Fakta
Informasjon er oppdatert av Nord universitet
.
Om studiet
Vil du fordype deg i utviklingsarbeid i barnehagen? Denne videreutdanningen gir deg en grundig innføring i arbeid, metoder og verktøy for ledelse av utviklingsarbeid i barnehagen. Studiet vil gi deg økt kompetanse for arbeid som pedagogisk leder, fagleder og andre lederjobber i barnehagen. Utdanningen er nettbasert og fleksibel, og skal kombineres med arbeid i barnehage.Husk å søke opptak direkte til Nord universitet innen søknadsfristen 15. april. Du kan søke om å bli med i ordningen om tilretteleggingsmidler ved å søke via Udir.no.
Målgruppen er barnehagelærere som er ansatt i og arbeider i barnehagen.
Gjennom dette nettbaserte videreutdanningstilbudet vil du styrke egen kompetanse i ledelse av utviklingsarbeid i barnehagen. Studiet bidrar til å øke din kompetanse i å identifisere og vurdere barnehagens nåværende pedagogiske praksis, opp mot fremtidig ønsket praksis. Du skal lede og gjennomføre et utviklings- og endringsarbeid på egen arbeidsplass og studiet er derfor prosessbasert der vi veksler mellom å jobbe med teori om ledelse av utviklingsarbeid, praktisere og prøve ut utviklingsarbeid i barnehagen, samt vurdere arbeidet underveis. Du vil gjennom teori om organisasjonsutvikling få økt kunnskap om hva organisatorisk læring i barnehagens profesjonelle fellesskap innebærer, og hvordan dette kan oppnås. Det legges vekt på å lære av hverandres erfaringer i studiet. Veiledning i ulike former vil gjennomføres gjennom studiet. Dette vil bidra til at du reflekterer om barnehagelærerrollen i utviklings- og endringsprosesser i barnehagen og at du øker din kunnskap om hvordan du bør arbeide med å etablere kollektive organisasjonskulturer som fremmer barns utvikling og læring i barnehagen.
Undervisningsopplegg
Opptaksinformasjon
Barnehagelærerutdanning eller tilsvarende. For å være kvalifisert må søker dokumentere ansettelsesforhold i en barnehage med stemplet attest fra arbeidsgiver.
Rangeringsregler:
1. Fullført barnehagelærerutdanning (tilsvarende 3 år)
2. Annen relevant pedagogisk bachelor med tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk (totalt 60 sp.)
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Kunnskap:
Kandidaten
- Har utdypende kunnskap om teoretiske perspektiver på utviklingsarbeid i barnehagen.
- Har god kunnskap om ulike lederstrategier i utviklingsarbeid i barnehagen.
- Har god kunnskap om teori og nyere forskning om barnehagen som en lærende organisasjon.
- Har god kunnskap om partnerskap - og nettverksarbeid i kompetanseutvikling
- Har god kunnskap om profesjonelle læringsfellesskap, veiledning og refleksjon
Ferdigheter:
Kandidaten
- Kan analysere og vurdere behov for utviklingsarbeid i barnehage i forhold til rammeplanens innhold og oppgaver
- Kan initiere, planlegge, lede og vurdere relevant utviklingsarbeid i barnehage
- Kan bruke ulike veiledningsstrategier
- Kan lede refleksjon og samarbeidsprosesser i ett lærende praksisfellesskap
Generell kompetanse:
Kandidaten
- Kan kritisk reflektere over eget utviklingsarbeid og egen ledelse av dette
- Har god forståelse av betydningen av partnerskap i utviklingsarbeid
- Kan etablere en kollektiv organisasjonskultur i personalgrupper