Fakta
Informasjon er oppdatert av Nord universitet
.
Om studiet
Studiet er et nettbasert videreutdanningstilbud for barnehagelærere og lærere i grunn – og videregående skole på masternivå. Nytt av året er at andre med relevant profesjonsutdanning på bachelornivå som f.eks. politi, sykepleie, sosialt arbeid, barnevernspedagog og vernepleier også kan søke opptak. Studiet gir teoretisk og praktisk fordypning i tilrettelegging og ledelse av kvalifisert veiledning som bidrar i studentenes, de nyutdannedes og kollegaers profesjonsutvikling, både på individ og gruppenivå.Lærere og skolerådgivere kan søke Utdanningsdirektoratet om vikar-/stipendordning for å ta veilederutdanning. Søknadsfrist er 1. mars. Du velger "Annet studietilbud" i søkeportalen. (I tillegg søker du opptak hos Nord universitet).Nord universitet tilbyr også veilederutdanning for praksislærere modul 2 og 3. Husk å søke UDIR om midler til å gjennomføre disse også når du søker om midler til modul 1.
Studiet omhandler profesjonsutøverens rolle og funksjon som veileder generelt og som veileder/mentor for studenter og nyutdannede lærere i egen virksomhet spesielt.
I studiet fokuseres det på forståelse av veiledning, veiledningsteori og veiledningstradisjoner, profesjonsidentitet og profesjonell utvikling.
Videre fokuseres det på kommunikasjonsteorier, kommunikasjonsferdigheter, etisk dømmekraft og kritisk tenking og refleksjon.
I studiet legges det stor vekt på bevisstgjøring og utvikling av egen veileder- eller mentorrolle gjennom refleksjon, dialog, diskusjon og litteraturstudier.
Det legges særlig vekt på å bygge sammenhenger mellom relasjonen profesjon, teori og praksis.
Undervisningsopplegg
Opptaksinformasjon
Det kreves profesjonsutdanning som barnehagelærer, grunnskolelærer eller lærer i videregående skole, fagskole eller UH-sektoren på bachelornivå. I tillegg kan opptak foretas for personer med annen, relevant profesjonsutdanning på bachelornivå f.eks. vernepleiere, politi, sosialarbeidere, barnevernspedagoger, sykepleiere. Det kreves minimum 2 års praksis innenfor profesjonen etter endt utdanning. (Deltidsstillinger regnes om til heltid for å dekke kravet om 2 år heltids praksis).
Studiet forutsetter gjennomføring av veiledningspraksis i egen virksomhet. Hvis du ikke har et slikt ansettelsesforhold kreves dokumentasjon på mulighet til å gjennomføre praksis i en relevant virksomhet mens du gjennomfører videreutdanningen.
Læringsutbytte
Kunnskap
- ha inngående kunnskap om egen virksomheten som system og veiledningens betydning for læring og utvikling av egen yrkesprofesjon
- kan anvende kunnskapen om kommunikasjon og kritisk analysere etiske forhold som knytter seg til veiledningen, også på nye områder innen fagområdet.
- kan analysere og anvende ulike tilnærmingsmåter innen medvirkning og veiledning på en situasjonstilpasset måte
Ferdigheter
- Kan analysere og forholde seg analytisk kritisk til ulike teorier, metoder og modeller i rollen som veileder
- kan analysere og fortolke en situasjon, for deretter tilpasse og lede veiledning som støtte og hjelp til å forstå og utvikle praksis
- kan analysere og videreutvikle ferdigheter i å støtte og utfordre studenter/ nyutdannede profesjonsutøvere innen tema, saksfelt eller utfordringer de ønsker veiledning på
Generell kompetanse
- Kan analysere og kritisk reflektere over veiledning som bidrag til utvikling og nyorientering i egen virksomhet
- kan kritisk vurdere og anvende relevante forskning som grunnlag for kvalifisert veiledning
- kan anvende kunnskap om veiledning knyttet til nyutdannedes utfordringer i overgangen utdanning - yrke
Videre studier
Veilederutdanning for praksislærere og mentorer - modul 2, 15 sp. Det kan søkes godkjent og innpasset i relevante pedagogiske masterløp.
Karrieremuligheter
Utveksling
Utenlandsopphold er ikke aktuelt på dette studiet.