Fakta
Informasjon er oppdatert av Nord universitet
.
Om studiet
Synes du, som matematikklærer eller spesialpedagog, det er krevende å identifisere, kartlegge, planlegge og gjennomføre gode undervisningstiltak for elever som sliter i matematikk? Eller å tilrettelegge for å forebygge matematikkvansker?Gjennom dette videreutdanningsstudiet vil din rolle som profesjonsutøver mot matematikkfeltet styrkes. Du vil kritisk ta i bruk ny kunnskap om fagfeltet matematikkvansker som vil sikre at elever som strever blir fulgt opp på gode måter gjennom utredning og tilpasset opplæring.Tenker du det er viktig med bred og forskningsbasert kompetanse om elever som strever med å lykkes i matematikk? Søk videreutdanning i matematikkvansker!Studiet er en del av videreutdanningsprogrammet "Kompetanse for kvalitet", gjennom Utdanningsdirektoratet.For å bli kvalifisert for opptak må man søke direkte til Nord universitet innen 15. mai.Dersom man ønsker stipend- eller vikarordning, må man søke Udir innen 1. mars.
Studiet er en del av Utdannings-direktoratets strategi Kompetanse for kvalitet. Studiet er aktuelt for spesial-pedagoger og alle lærere som arbeider med – eller som vil arbeide med faget matematikk i et spesialpedagogisk perspektiv og som har mindre enn 30 studiepoeng i grunnutdanninga. Tilbudet er også aktuelt for spesialpedagoger og lærere som har matematikk i utdanningen, og ønsker en faglig oppdatering.
Studiet er delt i to emner, hvert på 15 studiepoeng. Det ene emnet går om høsten og det andre om våren. Lærere som har 15 studiepoeng spesialpedagogikk fra tidligere kan velge å ta bare det første emnet som går om høsten.
Formålet med emnet er å gi lærere en bred utdanningskompetanse i matematikk-vansker rettet mot alle trinn i grunnskolen. Studentene får mulighet til å skaffe seg eller utdype kompetanse og ferdigheter som er relevant for å identifisere, kartlegge planlegge og gjennomføre undervisningstiltak og til å forebygge matematikkvansker. De vil også kunne knytte teorier om kartlegging og undervisning til sin egen praksis ved å planlegge og utprøve kartlegginger og undervisningstiltak på elever i klasserommet, og så analysere og diskutere disse med faglærere og medstudenter.
De faglige emnene som tas opp er forklaringsmodeller for matematikkvansker, årsaker til og kjennetegn på matematikk-vansker, forebygging, kartlegging, samarbeid mellom skole
PPT og foresatte og tilpasset opplæring. Den tilpassede opplæringen vil legge vekt på inkluderende praksis og være bygd på elevkunnskap i kombinasjon med fagdidaktiske og pedagogiske prinsipper forankret i LK20.
Disse faglige emnene tas opp fra et praktisk og undervisningsrelevant perspektiv, med vekt på begynneropplæring og grunnleggende ferdigheter. De knyttes til viktige didaktiske temaer som kommunikasjon og vurdering, til sentrale matematiske og fagdidaktiske emner samt til kognitive, emosjonelle og andre forhold med konsekvenser for elevens matematikkompetanse.
Kurset har fokus på flere punkter fra den nye læreplanen LK20, som «Utforsking og problemløsing», «Representasjon og kommunikasjon» og dybdelæring. I tillegg utvikler studentene sin profesjonsfaglige digitale kompetanse gjennom kurset ved at de får mulighet til å gjøre kritiske vurderinger av IKT-verktøy og hensiktsmessig bruk av verktøyene.
Studentaktive læringsformer som erfaringsdeling og refleksjon over egen praksis har en stor plass i dette kurset. Studiet legger opp til utprøvinger i praksis på egen skole i emnet med utgangspunkt i teori som møtes i undervisningen. Oppdragene består i å planlegge og gjennomføre kartlegginger, observasjoner, elevsamtaler og undervisnings-opplegg med dokumentasjon og analyser, eller annen aktivitet som kan relateres til kartlegging og tiltak. Refleksjonsnotat eller fagtekst om utprøvingene brukes som utgangspunkt til underveisvurdering i kurset (arbeidskrav), og blir brukt som grunnlag for erfaringsdeling under samlingene.
Formålet med praksisoppgavene er å se sammenhengen mellom teori og praksis.
Undervisningsopplegg
Opptaksinformasjon
Godkjent lærerutdanning eller tilsvarende.
Søkere utenom stipend- eller vikarordningen vil få tildelt ledige studieplasser etter at opptaket gjennom Utdanningsdirektoratet er gjennomført. Søkere utenom stipend- og vikarordningen må dokumentere et ansettelsesforhold i en skole. Hvis du ikke er ansatt i en skole må du dokumentere at du har mulighet til å gjennomføre praksis ved en skole mens du gjennomfører videreutdanningen. Ansettelsesforhold og praksis dokumenteres med en stemplet og signert attest fra arbeidsgiver. Søkere som har et ansettelsesforhold i en skole prioriteres.
Videre studier
Studiet kvalifiserer for opptak til KfK spesialpedagogikk del 2, 30sp, eller tilsvarende