Fakta

Lærested:
Sted:
Bodø
Studietype:
Master, 5 år
Studieform: Undervisning ved lærestedet, samlingsbasert
Studietempo: Heltid
Studiepoeng:
300
Søknadsfrist: 15. april
Opptakskrav: SAMLUN
Studieplasser: 10
Nettbasert: Nei
Samlingsbasert: Ja
Deltid: Nei
Søknadskode (SO): 204590

Informasjon er oppdatert av Nord universitet

.

Om studiet

Ønsker du en variert, spennende, og utfordrende studiehverdag? Er du klar for å utdanne deg til verdens viktigste yrke?Lulesamisk grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 er en solid faglig, fagdidaktisk og pedagogisk 5-årig masterutdanning for deg som vil bli lærer for barna i de tidligste skoleårene i grunnskolen.Hos oss kan du ta en grunnskolelærerutdanning på heltid som er nett- og samlingsbasert. Utdanningen kan passe for deg som ikke kan følge daglig undervisning på et studiested. Mellom de fysiske samlingene i Bodø vil det også være ukentlig aktivitet, bestående av både undervisning, veiledning, gruppearbeid og selvstendig arbeid. Aktivitetsnivået gjennom et studieår vil med andre ord gjenspeile at dette er en heltidsutdanning.En grunnskolelærer har varierte arbeidsoppgaver og ingen dager er like. I tillegg til å være en profesjonsutøver i klasserommet, må du kunne samarbeide godt med foresatte, kolleger og ulike hjelpeinstanser. Underveis i lærerutdanningen tilegner du deg kompetanse til å planlegge og drive god og variert undervisning, samt å legge til rette for et best mulig læringsmiljø, både faglig og sosialt.Gjennom praksis får du oppleve og erfare lærerrollen og skolehverdagen fra innsiden, samtidig som du får veiledning av en erfaren praksislærer.​​Matematikk, norsk, lulesamisk og pedagogikk er obligatoriske fag, i tillegg til ett valgfritt undervisningsfag/skolerelevant fag. I løpet av studiet velger du også et masterfag som gir deg solid faglig fordypning.Denne utdanningen gir deg tittelen lektor, og skal dekke behovet for godt kvalifiserte lærere i det lulesamiske samfunnet.

Lulesamisk grunnskolelærerutdanning master 1-7 er en integrert og profesjonsrettet utdanning, basert på forskning og erfaringskunnskap. Masterutdanningen kjennetegnes av helhet og sammenheng mellom fag, fagdidaktikk, pedagogikk, praksisstudier og kritisk refleksjon, og legger særlig vekt på begynneropplæring og kontaktlærerrollen.

De tre første studieårene er rammen rundt studiet organisert som inntil fire samlinger hvert semester på studiested Bodø, og nettbasert undervisning mellom samlingene.

I samlingsukene, hvor studentene møtes fysisk, vektlegges praktiske og studentaktive arbeidsformer,drøfting i grupper og plenum, arbeid med ulike case og didaktiske metoder, ekskursjoner og lignende. De praktisk-estetiske fagene, og fag der feltarbeid inngår, vil kunne ha egne løsninger, med flere samlingsdager i semesteret.

I emnene samisk og PEL-samisk vil noe av undervisningen være samlingsbasert med nettstøtte. I 4. studieår vil undervisningen i masteremnet organiseres med undervisningssamlinger med nettstøttede undervisningsaktiviteter mellom samlingene. De ulike undervisningsaktivitetene er beskrevet i den enkelte emnebeskrivelse.

I niende semester vil undervisningen være organisert i fire ukesamlinger med mellomliggende nettstøttet undervisning. Hver student inngår veiledningskontrakt for arbeidet med masteroppgaven i tiende semester. Veiledningen organiseres deretter etter avtale mellom veileder og student.

Det er i utdanningen obligatorisk med 60 studiepoeng pedagogikk og elevkunnskap, 30 studiepoeng lulesamisk, 30 studiepoeng norsk og 30 studiepoeng matematikk. Til sammen skal utdanningen omfatte 3-4 undervisningsfag, inkludert de obligatoriske fagene samisk, norsk og matematikk.

Universitetet tar høyde for at fagtilbudet kan endres etter studentenes fagvalg. Enkelte fag vil også på grunn av fagets egenart ha et maksimalt antall av studenter.

Mot slutten av 2. studieår velger studentene sitt masterfag. Masterfordypningen kan være i et av studentens undervisningsfag eller i spesialpedagogikk. Studenter som velger et undervisningsfag som masterfag, vil i fjerde studieår måtte velge mellom en modul i begynneropplæring (15 studiepoeng) eller en modul med fag og fagdidaktikk (15 studiepoeng). Studentene skriver sin masteroppgave over en selvvalgt problemstillingen innenfor masterfaget i 10. semester.

I 3. studieår skal studentene skrive en profesjonsrettet FoU-oppgave.

Det er obligatorisk deltagelse i undervisningen. Dette er nærmere beskrevet i den enkelte emnebeskrivelse.

Studentene har minst 110 dager veiledet og vurdert praksis i skolen fordelt over de fire første studieårene. I tillegg kommer minst fem dager observasjonspraksis tidlig i studiet. Det er krav til 100 % oppmøte i praksis. Studentene må påregne at praksis skal gjennomføres i Nord universitets praksisområde. Minst én praksisperiode skal gjennomføres ved en samisk skole.

Retningslinjer for praksis finner du her.

Studentene må ha bestått alle emner fra første studieår for å kunne begynne i tredje studieår. Studentene må ha bestått alle emner fra første til tredje studieår for å begynne i femte studieår. Forkunnskapskrav for enkeltemner vil fremgå av den enkelte emnebeskrivelse.

Opptaksinformasjon

Lulesamisk grunnskolelærerutdanning

Opptak til studieprogrammet krever generell studiekompetanse.

Søkere som ikke har generell studiekompetanse, og er 25 år eller eldre, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse.

For lulesamisk grunnskolelærerutdanning regnes følgende som relevant yrkeserfaring og utdanning ved vurdering av realkompetanse:

Relevant yrkeserfaring fra barnehage, skolefritidsordning, grunnskole eller videregående skole og i tillegg krav til norsk, matematikk og engelsk på nivå med generell studiekompetanse (norsk 393 timer, matematikk 224 timer, engelsk 140 timer).

Spesielle opptakskrav

Du må dokumentere enten:

lulesamisk som første- eller andrespråk fra videregående opplæring.

eller

bestått lulesamisk begynnernivå 1 (15 studiepoeng) eller tilsvarende

eller

bestå en opptaksprøve for å dokumentere tilstrekkelig muntlig og skriftlig lulesamisk språk. Hvis du ønsker å gjennomføre opptaksprøve, må du ta kontakt med Nord universitet via denne lenken, innen 15. juni.

Det kreves politiattest for studiet iht Opplæringslova §17-11, fjerde ledd

Krav om medisinsk testing

Som student ved lærerutdanningene plikter du å gjennomgå tuberkuloseundersøking dersom du de tre siste årene har oppholdt deg minst 3 måneder i land med høy forekomst av tuberkulose, og skal være i Norge lengre enn tre måneder. Før du kan delta i praksisstudier, må du besvare et spørsmål om utenlandsopphold med tanke på tuberkulose. Dette gjøres som en del av semesterregisteringen i Studentweb. Se her for mer informasjon.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten

  • har avansert kunnskap enten i et valgt undervisningsfag og fagets didaktikk eller i profesjonsrettet pedagogikk/spesialpedagogikk
  • har spesialisert innsikt i et avgrenset fagområde (masteroppgaven)
  • har bred profesjonsrettet kunnskap i øvrige fag som inngår i utdanningen
  • har kunnskap om samisk tradisjon innenfor det enkelte fagområde
  • har inngående kunnskap om relevant forskning og teori, samt vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk, spesielt med vekt på samiske og urfolks forskningsperspektiver
  • har inngående kunnskap om gjeldende lov- og planverk for grunnopplæringen, om sammenhengen i utdanningsløpet barnehage/skole og om overgangen fra barnehage til skole og fra barnetrinn til ungdomstrinn
  • har inngående kunnskap om begynneropplæring, grunnleggende ferdigheter, vurderings- og kartleggingsverktøy, klasseledelse og vurdering av elevers læring og hva som fremmer læring i fagene
  • har inngående kunnskap om læringsteori og barns utvikling, danning og læring i ulike sosiale, språklige og kulturelle kontekster
  • har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om mobbing, vold og seksuelle overgrep mot barn, gjeldende lovverk og barns rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • har bred kunnskap om lærerprofesjonen, fagenes egenart og historie, og forståelse av skolens utvikling som organisasjon, dens mandat, verdigrunnlag og plass i det samiske samfunnet og i samfunnet for øvrig
  • har kunnskap i å bruke naturen og nærmiljøet som læringsarena og tilpasse aktiviteter til ulike læringsmiljø

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan undervise basert på forskning og erfaringskunnskap, alene og sammen med andre, og gjøre nytte av samiske læringsmåter i opplæringen
  • kan analysere, tilpasse og bruke gjeldende læreplaner og tilpasse opplæringen i tospråklig eller flerspråklig perspektiv
  • kan iverksette tidlig innsats og sikre progresjon i elevens utvikling av grunnleggende ferdigheter og fagkompetanse, med særskilt vekt på begynneropplæring i lesing, skriving og regning
  • kan skape inkluderende og helsefremmende læringsmiljøer som bidrar til gode faglige, sosiale og estetiske læringsprosesser
  • kan analysere, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger, tilpasse opplæringen til elevenes forutsetninger og behov, bruke varierte undervisningsmetoder og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og utvikling
  • kan vurdere og bruke relevante læremidler, digitale verktøy og ressurser i opplæringen, og gi elevene opplæring i digitale ferdigheter
  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • kan alene, og i samarbeid med andre, bruke relevante metoder fra forsknings- og utviklingsarbeid, for kontinuerlig utvikling av egen og skolens kollektive praksis, samt gjennomføre avgrensede forskningsprosjekter under veiledning
  • kan identifisere tegn på mobbing, vold og seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten raskt kunne iverksette nødvendige tiltak, og kunne etablere samarbeid med relevante faginstanser.

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan styrke internasjonale og flerkulturelle perspektiver ved skolens arbeid, bidra til forståelse av samenes status som urfolk og stimulere til demokratisk deltakelse og bærekraftig utvikling
  • behersker lulesamisk og norsk, muntlig og skriftlig, og kan bruke språkene på en kvalifisert måte i profesjonssammenheng
  • har kompetanse i fjernundervisningsdidaktikk
  • kan initiere og ivareta et godt skole/hjem-samarbeid, og samarbeide med andre aktører relevante for skolens virksomhet
  • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen, og har profesjonsfaglig digital kompetanse
  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole
  • kan bidra i innovasjonsprosesser knyttet til skolens virksomhet og legge til rette for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen.

Videre studier

Utdanningen kan kvalifisere for opptak til doktorgradsutdanning. Fullført utdanning kan også kvalifisere for opptak til Ph.d. i profesjonsvitenskap ved Nord universitet.

Karrieremuligheter

Utdanningen kvalifiserer for ansettelse i undervisningsstilling i grunnskolen, både samiske skoler og andre skoler.

Utveksling

Du kan reise på utveksling til utlandet i ditt tredje studieår. Du kan blant annet reise til Nederland, Slovenia, Danmark, Østerrike, Spania, USA, Australia, New Zealand og Japan.

Ta kontakt med Charlotta Maria Langejan for mer informasjon om hvilke universiteter vi har avtale med.

Du kan også lese mer om utveksling her.

Kvalifikasjon/tittel

Samisk grunnskolelærer master 1-7