles krav til formell veiledningskompetanse.

Kvalifikasjon/tittel

Generell Kvalifikasjon 15 SP

Alle utdanninger innen