Fakta
Informasjon er oppdatert av Nord universitet
.


Om studiet
Nå kan du ta en master i barnehagepedagogikk. Studiet passer for deg som har en bachelor i barnehagelærerutdanning, og som vil videreutvikle deg.
Gjennom utdanningen blir du en bedre leder og får mer kompetanse på endringsledelse. Du blir tryggere i rollen din, både i arbeidet i barnehagen og i møte med samarbeidspartnere. Studiet gir deg en attraktiv kompetanse.
Undervisningen er nettbasert (med mulighet for å møte seminargruppen fysisk). Det varieres mellom nettbaserte forelesninger, individuelt arbeid, og diskusjoner og arbeid i seminargrupper.
Emnet har en studentaktiv arbeids- og undervisningsform som krever at studenten er forberedt, selvdreven, og deltar aktivt i seminargruppen. Søknad om innpass av emner. Relevante emner på masternivå med tilsvarende læringsutbytter kan søkes innpasset i studiet.
Samfunnet er i stadig endring, og dagens barnehage er en kompleks barndoms- og utdanningsarena som skal møte alle barns behov for trygghet, tilhørighet, utvikling, lek og læring. Dette krever at barnehagehagelæreren har gode ferdigheter i å kontinuerlig oppdatere seg, kritisk vurdere og ta i bruk ny kunnskap om barn og barnehage på en måte som styrker pedagogiske praksiser og fremmer barnas muligheter og trivsel.
Målet med masterprogrammet "Master i barnehagepedagogikk" er å styrke barnehagelæreren som profesjonsutøver og pedagogisk leder i barnehagen som lærende organisasjon. Utdanningen vil gi studenten avanserte kunnskaper og ferdigheter knyttet til utøvelse av barnehagelærerrollen, ledelse og utviklingsarbeid for å skape gode utviklings-, leke - og læringsmiljøer for barn, samt bidra til å utvikle ny kunnskap i barnehagefeltet.
Studenten vil tilegne seg nødvendig innsikt, kunnskap og metoder for å utvikle barnehagens innhold i takt med endringene i samfunnet. Utdanningen er praksisnær, og det vil legges vekt på tverrfaglige og kreative lærings- og undervisningsformer.
Gjennom arbeidet med masteroppgaven vil studenten også få innsikt i ulike forskningsmetoder og hvordan disse kan anvendes i arbeidet med å utvikle ny kunnskap om barn, barndom og barnehager.
Undervisningsopplegg
Undervisningen er nettbasert (med mulighet for å møte seminargruppen fysisk). Det varieres mellom nettbaserte forelesninger, individuelt arbeid, og diskusjoner og arbeid i seminargrupper. Emnet har en studentaktiv arbeids- og undervisningsform som krever at studenten er forberedt, selvdreven, og deltar aktivt i seminargruppen.
Opptaksinformasjon
Grunnlaget for opptak er en relevant bachelorgrad eller tilsvarende grad på minimum 3 år (180 studiepoeng). Det stilles krav om et vektet gjennomsnitt på C eller bedre i opptaksgrunnlaget.
Med relevant grad menes:
- bachelorgrad i barnehagelærerutdanning/førskolelærerutdanning, eller
- relevant profesjonsutdanning som barnevernspedagog, grunnskolelærer eller tilsvarende med tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk som kvalifiserer til stilling som pedagogisk leder i barnehagen.
Poengberegning og rangering
Ved flere kvalifiserte søkere enn studieplasser rangeres søknadene ut fra et vektet gjennomsnitt av opptaksgrunnlaget. Les mer på siden vår om poengberegning og rangering.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten:
• har avansert kunnskap om hvordan globale, nasjonale og lokale diskurser påvirker barnehagen som institusjon
• har inngående kunnskap om vitenskapsteori og forskningsmetoder som er relevant for barnehagefeltet, globalt og nasjonalt, og hvordan forskeres posisjoner påvirker forskningsprosesser
• kan anvende kunnskap om barnehagelærerens profesjonsetiske bevissthet i sitt pedagogiske arbeid
• kan analysere hvilken betydning ulike teorier om ledelse og veiledning har for det arbeide som gjøres som pedagogisk leder i en lærende organisasjon
• har avansert kunnskap om sammenhenger mellom profesjonsutøvelse og barns danning, lek og læring
Ferdigheter
Kandidaten:
• kan analysere faglige problemstillinger i barnehagefeltet i lys av aktuell forskning, samfunnsmandatet, og lokale, nasjonale og globale diskurser
• kan analysere og forholde seg kritisk til hvordan barnehagefaglige diskurser er med på å utvikle barnehagelærerens profesjonsidentitet
• kan bruke kunnskap og metoder fra forskning for å kritisk forholde seg til hvordan ulike lederstiler og strategier kan anvendes i rollen som pedagogisk leder
• kan analysere og drøfte hva som kjennetegner lederrollen i barnehagen som en lærende organisasjon
• kan analysere og drøfte vitenskapsteoretiske og forskningsmetodiske perspektiver med hensyn til etikk og bærekraft, som har betydning for barnehagefeltet
• kan gjennomføre selvstendige avgrensede endringsarbeid i egen organisasjon i tråd med gjeldende etiske normer
Generell kompetanse
Kandidaten:
• kan anvende fagområdets uttrykksformer for å formidle sin profesjonsidentitet og begrunne sin profesjonsutøvelse
• kan analysere relevante profesjonsetiske problemstillinger knyttet til barnehagen og utvikling av profesjonelt skjønn
• kan anvende sine kunnskaper til å bli en bevisst og autonom pedagogisk leder
• kan anvende sine kunnskaper til å delta i den barnehagefaglige samfunnsdebatten
• kan anvende sine kunnskaper for å planlegge, gjennomføre, evaluere og formidle eget forskningsarbeid
• kan kommunisere hvordan pedagogisk profesjonell utøvelse og ledelse og endringsarbeid, blir påvirket av ytre faktorer og rammer, og hvordan barnehagen må forholde seg til dette
• kan bidra til nytenking kring hvordan endringskulturer utvikles og utøves i barnehagen som lærende organisasjon
Karrieremuligheter
Masterprogrammet gir deg økt kompetanse i ditt arbeid som barnehagelærer, mellomleder (avdelingsleder/teamleder/pedagogisk leder) i barnehage eller barnehagesektoren, eller som prosjektleder for systematisk barnehageutvikling. ‘Master i barnehagepedagogikk’ innebærer både en vitenskapelig og praktisk forståelse av utøvelse av profesjon og ledelse av endringsarbeid i barnehagen. Ferdige masterkandidater vil også ha jobbmuligheter ved kommunale utviklingsstillinger, barnehagekontor og i utdanningsavdelingene i fylkeskommunen, samt arbeid ved universitet og høyskoler.
Videre utdanning utover en mastergrad vil normalt være doktorgrad (Ph.d.). Studenter som har avlagt mastergrad i ‘Master i barnehagepedagogikk' med karakter B eller bedre er kvalifisert til en Ph.d. i profesjonsvitenskap ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag. Andre doktorgradsprogram innenfor pedagogiske emner som for eksempel pedagogiske ressurser og læreprosesser (Universitetet i Sørøst Norge), utdanningsvitenskap (OsloMet) eller pedagogikk (Universitetet i Oslo, Universitetet i Bergen, NTNU) vil også være en mulig videreutdanning for kandidatene.
Utveksling
Internasjonalt semester med mobilitetsvindu er i 3. semester. Studentene kan velge å dra på utveksling gjennom mobilitetsprogrammet Erasmus+ eller til en av samarbeidspartene som inngår i FLUs bilaterale avtaler. I det internasjonale semesteret må studentene ta 15 studiepoeng forhåndsgodkjente emner innen vitenskapsteori og forskningsmetode som innpasses og erstatter ‘Forskning og aktuell debatt’ og ‘Vitenskapsteori og forskningsmetode - modul 2’, samt 15 studiepoeng valgfrie emner. Studenter som velger å dra på utveksling skriver en masteroppgave på 30 studiepoeng i siste semester.