Fakta
Informasjon er oppdatert av Nord universitet
.
Om studiet
Er du lærer i barnehage- eller skolesektoren og ønsker å utvikle din kompetanse i veiledning? Da kan dette studiet være aktuelt for deg!Dette studiet er finansiert av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse under forutsetning om at tilbudet primært skal være rettet mot lærere i skole – og barnehagesektoren som jobber i Namdalsregionen (Lierne, Rørvik, Grong, Snåsa, Overhalla, Høylandet, Flatanger, Leka, Namsos, Nærøysund, Namsskogan, Nordlige deler av Osen).
Studiet gir utdypende teoretisk og praktisk kunnskap i veiledning og profesjonsutvikling i barnehage, grunnskole og videregående opplæring. Studiet gir formell kompetanse innenfor veiledningsfeltet generelt og tilfredsstiller nasjonale krav som stilles om veiledningskompetanse for praksislærere og mentorer spesielt. Slik vil studiet kunne gi fortrinn til stillinger der det stilles krav til formell veiledningskompetanse.
Studiet er rettet mot ansatte i barnehage- og skolesektoren i kommuner i Namdalsregionen, og er en del av et prosjekt som er finansiert av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.
Lærere og skolerådgivere kan søke Utdanningsdirektoratet om vikar-/stipendordning for å ta veilederutdanning. Søknadsfrist er 1. mars. Du velger "Annet studietilbud" i søkeportalen hos Udir. (I tillegg må du søke opptak hos Nord universitet).
Nord universitet tilbyr også veilederutdanning for praksislærere modul 2 og 3. Husk å søke UDIR om midler til å gjennomføre disse også når du søker om midler til modul 1.
Undervisningsopplegg
Opptaksinformasjon
- Fullført og bestått profesjonsutdanning som barnehagelærer, grunnskolelærer eller lærer i videregående skole.
- Andre profesjonsutdanninger på bachelornivå kan kvalifisere, som vernepleiere, barnevernspedagoger, sosialt arbeid, eller tilsvarende bachelorgrader.
- Minimum 2 års praksis som lærer eller annet relevant pedagogisk arbeid etter endt utdanning. Deltidsstillinger regnes om til heltid for å dekke kravet om 2 år heltids praksis
- Ansettelsesforhold i en skole eller barnehage. Hvis du ikke er ansatt, må du dokumentere at du har mulighet til å gjennomføre praksis ved en skole eller barnehage mens du gjennomfører videreutdanningen.
Ansettelsesforhold og praksis dokumenteres med en stemplet og signert attest fra arbeidsgiver.
Les om hvordan du dokumenterer opptakskrav her: https://www.nord.no/studier/opptak/dokumentasjon
Rangering
Hvis det er flere kvalifiserte søkere enn studieplasser, rangerer vi søkerne etter følgende kriterier i prioritert rekkefølge:
1. Ansatte i skole- og barnehage i Namdalsregionen
2. Ansatte i skole- og barnehage i andre geografiske områder
3. Kvalifiserte søkere som ikke er ansatt i skole eller barnehage, men som har dokumentert tilgang til praksisplass
Læringsutbytte
Kunnskap
- ha inngående kunnskap om egen virksomheten som system og veiledningens betydning for læring og utvikling av egen yrkesprofesjon
- kan anvende kunnskapen om kommunikasjon og kritisk analysere etiske forhold som knytter seg til veiledningen, også på nye områder innen fagområdet.
- kan analysere og anvende ulike tilnærmingsmåter innen medvirkning og veiledning på en situasjonstilpasset måte
Ferdigheter
- kan analysere og forholde seg analytisk kritisk til ulike teorier, metoder og modeller i rollen som veileder
- kan analysere og fortolke en situasjon, for deretter tilpasse og lede veiledning for å utvikle den pedagogiske praksisen
- kan analysere og videreutvikle ferdigheter i å støtte og utfordre studenter/ nyutdannede profesjonsutøvere innen tema, saksfelt eller utfordringer de ønsker veiledning på
Generell kompetanse
- kan analysere og kritisk reflektere over veiledning som bidrag til utvikling og nyorientering i egen virksomhet
- kan kritisk vurdere og anvende relevant forskning som grunnlag for kvalifisert veiledning
- kan anvende kunnskap om veiledning knyttet til nyutdannedes utfordringer i overgangen utdanning - profesjon
Videre studier
Veilederutdanning for praksislærere og mentorer - modul 2, 15 sp. Det kan søkes godkjent og innpasset i relevante pedagogiske masterløp.