Fakta
Informasjon er oppdatert av Nord universitet
.
Om studiet
Studieprogrammet er skreddersydd for engelsklærere på 5.-10. trinn og vil gi studentene fleksible verktøy til bruk i klasserommet. Samtidig videreutvikler studentene sin egen språk- og tekstkompetanse, fagdidaktiske refleksjonsevne og profesjonsfaglig digital kompetanse.Husk å søke opptak direkte til Nord universitet innen fristen 15. april. Dersom man ønsker stipend- eller vikarordning, må man søke Udir innen 1. mars.
Studiet består av to emner som er profesjonsrettet og praksisnært: Litteratur og kultur og Språklæring og kommunikasjon. Temaet Engelskundervisning i Norge er gjennomgående.
Emnet gir en forsknings- og praksisbasert innføring i språkopplæring og moderne fagdidaktikk med fokus på profesjonsfaglig digital kompetanse, hvor engelsklærerens profesjonskunnskap ses i lys av det nye læreplanverket. Emnet vektlegger samarbeid mellom studentene og vil ha en tydelig forankring i studentenes undervisningspraksis på 5.-10. trinn.
Undervisningsopplegg
Opptaksinformasjon
Godkjent lærerutdanning eller tilsvarende. I tillegg kreves det Engelsk 1 (30stp) eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten:
- har kunnskap om teksters struktur og språklige virkemidler
- har kunnskap om kritiske og analytiske tilnærminger til litteratur og kulturelle uttrykk
- har kunnskap om samfunnsliv, levesett, kulturuttrykk og mangfold i den engelskspråklige verden sett i relasjon til egen kultur
- har kunnskap om et bredt utvalg barne- og ungdomslitteratur, fagtekster og digitale læringsressurser og hvordan disse kan brukes for å fremme språklæring og interkulturell kompetanse
- har innsikt i hvordan bruk av digitale ressurser kan tilrettelegge for elevenes videre utforskning av samfunnsliv, levesett og mangfold i den engelskspråklige verden
- har omfattende kunnskap om hvordan barn og unge lærer engelsk
- har omfattende kunnskap om flerspråklighet som ressurs i klasserommet
- har kunnskap om engelsk som verdensspråk og hva dette innebærer for utviklingen av språklig, kommunikativ og interkulturell kompetanse
- har kunnskap om ulike språklige emner samt økt kunnskap om sjangertilpasset språk
- har kunnskap om hvordan muntlig og skriftlig språk kan integreres i inspirerende og meningsfulle aktiviteter med utgangspunkt i gjeldende læreplan
- har kunnskap om tverrfaglige arbeidsformer for å fremme dybdelæring
Ferdighet
Kandidaten:
- kan tilrettelegge for elevers videre utforskning av samfunnsliv, levesett og mangfold i den engelskspråklige verden sett i relasjon til egen kultur
- kan tilrettelegge for elevers arbeid med ulike tekster for barn og ungdom
- kan stimulere til lese- og skriveglede ved å sette i gang inspirerende og meningsfulle læringsaktiviteter i et trygt læringsmiljø
- kan diskutere muntlig og skriftlig et rikt utvalg skjønn- og faglitteratur
- kan innhente og tilrettelegge informasjon om samfunnsspørsmål og kulturelle tema til bruk i undervisningen, blant annet i tverrfaglige prosjekt
- kan forstå, vise til og reflektere over relevant engelskfaglig forskningslitteratur og skrive fagtekster
- kan bruke engelsk sikkert og funksjonelt, både muntlig og skriftlig, for ulike formål
- kan veilede elevene til å utvikle sin språkbevissthet og sin metalingvistiske kompetanse i engelsk og andre språk de kan
- kan veilede elevene i utforskende tilnærminger til språklæring og fremme deres evne til å uttrykke seg
- kan planlegge, lede og kritisk vurdere varierte og differensierte læringsaktiviteter som fremmer videre utvikling av elevenes språkferdigheter, blant annet gjennom pedagogisk bruk av digitale verktøy
- kan legge til rette for elevmedvirkning og dialog i vurdering av elevers måloppnåelse i engelskfaget
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan bruke engelsk muntlig og skriftlig, sikkert og funksjonelt i ulike sjangre
- kan reflektere kritisk over egen faglige praksis i forhold til gjeldende læreplan og relevant fagkunnskap
- kan vedlikeholde og utvikle sin egen språklige, litterære, kulturelle og didaktiske kompetanse for å bidra til faglig utvikling
- kan formidle relevant fagstoff og kommunisere tydelig på engelsk
- kan reflektere kritisk over egen praksis i forhold til gjeldende læreplan og relevant fagkunnskap
- kan videreutvikle sin egen språklige, litterære, kulturelle og didaktiske kompetanse for å bidra til faglig nytenkning
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å tilrettelegge for elevers læring og utvikling i engelskfaget med utgangspunkt i gjeldene læreplan og relevant fagkunnskap