Fakta
Informasjon er oppdatert av Nord universitet
.


Om studiet
Studiet bygger videre på modul 1. Det utdanner veiledere, praksislærere og mentorer som kan tilby kvalifisert veiledning og utviklingsstøtte som bidrar til veisøkers, studentenes og de nyutdannedes profesjonsutvikling, samtidig som dette kan medvirke til varige endringer i egen organisasjon. Studiet skal bidra til kvalifisering av lærere som skal være praksislærere for masterstudenter i utdanningsløp og mentorer for nyutdannede lærere i barnehage, grunnskole og videregående.Dette studiet er finansiert av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse under forutsetning om at tilbudet primært skal være rettet mot lærere i skole- og barnehagesektoren som jobber i Namdalsregionen (Lierne, Røyrvik, Grong, Snåsa, Overhalla, Høylandet, Flatanger, Leka, Namsos, Nærøysund, Namsskogan, Osen og Åfjorden).
Studiet bygger videre på de veiledningstradisjoner, teorier, begreper, modeller og metoder som ble introdusert og belyst i Veilederutdanning for praksislærere og mentorer - modul 1. I studiet bygges det videre på utvikling av egen veileder- eller mentorrolle gjennom øvelser i praksis, refleksjon, diskusjon og litteraturstudier.
I studiet vektlegges veiledning og dialog som inngang til kritisk refleksjon over egen og andres praksis, der målet er å utøve gode faglig og etiske dømmekraft. Det kreves derfor stor grad av egenaktivitet fra studentenes side både under og mellom samlingene.
Opptaksinformasjon
Opptakskrav
- Fullført og bestått profesjonsutdanning som barnehagelærer, grunnskolelærer eller lærer i videregående skole.
- Andre profesjonsutdanninger på bachelornivå kan kvalifisere, som vernepleiere, barnevernspedagoger, sosialt arbeid, eller tilsvarende bachelorgrader.
- Minimum 2 års praksis som lærer eller annet relevant pedagogisk arbeid etter endt utdanning. Deltidsstillinger regnes om til heltid for å dekke kravet om 2 år heltids praksis
- Ansettelsesforhold i en skole eller barnehage. Hvis du ikke er ansatt, må du dokumentere at du har mulighet til å gjennomføre praksis ved en skole eller barnehage mens du gjennomfører videreutdanningen.
Ansettelsesforhold og praksis dokumenteres med en stemplet og signert attest fra arbeidsgiver.
Les om hvordan du dokumenterer opptakskrav her: https://www.nord.no/studier/opptak/dokumentasjon
Rangering
Hvis det er flere kvalifiserte søkere enn studieplasser, rangerer vi søkerne etter følgende kriterier i prioritert rekkefølge:
1. Ansatte i skole- og barnehage i Namdalsregionen
2. Ansatte i skole- og barnehage i andre geografiske områder
3. Kvalifiserte søkere som ikke er ansatt i skole eller barnehage, men som har dokumentert tilgang til praksisplass
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- Har avansert kunnskap om vitenskapelig teori knyttet til veiledning og deltagende arbeidsformer i ulike typer kontekster.
- Har inngående kunnskap om utfordringer og muligheter knyttet til veiledning, kommunikasjon og samspill
- Har inngående kunnskap om nyere forskning om utfordringer studenter og nyutdannede møter i overgangen fra utdanning til yrke
Ferdigheter
Studenten
- Kan kritisk analysere, begrunne og reflektere over ulike veiledningsformer, kommunikasjonsprosesser og læreprosesser
- Kan bruke relevante veiledningsformer for å støtte og utfordre veisøker, studenter og nyutdannede på de sakene, temaene eller utfordringene de ber om veiledning på
- Kan gjennomføre situasjonstilpassa arbeidsmåter innen et faglig utviklingsarbeid på selvstendig vis
Generell kompetanse
Studenten
- Kan analysere relevante faglige, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger og sammenfatte en situasjonsforståelse på en åpen, kritisk og selvstendig måte
- Kan anvende egen forskningsbaserte kunnskaper og ferdigheter på nye områder og ta del i utviklingsoppgaver og prosjekter knyttet til eget profesjonsområde
- Kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer
Videre studier
Veilederutdanning for praksislærere og mentorer - modul 3. Studiet kan søkes godkjent og innpasset i relevante pedagogiske masterløp.
Karrieremuligheter
Studiet gir bred kompetanse innenfor veiledningsfaget generelt og tilfredsstiller nasjonale krav om veiledningskompetanse for praksislærere og mentorer spesielt. Slik vil studiet også kunne gi fortrinn til stillinger der det stilles krav til formell veiledningskompetanse.