Fakta
Informasjon er oppdatert av Nord universitet
.


Om studiet
Skolehagen er en læringsarena for konkrete og praktiske erfaringer med muligheter for variert og utforskende undervisning i skole og barnehage. Gjennom å følge prosessen fra jord til bord kan arbeid i skolehagen gi barn og unge mestring, faglig og sosial utvikling. Naturglede, respekt for naturen, miljøbevissthet og handlingskompetanse for bærekraftig utvikling kan skapes i arbeid med skolehagen. Studiet gir studentene kompetanse i å utvikle skolehage ved egen virksomhet og gjennomføre ulike læringsaktiviteter knyttet til skolehagen sammen med barn og unge. Arbeider du innen barnehage- eller skolesektoren og ønsker å vite mer om skolehagen som læringsarena? Stikk fingeren i jorden og send inn en søknad innen fristen 15. november.
Skolehagen som læringsarena går over to semester og gir til sammen 7,5 studiepoeng. Studiet har som mål å gi studentene grunnleggende faglig og tverrfaglig kunnskap, og praktiske ferdigheter i å anvende skolehagen som læringsarena i skole og barnehage.
Skolehagen som læringsarena er relevant for alle grunnskolens fag og barnehagens fagområder, og er relevant for lærere i skole og barnehage og andre aktører som arbeider med opplæring av barn og unge.
Studiet består av 5 nettbaserte moduler samt én fysisk samling som følger året i skolehagen fra januar til ut oktober november.
Aktuelle tema er etablering og drift av skolehage gjennom hele året, ulike fagområder i skolehagen, tverrfaglige tema med hovedvekt på bærekraftig utvikling, samt entreprenørskap og bruk av råvarer fra skolehagen.
Arbeidskravene vil ha praktiske og didaktiske elementer knyttet til skolehagen som læringsarena. Eksamen består av en digital innlevering basert på arbeidskravene og den fysiske samlingen.
Opptaksinformasjon
Lærerutdanning, barnehagelærerutdanning eller annen lærerutdanning.
Hvis det er flere søkere enn studieplasser rangeres kvalifiserte søknader etter søketidspunkt, under forutsetning at gyldig dokumentasjon for opptakskravet er lastet opp på søketidspunktet.
Læringsutbytte
Kunnskap:
Kandidaten
• har kunnskap om utvikling og drift av skolehage
• har kunnskap om ulike dyrkningsformer og metoder med relevans i skolehagen
• har kunnskap om ulike vekster som kan være aktuelle i en skolehage
• kjenner til hvordan råvarer fra skolehagen kan anvendes
• har kunnskap om hvordan skolehagen kan brukes som læringsarena i ulike fagområder og tverrfaglig sammenheng i skole og barnehage.
Ferdigheter:
Kandidaten
• kan reflektere over aspekter rundt utvikling og drift av skolehage.
• kan anvende og reflektere om hvordan skolehagen kan brukes som læringsarena knyttet til opplæring av barn og unge
• kan planlegge og legge til rette for varierte læringsaktiviteter knyttet til skolehagen
• kan reflektere over skolehagen som læringsarena for barnehagens verdigrunnlag eller grunnskolens tverrfaglige tema og utforskende undervisning
• kan vurdere og nyttiggjøre råvarer fra skolehagen
Generell kompetanse:
Kandidaten
• kan anvende og reflektere over hvordan skolehagen kan brukes som læringsarena
• kan knytte egne undervisningsfag eller fagområder og tverrfaglig undervisning inn i arbeidet med skolehage
• kan utarbeide og kommunisere planer for utvikling av skolehage ved egen virksomhet
• kjenner til forskning- og utviklingsarbeid knyttet til skolehagen