Fakta

Lærested:
Sted:
Nettstudium
Studietype:
Årsstudium og kortere
Studieform: Nettstudium
Studietempo: Deltid
Studiepoeng:
10
Søknadsfrist: 15. april

Informasjon oppdatert

3. mars 2025.

Om studiet

Skolefritidspedagogikk er et tverrfaglig emne som består av pedagogikk og samfunnsfag.

Skolefritidspedagogikk er et tverrfaglig emne som består av pedagogikk og samfunnsfag.

Skolefritidspedagogikk skal gi kunnskaper om hva SFO sitt innhold skal være og hvordan man skal kunne tilpasse hverdagen for elever på SFO. Studentene skal få forståelse om egen rolle i SFO og heve sin kunnskap, slik at man kan tilrettelegge for et innholdsrikt og meningsfullt fritidstilbud for barn på SFO.

Utdanningen skal gi innsikt om hva SFO sitt verdigrunnlag er, samt arbeid med SFO sitt daglige innhold med mulighet for lek, kultur og fritidsaktiviteter, samt mat og matglede.

Innholdet i utdanningen består av følgende tema: 
- SFO og rollen som SFO-medarbeider 
- Rammeplan for SFO 
- verdigrunnlag og menneskesyn 
- Lek 
- Trygghet, omsorg og trivsel 
- Tilrettelegging av aktiviteter
 

Studiets oppbygging

Forelesninger, undervisning og læringsaktiviteter på nett. Individuelt selvstendig arbeid, gruppearbeid, prosessarbeid og praktisk arbeid.
Studentene møtes på nettsamlinger fire ganger i semesteret. Ut over dette vil det være ferdiginnspilte videoer og læringsstier studentene må følge og gjennomføre på eget arbeidssted.
 

Undervisningsopplegg

Fire digitale samlingsdager i sanntid hvert semester. Dato for samlinger kommer.
 

Opptakskrav

Opptak til studieprogrammet krever generell studiekompetanse.
Søkere som ikke har generell studiekompetanse, og er 25 år eller eldre, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse.
 

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten 
- har kunnskap om lek og utvikling sett i lys av aktuelle teorier 
- har kunnskap om samhandling og relasjonsbygging 
- har kunnskap om SFO sin rolle i samfunnet 
- har kunnskap om aktuelle lover og føringer som gjelder for SFO

Ferdigheter

Kandidaten 
- kan planlegge og opprettholde et meningsskapende innhold i elevenes hverdag på SFO 
- kan lede pedagogiske prosesser og delta i lek sammen med elevene 
- kan skape et inkluderende lekemiljø 
- kan reflektere over SFO sitt verdigrunnlag

Generell kompetanse

Kandidaten 
- kan reflektere kritisk over egne handlinger i samspill med barn 
- kan vise evne til å lede seg selv og barnegruppen 
- kan utøve begynnende evne til å formulere og formidle sin pedagogiske kunnskap muntlig og skriftlig
 

Karrieremuligheter

Etter gjennomført studie vil du være særlig egnet til å arbeide som medarbeider i SFO/AKS (skolefritidsordning/aktivitetsskolen), ha særlige kunnskaper som lek og barns utvikling og du vil også ha kunnskaper om samhandling og relasjoner. I tillegg vil du ha kunnskap om lover og føringer samt SFO rolle i samfunnet, ferdigheter til å skape en meningsfull hverdag og ett inkluderende fellesskap på SFO/AKS, samt kunne lede pedagogiske prosesser og delta i lek. Du vil kunne reflektere kritisk rundt egne handlinger og ha en begynnende evne til å formulere og formidle sin pedagogiske kunnskap.
 

Alle utdanninger innen