Fakta
Informasjon er oppdatert av Nord universitet
.


Om studiet
Nå kan du ta en master i barnehagepedagogikk. Studiet passer for deg som har en bachelor i barnehagelærerutdanning, og som vil videreutvikle deg.
Gjennom utdanningen blir du en bedre leder og får mer kompetanse på endringsledelse. Du blir tryggere i rollen din, både i arbeidet i barnehagen og i møte med samarbeidspartnere. Studiet gir deg en attraktiv kompetanse.
Undervisningen er nettbasert (med mulighet for å møte seminargruppen fysisk). Det varieres mellom nettbaserte forelesninger, individuelt arbeid, og diskusjoner og arbeid i seminargrupper.
Emnet har en studentaktiv arbeids- og undervisningsform som krever at studenten er forberedt, selvdreven, og deltar aktivt i seminargruppen. Søknad om innpass av emner. Relevante emner på masternivå med tilsvarende læringsutbytter kan søkes innpasset i studiet.
Samfunnet er i stadig endring, og dagens barnehage er en kompleks barndoms- og utdanningsarena som skal møte alle barns behov for trygghet, tilhørighet, utvikling, lek og læring. Dette krever at barnehagehagelæreren har gode ferdigheter i å kontinuerlig oppdatere seg, kritisk vurdere og ta i bruk ny kunnskap om barn og barnehage på en måte som styrker pedagogiske praksiser og fremmer barnas muligheter og trivsel.
Målet med masterprogrammet "Master i barnehagepedagogikk" er å styrke barnehagelæreren som profesjonsutøver og pedagogisk leder i barnehagen som lærende organisasjon. Utdanningen vil gi studenten avanserte kunnskaper og ferdigheter knyttet til utøvelse av barnehagelærerrollen, ledelse og utviklingsarbeid for å skape gode utviklings-, leke - og læringsmiljøer for barn, samt bidra til å utvikle ny kunnskap i barnehagefeltet.
Studenten vil tilegne seg nødvendig innsikt, kunnskap og metoder for å utvikle barnehagens innhold i takt med endringene i samfunnet. Utdanningen er praksisnær, og det vil legges vekt på tverrfaglige og kreative lærings- og undervisningsformer.
Gjennom arbeidet med masteroppgaven vil studenten også få innsikt i ulike forskningsmetoder og hvordan disse kan anvendes i arbeidet med å utvikle ny kunnskap om barn, barndom og barnehager.
Opptaksinformasjon
Grunnlaget for opptak er en relevant bachelorgrad eller tilsvarende grad på minimum 3 år (180 studiepoeng). Det stilles krav om et vektet gjennomsnitt på C eller bedre i opptaksgrunnlaget.
Med relevant grad menes:
- bachelorgrad i barnehagelærerutdanning/førskolelærerutdanning, eller
- relevant profesjonsutdanning som barnevernspedagog, grunnskolelærer eller tilsvarende med tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk som kvalifiserer til stilling som pedagogisk leder i barnehagen.
Poengberegning og rangering
Ved flere kvalifiserte søkere enn studieplasser rangeres søknadene ut fra et vektet gjennomsnitt av opptaksgrunnlaget. Les mer på siden vår om poengberegning og rangering.
Karrieremuligheter
Masterprogrammet gir deg økt kompetanse i ditt arbeid som barnehagelærer, mellomleder (avdelingsleder/teamleder/pedagogisk leder) i barnehage eller barnehagesektoren, eller som prosjektleder for systematisk barnehageutvikling. ‘Master i barnehagepedagogikk’ innebærer både en vitenskapelig og praktisk forståelse av utøvelse av profesjon og ledelse av endringsarbeid i barnehagen. Ferdige masterkandidater vil også ha jobbmuligheter ved kommunale utviklingsstillinger, barnehagekontor og i utdanningsavdelingene i fylkeskommunen, samt arbeid ved universitet og høyskoler.
Videre utdanning utover en mastergrad vil normalt være doktorgrad (Ph.d.). Studenter som har avlagt mastergrad i ‘Master i barnehagepedagogikk' med karakter B eller bedre er kvalifisert til en Ph.d. i profesjonsvitenskap ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag. Andre doktorgradsprogram innenfor pedagogiske emner som for eksempel pedagogiske ressurser og læreprosesser (Universitetet i Sørøst Norge), utdanningsvitenskap (OsloMet) eller pedagogikk (Universitetet i Oslo, Universitetet i Bergen, NTNU) vil også være en mulig videreutdanning for kandidatene.
Utveksling
Internasjonalt semester med mobilitetsvindu er i 3. semester. Studentene kan velge å dra på utveksling gjennom mobilitetsprogrammet Erasmus+ eller til en av samarbeidspartene som inngår i FLUs bilaterale avtaler. I det internasjonale semesteret må studentene ta 15 studiepoeng forhåndsgodkjente emner innen vitenskapsteori og forskningsmetode som innpasses og erstatter ‘Forskning og aktuell debatt’ og ‘Vitenskapsteori og forskningsmetode - modul 2’, samt 15 studiepoeng valgfrie emner. Studenter som velger å dra på utveksling skriver en masteroppgave på 30 studiepoeng i siste semester.