Fakta

Lærested:
Sted:
Stjørdal
Studietype:
Høyere nivå
Studieform: Nettstøttet
Studietempo: Deltid
Studiepoeng:
30

Informasjon er oppdatert av Nord universitet

8. april 2024.

Om studiet

Studiet er et nettbasert videreutdanningstilbud på masternivå, primært for barnehagelærere og lærere i grunnskole og videregående opplæring, og bygger på modul 1 og modul 2. Nytt av året er at andre med relevant profesjonsutdanning på bachelornivå som f.eks. politi, sykepleie, sosialt arbeid, barnevernspedagog og vernepleie også kan søke opptak. Studiet gir fordypet kunnskap i profesjonsfaglig veiledning – individuelt og i gruppe. Lærere og skolerådgivere kan søke Utdanningsdirektoratetom vikar-/stipendordning for å ta veilederutdanning. Søknadsfrist er 1. mars. Du velger "Annet studietilbud" i søkeportalen. (I tillegg søker du opptak hos Nord universitet).

Studiet har spesielt fokus på utvalgte veilednings- og medvirkningsbaserte arbeidsmåter for å oppøve en faglig og profesjonell praksis som støtte til nyutdannede, praksislærere og kollegagrupper. Studiet vektlegger både estetiske-, teoretiske- og praktiske perspektiver på veiledning. Studiet gir fordypet innsikt i måter å tilpasse og lede kommunikasjonen innen veiledning og medvirkningsbaserte arbeidsmåter, og har som mål å tilføre inngående kunnskap om profesjonsrettet utvikling av og forskning på egen praksis.

Undervisningsopplegg

Nettbasert undervisning (med eller uten samlinger)

Opptaksinformasjon

  • Profesjonsutdanning på bachelornivå som barnehagelærer, grunnskolelærer eller lærer i videregående skole. Søkere med annen, relevant profesjonsutdanning på bachelornivå (f.eks. vernepleiere, politi, sosialarbeidere, barnevernspedagoger, sykepleiere, m.m.)
  • Minimum 2 års praksis innenfor profesjonen etter endt utdanning. (Deltidsstillinger regnes om til heltid for å dekke kravet om 2 år heltids praksis).
  • Det forutsettes mulighet for å gjennomføre veiledningspraksis i studiet. Hvis du ikke har et ansettelsesforhold hvor veiledningspraksis er mulig, kreves det dokumentasjon på mulighet til å gjennomføre praksis i en annen relevant virksomhet mens du gjennomfører studiet. Ansettelsesforhold og praksis etter endt utdanning må dokumenteres med en signert attest fra arbeidsgiver.

Søkere som dokumenterer ansettelsesforhold i skole og/eller barnehage får 30 ekstrapoeng. Søkerne rangeres ut fra vektet gjennomsnitt av opptaksgrunnlaget, og får ekstrapoeng som anført.

I tillegg kreves bestått eksamen fra Veilederutdanning for praksislærere og mentorer - modul 1 15 stp. og modul 2 15 stp. eller tilsvarende veilederutdanning på til sammen 30 stp

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har inngående praktisk og teoretisk forskningsbasert kunnskap om veilederrollen og relevante veiledningsformer
  • har inngående kunnskap om etiske og estetiske perspektiver i veiledningspraksis og erfaringens og dialogens betydning for individuell og kollektiv læring
  • har inngående kunnskap om læreprofesjonene, organisasjonenes formål og oppdrag, og om hvordan veiledning kan bidra til organisasjonsutvikling
  • har inngående kunnskap om profesjonskvalifisering gjennom utdanning og yrkesutøvelse
  • har inngående kunnskap om veiledningsfaglig grunnlagstenkning i vitenskapsteoretisk perspektiv
  • har inngående innsikt i kulturens betydning for faglig og profesjonell utvikling

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende og kritisk reflektere over teorier, bruk av ulike veiledningsformer og fortolkninger i veiledningssammenhenger
  • kan analysere og kritisk reflektere over yrkesetiske og estetiske problemstillinger som er relevant for veiledning i virksomheter og organisasjoner
  • kan anvende teoretisk og praktisk kunnskap om veiledning i profesjonskvalifisering og organisasjonsutvikling
  • kan anvende vitenskapsteoretiske perspektiv i et erfaringsbasert forsknings- eller utviklingsprosjekt kan analysere yrkesetiske problemstillinger som er relevant for student- og kollegaveiledning og drøfte disse i lys av egne verdier, holdninger og væremåter, og utlede en praksis som er i tråd med virksomhetens formål

Generell kompetanse

Studenten

  • har avansert veiledningskompetanse som kan bidra til nytenking og utviklingsprosesser i organisasjonen kan anvende forskningsbaserte kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter knyttet til veilederfaget
  • kan formidle selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer kan analysere praksis, organisasjon og kultur ut fra ulike perspektiver, herunder internasjonale og flerkulturelle perspektiver
  • skal kunne analysere og reflektere over veilednings- og profesjonsfaglige problemstillinger og stimulere til demokratisk deltakelse og bærekraftig utvikling

Videre studier

Studiet har masternivå og er på 30 studiepoeng. Det kan søkes godkjent og innpasset i relevante pedagogiske masterløp.

Karrieremuligheter

Det gir formell kompetanse innen veiledning og mentoring i den hensikt å gi profesjonell støtte for målgruppene nyutdanna lærere og barnehagelærere, og praksislærere ved lærerutdanningene, og også innenfor andre profesjoner.

Utveksling

Utenlandsopphold er ikke aktuelt på dette studiet.

Kvalifikasjon/tittel

Generell Kvalifikasjon 30 SP

Alle utdanninger innen